Annenrangs borgere

Mel­din­ge­ne om at krist­ne må be­ta­le be­skyt­tel­ses­skatt i byen Raqqa i Syria, er ned­slå­en­de, men ikke over­ras­ken­de: Der isla­mis­ter fes­ter gre­pet, ser vi at krist­ne be­hand­les som an­nen­rangs bor­ge­re, skriver Dagen på lederplass.

For førs­te gang på ge­ne­ra­sjo­ner skal det være sig­nert en så­kalt dhim­mi-av­ta­le mel­lom grup­pen Den islams­ke sta­ten i Irak og Le­van­ten, ISIL, og le­de­re for Raqqas flere tusen krist­ne. Dette mel­der den is­ra­els­ke avi­sen Haa­retz. ISIL gav de krist­ne tre valg: ak­sep­te­re å be­ta­le den mus­lims­ke be­skyt­tel­ses­skat­ten jitzia, kon­ver­te­re til islam eller dø.

De får lov til å dyrke sin tro, men de får ikke re­pa­re­re øde­lag­te kir­ker eller bygge nye. De får hel­ler ikke lov til å «mot­ar­bei­de mus­lims­ke in­ter­es­ser». Til gjen­gjeld skal krist­ne liv og byg­nin­ger få be­skyt­tel­se.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er ikke førs­te gan­gen at krist­ne må be­ta­le be­skyt­tel­ses­skatt i løpet av den sy­ris­ke bor­ger­kri­gen. Det har blant annet skjedd i Homs. Det samme skjed­de for øvrig i Irak, ikke minst i by­de­len Dora i Bag­dad i 2006. Krist­ne fikk trus­sel­brev med samme ul­ti­ma­tum som i Raqqa: Betal be­skyt­tel­ses­skatt, kon­vertér eller dø.

Dhim­mi-be­gre­pet stam­mer fra Mu­ham­meds tid i Ara­bia. Etter å ha be­sei­ret den jø­dis­ke oasen Khay­bar i 628, inn­gikk de jø­dis­ke inn­byg­ger­ne og Mu­ham­med en av­ta­le; dhim­ma-av­ta­len. Mu­ham­med krev­de at de be­tal­te jizi­ya, men for­plik­tet seg til å re­spek­te­re troen deres og for­sva­re dem.

Møns­te­ret gjen­tok seg da Me­so­po­ta­mia kom under ara­bisk mus­limsk styre i 637. Krist­ne og jøder fikk lov til å prak­ti­se­re sin tro mot at de be­tal­te jizyah og fulg­te dhim­mi-reg­le­ne. Den førs­te tiden be­hand­let ara­ber­ne de krist­ne re­la­tivt bra. Men dhim­mi-reg­le­ne etter hvert ble tunge å leve under. Un­der­tryk­te krist­ne kon­ver­ter­te i stort an­tall til islam og etter­lot seg ut­ar­me­de kir­ker.

Det vi så i Dora, i Homs og nå i Raqqa er his­to­ri­en som gjen­tar seg. Når det mo­bi­li­se­res langs re­li­giø­se kon­flikt­lin­jer, blir den gamle dhim­mi-tanke­gan­gen hen­tet frem som et un­der­tryk­ken­de mid­del.

Kon­se­kven­sen av an­gre­pe­ne på sy­ris­ke krist­ne i form av kid­nap­pin­ger, mas­sa­krer eller krav om be­skyt­tel­ses­skatt, er at mange leg­ger på flukt. Dette er en tra­ge­die for de krist­ne fa­mi­lie­ne, for de mange kir­ke­ne - og ikke minst for Midt­østen. Re­gio­nen blir både fat­ti­ge­re og far­li­ge­re når mi­no­ri­te­te­ne for­svin­ner.

Den kal­de­is­ke bis­ko­pen i Alep­po, som Dagen møtte i 2009, ad­va­rer mot at sy­risk kris­ten­het nå står over­for en dø­de­lig trus­sel. «Vi står i fare for å bli ut­ryd­det, slik det skjed­de i Irak,» skri­ver han i bri­tis­keSun­day Te­le­graph.

Kon­flik­ten i Syria frem­står som et ma­re­ritt uten løs­ning. Det dre­pes flere enn noen gang, freds­kon­fe­ran­sen i Mon­treux var til­syne­la­ten­de uten re­sul­ta­ter, og flere eks­per­ter sier at kon­flik­ten kan trek­ke ut i ti år til. Som krist­ne skal vi li­ke­vel ikke synke ned i mot­løs­het. Vi har et våpen vi ikke skal tenke smått om, nem­lig bønn. Bønn kan snu håp­løs­het til håp. La oss bruke faste­ti­den til å be for våre brød­re og søst­re i Syria.

Dess­uten kan vi glede oss over lys­punkt. Som det sy­ris­ke bi­bel­sel­ska­pet som fort­set­ter å le­ve­re kris­ten lit­te­ra­tur midt i kri­gen, pres­ter som mel­der at folk søker til kir­ke­ne - eller som de bort­før­te non­ne­ne som i hel­gen ble løs­latt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

DAGEN