Angående dømming

Det vi skal er ikke å dømme noen til Himmel eller Helvete når de dør, men dømme liv og lære til de som påstår at de går på Veien mens de lever.


1Kor 5: 9 J eg skrev i brevet til dere at dere ikke skulle ha samkvem med horkarer. 10 Jeg mente ikke mennesker i denne verden som driver hor eller som er pengegriske, røvere eller avgudsdyrkere – da måtte dere jo gå ut av verden. 11 Men det jeg skrev til dere, var at dere ikke skulle ha samkvem med noen som kaller seg en bror, men er en horkar eller pengegrisk eller avgudsdyrker eller baktaler eller dranker eller røver. Et slikt menneske skal dere ikke engang spise sammen med. 12 Hva har vel jeg med å dømme dem som er utenfor? Er det ikke dem som er innenfor, dere dømmer? 13 Men dem som er utenfor, skal Gud dømme. Støt da den onde ut fra dere!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvis vi gjør et i søk på «Biblegateway» i DNB1930 oversettelsen så får vi opp at «dømme» er brukt i GT 205 ganger og NT 118. Legger vi til «dømmer» får vi tallene 124 og 57, og slik kan vi sikkert holde på med bøyninger og annet og vil sikkert ende opp med langt over 500 hvorav rett under 100 vil være i evangeliene alene. (Dømme/dømmer ca. 60)

Som vi forstår av versene over så oppfordrer Paulus oss til å dømme, og da troende. IKKE vantro. Men i dag er det nettopp vantro vi kristne dømmer. Jesus Kristus sier:

Døm ikke etter synet, men fell en rettferdig dom! Joh 7:24

Hvis vi ikke skal greie å dømme mellom godt og ondt, rettferdighet og urettferdighet, galt og rett hvordan kan vi da kunne godtgjøre at vi er gjenfødte med den Hellige Ånd som segl i våre hjerter. Den Hellige Ånd har jo ikke noen problemer med dette. Hvordan skal vi holde fast ved det gode hvis vi ikke først er kar om å dømme om hva som er ondt?

Derfor; de som påstår at troende ikke skal dømme liv og lære tar skammelig feil og de operer i kjødet. Det som er så trist i dag er at vi er så flinke til å ende opp i kjød og vi referer til en av den gamle garde som brøt ut i menigheten; «det er bare kjøtt, bare kjøtt, bare kjøtt».

For ikke bare dømmer vi vantro for deres synder, men vi dømmer mennesker inn og ut av Himmel og Helvete. Ja og prester og pastorer er de verste når de i enhver begravelse sier; «så er vår bror gått bort og vi skal alle møte ham i Himmelen en dag». Ikke bare dømmer de den avdøde til Himmelen, men hele forsamlingen også. Likeledes er vi gode til å dømme noen til Helvete. Dette er å dømme hjerter som er strengt forbudt. Det vi skal er ikke å dømme noen til Himmel eller Helvete når de dør, men dømme liv og lære til de som påstår at de går på Veien mens de lever. Jeg vil ikke engang dømme min egen 91 år gamle mor inn i Himmelen, men jeg kan forsikre dere at for øyeblikket går hun på Veien.

Vi skal alle frem for Jesus Kristus sin domstol og de som ikke trodde og ble gjenfødt blir dømt. Dette ifølge Skriften. Så vi må overlate det å dømme hjerter til Jesus Kristus. Ikke døm hjerter! Derfor sier Jesus Kristus:

Matt 7:1 Døm ikke, for at dere ikke skal bli dømt!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette blir vridd på for å kunne forsvare å leve i synd. Likeledes blir vers som; «den som er uten synd, kast den første stein», «ta først ut bjelken av ditt eget øye» osv. tatt helt ut av kontekst. Og dette blir også vridd på for å forsvare en del utro og tjenere som vi har som forbilder. Spesielt TV pastorer og evangelister som de så frekt kaller seg. Saken er at etter at de har blitt advart to til tre ganger om sin synd og de ikke omvender seg skal vi behandle de som vantro og som det står over; «troende skal ikke engang spise sammen med dem».

Så redaktører, journalister og debattanter som her dømmer disse på liv og lære etter Skriften er i sin fulle rett så lenge de har fjernet bjelken så de kan se. Og det er jo ofte her problemet ligger. Fordi de fleste som kommer under nevnte har liv og lære som ikke kan sies å være i tråd med Skriften. Men la oss da ikke kritisere dem for flisen de ser, men for bjelken i sitt eget øye. Dette blir ikke gjort fordi så fort noe påpeke synd hos de vi liker er vi ikke villige til å dømme om dette er rett eller galt før vi drar «bjelkekortet». De fleste som protesterer vilt her og som nærmest på død og liv må forsvare de som «er en horkar eller pengegrisk eller avgudsdyrker eller baktaler eller dranker eller røver» glemmer å fokusere på denne «flisen» som blir omtalt, og går på det de mener er bjelken i de andres øyne.

Vel er det på sin plass når man har gransket liv og lære, men man må da være forsiktig fordi oftest må man selv ta ut en bjelke. Ja jeg selv har sjekket mitt eget øye før jeg skriver dette. Og jeg mottar gladelig meldinger om en bjelke, men med sorg, for hvis noen mener jeg har noen bjelke så skal jeg da se og få den fjernet. Vi har vel alle hørt utrykket; kast ikke stein i glasshus? Derfor; la oss ikke så fort overse hva som det blir påstått, men dømme en renferdig dom i den første saken før vi går til den neste ...

Så for å avslutte; de som kaller seg kristne og som sier vi ikke skal dømme liv og lære til de som kaller seg søsken lyver! De er ute av takt med Skriften på flere måter, men mest fordi de er så inderlig gode til å dømme vantro. Det er jo dette som er kjennetegne til noen av disse hyklere som så fritt påstår at de selv går på Veien mens de dømmer de som er utenfor/vantro. De hyler opp og ut mot abort og andre ting og fordømmer de mødre og fedre som trenger å høre om Jesus Kristus sin kjærlighet så de kan tro, omvende seg, få tilgivelse og møte sitt ufødte barn i Himmelen en dag. Dette da hvis de holder ut til enden. Har vi glemt hva Jesus Kristus sier; Talsmannen vil minne verden om synd, synd fordi de ikke tror. Det er altså vantro som er synden.

Pauls er så frimodig at han skrev dette til de troende i Korint;

1 Våger noen av dere, når han har sak mot sin neste, å få saken pådømt av de urettferdige og ikke av de hellige? 2 Eller vet dere ikke at de hellige skal dømme verden? Og hvis nå verden skal dømmes av dere, er dere da uverdige til å dømme i de minste saker? 3 Vet dere ikke at vi skal dømme engler, hvor meget mer da i saker som angår dette liv! 4 Når dere så har saker som angår dette liv, så setter dere dem til å være dommere som ikke blir aktet for noe i menigheten! 5 Til skam for dere sier jeg dette! Så finnes det da ikke noen vis mann blant dere, ikke en eneste en, som kan skifte rett mellom sine brødre? 6 Men bror fører sak mot bror, og det for vantro dommere! 7 Allerede dette at dere har rettssaker mot hverandre, er et nederlag for dere. Hvorfor lider dere ikke heller urett? Hvorfor tåler dere ikke heller tap? 8 Men dere gjør urett og volder tap, endog mot brødre. 9 Eller vet dere ikke at de som gjør urett, ikke skal arve Guds rike? Far ikke vill! Verken horkarer eller avgudsdyrkere eller ekteskapsbrytere eller de som lar seg bruke til unaturlig utukt, eller menn som øver utukt med menn, 10 eller tyver eller pengegriske eller drankere eller baktalere eller røvere skal arve Guds rike. 11 Slik var det en gang med noen av dere. Men dere har latt dere vaske rene. Dere er blitt helliget, dere er blitt rettferdiggjort i den Herre Jesu navn og i vår Guds Ånd. 1Kor 6:1-11 (NB88 brukt i alle referanser).

Så la oss da gå ut å forkynne evangeliet til de fortapte i stedet for å dømme hverandre for å dømme hjerter når det er kun liv og lære til påståtte søsken vi er bekymret for. Det er i advarselen kjærligheten ligger. Har dere ikke lest;

Men når du har advart den rettferdige om at han, den rettferdige, ikke skal synde, og han da ikke synder, da skal han visselig leve, fordi han lot seg advare. Og du har reddet din sjel. Esek 3:21

Artikkelen fortsetter under annonsen.