Blendahvitt i Kirkemøtet

Den nors­ke kir­kes øvers­te organ, Kirke­mø­tet, er helt og hol­dent blen­da­hvitt. Hvor­for er det slik?

Som Da­gens re­por­ta­sje viste i går, fin­nes det ingen per­soner av uten­landsk opp­rin­nel­se blant de 116 re­pre­sen­tan­te­ne i det sit­ten­dekirke­mø­tet. Vår ny­es­te bis­kop,Stein Rei­nert­sen, er en av dem som etter­ly­ser et mer farge­rikt fel­le­skap i de kir­ke­li­ge or­ga­ner.

Vi deler bis­ko­pens og de andre in­ter­vjue­des ønske om mer fler­kul­tu­rell del­ta­gel­se i kir­ken. Det er vik­tig å være klar over, slik vi har på­pekt en rekke gan­ger, at den fjern­kul­tu­rel­le inn­vand­rings­bøl­gen til Norge slett ikke kun be­står av mus­li­mer. En stor del av inn­vand­rer­ne kom­mer fra land der den krist­ne kirke står minst like sterkt - og kan­skje ster­ke­re - enn her i Norge.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Denne krist­ne inn­vand­rin­gen ser vi på som en mulig mot­vekt motav­krist­ning i Norge. Våre nye krist­ne lands­menn re­pre­sen­te­rer også en mu­lig­het for re­vi­ta­li­se­ring av norsk kris­ten­het. Vi tren­ger det Kris­tus-vit­nes­byr­det og den fri­mo­dig­he­ten i for­hold til å dele troen, som disse våre brød­re og søst­re i Her­ren ofte tar med seg nord­over.

Når det gjel­derDen nors­ke kirke, tror vi på ingen måte at det er vil­jen det står på. Vi opp­le­ver i stor grad kir­ken som en fore­gangs­in­sti­tu­sjon i det å opp­tre in­klu­de­ren­de over­for våre nye lands­menn. Men vi vil peke på et par fak­to­rer som nok li­ke­vel er med på å vans­ke­lig­gjø­re re­krut­te­rin­gen.

Den nors­ke kir­kes evan­ge­lisk-lu­thers­ke pro­fil, som er så sterkt grunn­fes­tet i norsk kir­ke­lig, kul­tu­rell og na­sjo­nal tra­di­sjon, kan virke noe frem­med for mange av de krist­ne inn­vand­rer­ne som kom­mer hit fra fjer­ne him­mel­strøk. Enten vi liker det eller ikke, så er den lu­thers­ke kirke­fa­mi­li­en ikke ak­ku­rat noen gi­gant blant ver­dens kir­ker.

His­to­risk sett har den i til­legg stått ster­kest blant hvite, anglo­saks­is­ke pro­tes­tan­ter, og ikke i den tred­je ver­den der de ikke-euro­pe­is­ke inn­vand­rer­ne ho­ved­sak­lig har sitt opp­hav. Dette bil­det hol­der gle­de­lig nok på å endre seg noe i våre dager, ikke minst gjen­nom veks­ten til lu­thers­ke kir­ker somMe­ka­ne Yesus-kir­ken i Etio­pia, den lu­thers­ke kir­ken på Ma­da­gas­kar og andre mi­sjons­felt der nors­ke mi­sjo­næ­rer har gjort et for­bil­led­lig ar­beid.

Li­ke­vel er det et fak­tum at våre nye, krist­ne lands­menn stort sett kom­mer fra land der andre teo­lo­gis­ke og kir­ke­li­ge tra­di­sjo­ner står ster­ke­re enn lu­ther­dom­men. Mel­lom­kir­ke­lig Råds Berit Hagen Agøy er nok inne på noe ve­sent­lig når hun sier til Dagen at mange inn­vand­re­re kvier seg for å gå ut av sin egen me­nig­hets­tra­di­sjon for å slut­te seg til Den nors­ke kirke.

Men vi tror også det kan fin­nes en annen - og langt mer tanke­vek­ken­de - grunn til at de inn­vand­rer­krist­ne ikke i stør­re grad slut­ter seg til Den nors­ke kirke. Det er et fak­tum at kir­ke­ne i den tred­je ver­den er langt mer teo­lo­gisk kon­ser­va­ti­ve enn det de his­to­ris­ke kirke­sam­fun­ne­ne i Euro­pa og USA. Li­be­ral­teo­lo­gi­en og den lære­mes­si­ge ut­glid­nin­gen på det etis­ke om­rå­det som vi opp­le­ver i den vest­li­ge ver­dens kir­ker, er et nær­mest ikke-ek­sis­te­ren­de fe­no­men i kris­ten­he­ten i de lan­de­ne inn­vand­rer­ne kom­mer fra.

Dess len­ger det teo­lo­gis­ke for­fal­let hos oss får fort­set­te, jo vans­ke­li­ge­re vil det bli å re­krut­te­re fri­mo­di­ge bi­beltro­en­de krist­ne fra Afri­ka og Asia. En kirke som vur­de­rer å vieho­mo­fi­le, vir­ker ikke sær­lig for­lok­ken­de på dem.