Åpent brev til Kirkemøtet 2017/ 5777.

Paulus benytter et uttrykk: ”Mine barn som jeg igjen må føde med smerte”. Dette kan også relateres som uttrykk for Bibelens biologiske tolkningsprinsipp. Prosessen Kirken nå er i er smertefull og kan kvalifisere til begrepet fødselsveer.

1) Kirken har 2 roller:
Normgivende rolle i form av at ”Gud bærer” verden ved sitt ord.

2) Utøvende funksjon ved at Gud Sønnen forener Sannhet med Hyrdens Nåde og Kjærlighet. I Rettferdig evaluering/dom.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Åndens gave er gitt mennesker til direkterelasjon og direkteansvar.


De ti Bud er Faderens Basislover. Praktisk utøvelse av disse er Hyrdetjenesten. Guds Ånd kommer oss til hjelp.


Guds skrevne ord samt det utøvende ord er - og må fortsatt være - i samsvar.
Gud er sannhet fra evighet til evighet. Han omtaler seg som Jeg ER – Jeg ER.

Samtidig finner både Faderen og Sønnen løsninger på situasjoner som oppstår.

I linje med utsagnene:
”Sabbaten er til for mennesket, ikke mennesket for sabbaten.”

Og i dialogen om skatt til keiseren:
” Gi da keiseren hva keiserens er, og Gud det Guds er.”

I dagsaktuelle sak foreslår jeg at LHBT-utfordringene håndteres slik:

1. ”Biologisk betinget homofili og LHBT” omdefineres fra ”hjertets synd” til samfunnsovertredelser, og ansvaret gis tilbake til Staten.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

2. Individers kjærlighetsuttrykk med utspring i hjertets renhet, anerkjennes som vakkert i seg selv. Stigmaet bør fjernes.

3. Samfunnssynder i form av biokjemiske påvirkningskilder, miljøgifter, hormonhermere, medikamenter m/sidevirkninger etc. må adresseres og arbeides med.

4. Synd kan defineres som på ulike måter ”Å bomme på målet”.

5. De som i noen tilfeller har en biomedisinsk korrigerbar tilstand, bør få tilgang på hjelp i form av utprøvingsrett til hormonstøttende behandling.

6. Psykologisk og sosialt påvirket seksuell orientering kan sannsynligvis i mange tilfeller reorienteres og kan sies å være ”et hjertets valg”. Dette er delvis individets mulighet og ansvar. Samtidig delvis samfunnsskyld og ansvar.


Guds Sannhet må defineres i lys av skaperverkets biologiske grunnfunksjon.
Ingen læremessig liturgiuttrykk kan være i direkte i strid med Guds Ords biologiske prinsipp. Dette har man ikke Bibelsk mandat fra Skaperen til å gjøre.

Det man i sakens anledning kan og bør gjøre er å diffrensiere bruken av syndsbegrepet.


Jesu rolle i forhold til synd er definert bl.a i Daniel 9.24: Profetisk fremoverskuende.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

”70 uker er fastsatt for ditt folk og din hellige by for å:

1) Innelukke Overtredelsen (eng. ”To finish” transgression. Komm: ”Avgrense”?)

2) til å gjøre slutt på Syndene,

3) til å gjøre soning for Misgjerninger,

4) til å føre frem Evig rettferdighet,

5) til å besegle syn og profet

6) og til å salve Det Aller Helligste. (Det fysiske templets samt hjertets alter.)


Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus oppfylte alt dette i sin tjeneste som kulminerte med Døden på korset, der ”Pakten med Døden” helt fra Edens Hage og fremover omtales og ble slettet ut. (Jes. 28.14-15).
Pakt som ikke er i tråd med Guds skaperordning og lov, vil ikke bli stående innfor Ham.

Guds løsningsvar og Hånd til frelse gis i versene fra 16-18.)
”Derfor sier Herren Gud dette:
Se, Jeg legger en stein til grunnvoll på Sion, en prøvd stein, en kostbar hjørnestein, en fast grunnvoll”.

Guds arbeid mot urett defineres konkret i vers 17:
Jeg skal ”gjøre rett til målesnor og rettferdighet til loddesnor”.


Forslag til løsning i dagens situasjon:

Homofilibegrepet bør defineres som ”Overtredelse” av Guds skaperverks biologiske rammer. Ikke nødvendigvis som ”hjerte-synd”. Men det kan være det også dersom uttrykk for opprør og løsrevet egoisme. I noen tilfeller kan det reorienteres.


Individer som har levd med skam, sorg og smerte kan gjerne få beklagelse fra både samfunn og kirke for eksperimentering med jordens livsvilkår på tvers av sunn biokjemi. Molekylendringer både i tradisjonell industri, mat- og legemiddelindustri skaper trøbbel og konsekvenser for alle mer eller mindre, samt på kort eller lang sikt.

Respekt og mulighet for ”midlertidige” samfunnsløsninger, bør kunne løses i form av juridisk samfunnskontrakt v/staten. Man bør definere situasjonen mest mulig sant og riktig, og samtidig jobbe med å endre årsaksforholdene.

Avgrensninger i forhold til adopsjonsrett til barn som 3-part er vesentlig.

Bibelens beskrivelser om sammenheng og helhet vedrørende ånd, sjel og kropp er en fantastisk gave til Menneskeheten, og bør ikke selges ut som antikvariske.

Artikkelen fortsetter under annonsen.


Vi må både som samfunn og kirke fortsatt skille mellom den verdslige, juridiske samfunnskontrakt og Kirkens beskrivende, normgivende funksjon.

Dersom frasigelse av juridisk vigselsrett for kirken er nødvendig, er det et relevant valg.