Stadig vanskeligere kår for iransk film

Sen­sur har tvun­get en rekke irans­ke re­gis­sø­rer til å lage film i ut­lan­det. Men en av de mest kjen­te, Jafar Pana­hi, får ikke lov til å reise. Nå har han nok en gang greid å smug­le en kri­tisk film ut av lan­det.

I 2006 ble Jafar Pana­hi kåret til beste re­gis­sør under Ber­lin-fes­ti­va­len for fil­men «Off­side». Fire år se­ne­re ble han dømt til seks års feng­sel for «pro­pa­gan­da» og fikk for­bud mot å lage film i 20 år.

Pana­hi lever nå i hus­ar­rest, men har li­ke­vel greid å lage to fil­mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den siste «Pardé» (Mørke gar­di­ner) er med i ho­ved­pro­gram­met under årets Ber­lin-fes­ti­val, og skal lør­dag kon­kur­re­re om den gjeve Gull­bjør­nen.

Usik­ker fram­tid

Hvor­dan irans­ke myn­dig­he­ter vil rea­ge­re mot Pana­hi og skue­spil­ler­ne i fil­men, er usik­kert. De slår nå ned på all film som kan tol­kes som kri­tikk av re­gi­met. Kul­tur­de­par­te­men­tet i Te­he­ran har gjort det klart at det bare støt­ter re­gis­sø­rer som er lo­ja­le mot myn­dig­he­te­ne, og ikke de som øns­ker å skape et «mørkt bilde fullt av skep­sis» av det irans­ke sam­fun­net.

- In­gen­ting har skjedd med oss fram til nå, men vi vet ikke hva fram­ti­den vil brin­ge for oss, sa Pana­his med­re­gis­sør og skue­spil­ler Kam­bozi­ya Partovi under en presse­kon­fe­ran­se i Ber­lin tirs­dag.

Han leg­ger ikke skjul på at Pana­hi er svært ned­trykt som følge av re­strik­sjo­ne­ne han må leve under.

- Han ten­ker ikke på selv­mord hele tiden, men hvis jeg for­sø­ker å tenke meg hvor­dan det er å ikke kunne jobbe og bare sitte hjem­me, da er jeg sik­ker på at jeg ville tenkt på selv­mord, sier Partovi.

Svensk-iransk

Fil­mens kvin­ne­li­ge skue­spil­ler er svensk-irans­ke Ma­ry­am Mog­ha­dam. Hun inn­røm­mer at det er for­bun­det med ri­si­ko å spil­le i fil­men, men hun vil li­ke­vel for­sø­ke å reise til Iran, der hun har fa­mi­lie.

- Jeg er ikke den enes­te som tar sjan­ser, sier hun.

Mog­ha­dam spil­ler en ung jente som blir jaget av myn­dig­he­te­ne etter å ha del­tatt på en ulov­lig fest. Hun ender opp i huset der en mann gjem­mer seg sam­men med en hund bak til­dek­ke­de vin­du­er. Iføl­ge Mog­ha­dam gjen­spei­ler rolle­fi­gu­ren hen­nes Pana­his de­spe­ra­sjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Hun er den mørke siden, håp­løs­he­ten til en­hver per­son og spe­si­elt fil­mens re­gis­sør, sier hun.

Fil­mens stem­nin­ger be­står både av frust­ra­sjon, frykt og sinne. Den fun­ge­rer som en al­le­go­ri på det irans­ke sam­fun­net. Pana­hi duk­ker også opp på ler­re­tet. Han spil­ler seg selv.

Smug­let ut i kake

Pana­his for­ri­ge verk, «This Is Not A Film», ble vist på Can­nes-fes­ti­va­len i 2011. Den skal ha blitt lag­ret på en minne­brik­ke og smug­let ut av Iran i en kake.

Pana­hi ble i fjor til­delt Sakha­rovs men­neske­ret­tig­hets­pris i Europa­par­la­men­tet. Han har de siste årene blitt in­vi­tert til å sitte i jury­en under film­fes­ti­va­le­ne i både Can­nes, Ve­ne­zia og Ber­lin.

Etter­som han ikke får lov til å for­la­te hjem­lan­det, har ar­ran­gø­re­ne i ste­det sør­get for å sette fram en tom stol som skal minne pub­li­kum om hans skjeb­ne.

Mens hans siste film pre­sen­te­res i Ber­lin, hol­der Iran sin egen film­fes­ti­val, Fajr, som er en av de vik­tigs­te i Midt­østen. Fes­ti­va­lens pro­gram vier stor opp­merk­som­het til den islams­ke re­vo­lu­sjo­nen i 1979 og av­slø­rer at iransk film i fjor var gans­ke så «blod­fat­tig», iføl­ge avi­sen The Guar­di­an.

Det er ikke len­ger noen gull­al­der i iransk film­in­du­stri, fast­slår den bri­tis­ke avi­sen. (©NTB)