GODT EKSEMPEL: Fotvasken var forbeholdt tjeneren i huset når folk kom på besøk. Jesus tar tjenerens plass som eksempel for oss, Hans etterfølgere, skriver Harald Mydland.

At de alle må være ett

Den kristne enhet er et tema som opptar mange, og medfører mye bønn om enhet mellom kristne fra ulike kirkesamfunn og sammenhenger. Jesus gir oss den beste undervisningen om dette viktige team i Johs kap. 13 til 17.

Først viser Han oss det rette tjenersinn for alle troende, idet Han bøyer seg ned og vasker føttene på Sine disipler. Fotvasken var forbeholdt tjeneren i huset når folk kom på besøk. Jesus tar tjenerens plass som eksempel for oss, Hans etterfølgere. Ikke rart at disiplene stusset, og hadde problemer med å forstå.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men Jesus gir oss et nytt bud og sier at vi skal elske hverandre, slik som Han elsker oss. Med utgangspunkt i denne formen for kjærlighet, skal alle forstå at vi er Hans disipler, (Johs 13:34–35). I kapittel 17 går Han videre og ber Sin velkjente Yppersteprestelige bønn om enhet for alle Hans etterfølgere.

I vers 9 sier Han at Han ikke ber for verden, men for oss som tror. I vers 11 ber Han: «Hellige Far, bevar dem i Ditt navn, dem som Du har gitt Meg, så de kan være ett, slik som Vi er ett. Legg merke til at vi skal bevares i Gud Fars navn, i ikke noe kirkesamfunns- eller menighets navn. Videre ber Jesus at vi må være ett, ikke at vi må bli ett en dag i framtiden.

I Johs 17:21 sier Jesus: «Jeg ber at de alle må være ett, slik som Du Far, er i Meg, og Jeg i Deg, at de også må være ett i Oss, for at verden skal tro. Og den herlighet som Du ga Meg, har Jeg gitt til dem, så de kan være ett, slik som vi er ett».

Noen ganger virker det som at folk tenker at kristen enhet er basert på, at vi har det samme syn på det ene eller det andre. Men Jesus snakker ikke om læremessig- eller teologisk enhet. Jesus snakker om liv; Hans liv i oss! Det nye Livet vi alle får når vi tar imot Ham som frelser og blir født på nytt! Da deler vi det samme frelsesgrunnlag, den samme Far, vi drives av den samme Ånd, og er ett i Jesus Kristus, vår frelser som bor i oss.

Slik som Jesus var i Sin Far, og Gud Far var i Jesus, skal vi være ett i Jesus, som bor i hver enkelt av oss som tror. Jesus i deg og Jesus i meg, gjør oss til ett i Ham. Derfor er kristen enhet noe som skal bevares fra den dagen vi ble født på ny, og podet inn i Jesu legeme.

En dag skal vi alle nå fram til den troens enhet Paulus snakker om i Efes 4. Dette er målet når Guds menighet har vokst til manns modenhet, og rommer hele Kristi fylde.