Journalisten og korset

«De som mener at selv synet av det lille korset preger sendingen, må ta seg sammen og oppdage at vi nå lever i et multikulturelt samfunn, der religion er et viktig element, og der også et sekulært livssyn må ha sin plass», skriver førstelektor i journalistikk, Kåre Melhus.

Det er po­si­tivt at NRKs hen­stil­ling til ny­hets­an­ker Siv Kris­tin Sæll­mann, om ikke å ha et kors i hals­gro­pen når hun leder ny­hets­sen­din­ger, har skapt re­ak­sjo­ner.

Til Af­ten­pos­ten sier dis­trikts­re­dak­tør An­ders Sår­heim at NRK Sør­lan­det har fått noen hen­ven­del­ser og spørs­mål om Sæll­manns smykke­valg, men at disse ikke nød­ven­dig­vis er kla­ger.

Jeg har for­stå­el­se for at NRK øns­ker å til­stre­be en nøy­tral pro­fil på sine ny­hets­sen­din­ger, men tror ikke at fra­vær av re­li­giø­se sym­bo­ler har den til­sik­te­de virk­ning.

For 100 år siden var kris­ten­dom­men ene­rå­den­de som verdi­grunn­lag på den of­fent­li­ge arena her i lan­det. Siden den tid har 68-ge­ne­ra­sjo­nen skapt en fore­stil­ling om at re­li­gion er noe far­lig og uøns­ket, i alle fall noe en helst bør prak­ti­se­res hjem­me hos seg selv. NRKs over­re­ak­sjon på det 14 mm lange kor­set er en fort­set­tel­se av denne tren­den.

Det er en il­lu­sjon å tro at ny­hets­an­ker­ne er nøy­tra­le men­nes­ker uten egne me­nin­ger og hold­nin­ger. Men jour­na­lis­tens ver­di­er blir bare et pro­blem hvis hold­nin­ge­ne pre­ger, eller har inn­fly­tel­se på, ny­hets­sen­din­gen de leder.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De som mener at selv synet av det lille kor­set pre­ger sen­din­gen, må ta seg sam­men og opp­da­ge at vi nå lever i et multi­kul­tu­relt sam­funn, der re­li­gion er et vik­tig ele­ment, og der også et se­ku­lært livs­syn må ha sin plass.

Stål­sett-ut­val­gets ut­red­ning om det livs­syns­åpne sam­funn (NOU 2013:1) ar­gu­men­ter for at men­nes­ker skal ha ad­gang til å bruke re­li­giø­se sym­bo­ler og plagg, både i det of­fent­li­ge og pri­va­te ar­beids­li­vet. Dette be­grun­nes med hen­sy­net til yt­rings­fri­he­ten ge­ne­relt og til tros- og livs­syns­fri­he­ten spe­si­elt. Det enes­te unn­ta­ket er po­li­ti­et, der det ikke til­la­tes re­li­giø­se hode­plagg som en del av uni­for­men.

I Stor­bri­tan­nia har der­imot Lon­don-po­li­ti­et har til­la­tel­se til å bære hijab og tur­ban som en del av uni­for­men siden 2001. Lon­don-po­li­ti­et viste blant annet til at én mil­lion av syv mil­lio­ner inn­byg­ge­re i po­liti­dis­trik­tet er mus­li­mer, og at det der­for måtte re­krut­te­res langt flere po­liti­be­tjen­ter med mus­limsk bak­grunn. Lon­don-po­li­ti­et hadde tid­li­ge­re hatt mange hen­ven­del­ser fra mus­lims­ke kvin­ner som øns­ket å bli po­li­ti, men som fort mis­tet in­ter­es­sen da de fikk vite at de ikke kunne bære hijab.

Spørs­må­let om kors på job­ben er også prøvd for Men­neske­ret­tig­hets­dom­sto­len i Stras­bourg. Så sent som i ja­nu­ar i år fikk en fly­vert­in­ne i Bri­tish Air­ways, etter seks års kamp med sin ar­beids­gi­ver, med­hold i at hun kunne bære et kors rundt hal­sen på jobb. Den bri­tis­ke stats­mi­nis­ter David Ca­me­ron hils­te av­gjø­rel­sen varmt vel­kom­men. «Jeg er glad for at prin­sip­pet om at men­nes­ker fritt kan bære re­li­giø­se sym­bo­ler på jobb, nå er be­kref­tet,» skrev han på Twit­ter.

Skal en følge NRKs lo­gikk, må en for­ut­set­te at en mann som heter Mu­ham­med, ikke vil kunne bli ny­hets­an­ker, siden nav­net sier like mye om re­li­giøs til­hø­rig­het som et kors rundt hal­sen.

Medie­ne skal av­spei­le sam­fun­net og jour­na­lis­te­ne som lager stof­fet og som pre­sen­te­rer det, er in­volver­te med­lem­mer av dette sam­fun­net. Å late som om de er nøy­tra­le stør­rel­ser som lik­som sve­ver over land­ska­pet, uten di­rek­te be­rø­ring, er ulo­gis­ke og uhel­dig.

Det er mye bedre å vite hvor jour­na­list står, verdi­mes­sig sett, enn å late som hun ikke står noe sted i det hele tatt. For det gjør hun, selv­sagt.

Ei­vind Ljø­stad, sjef­re­dak­tør i Fædre­lands­ven­nen mener at nøy­tra­li­tets­hys­te­ri­et har blitt pa­ro­disk. Han skri­ver at vi er blitt så vel­me­nen­de og så liv­red­de for å støte noen i det nors­ke sam­fun­net at det ty­de­lig­vis ikke er noen gren­se for hva noen nøy­tra­li­tets­junki­er kla­rer å bli pro­vo­sert av. Jeg er enig med ham.

Det er ikke der­med sagt at mitt syns­punkt åpner for jour­na­lis­tens flag­ging av en­hver hold­ning og me­ning i medie­ne. Re­li­giøst stå­sted har med ens iden­ti­tet å gjøre. Det samme kan ikke sies om po­li­tis­ke sym­pa­ti­er eller med­lem­skap i sup­por­ter­klub­ber. Der­med åpnes det ikke for ut­spør­re­re med par­ti-buttons i valg­pro­gram­mer, eller kom­men­ta­to­rer med sup­por­ter-skjerf på fot­ball­kam­per. Men det åpner for jour­na­lis­ter med sym­bo­ler for andre re­li­gio­ner enn den krist­ne.

Norge er et mul­ti-re­li­giøst og livs­syns­mang­fol­dig sam­funn. Kul­tu­rene som møtes i Norge be­ri­ker hver­and­res per­spek­ti­ver. Å gi inn­trykk av at denne di­men­sjo­nen ikke fin­nes og at jour­na­lis­ter ikke er en del av denne vir­ke­lig­he­ten gjør Norge fat­ti­ge­re.

Les også: Bestefar laget kors-aksjon på Facebook - fikk 90.000 likes de første to dagene

Kåre Melhus

førstelektor i journalistikk NLA Mediehøgskolen Gimlekollen

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Dag (62) har fått 90.000 Facebook-likes på to dagerEngasjement for kors
Les også
14 millimeter
Les også
Fjerner korset fra politibileneRiksvåpen