UNIK: Kontakten mellom Asle Finnseth og hunden Aidji er unik. - Hunden min spiller på strenger i meg som ingen mennesker har tilgang til. Foto: Marion Haslien

Firbente spor av Guds nærvær

Vi omgir oss med hunder og katter som aldri før, men sjelden spør vi oss hvilken rolle de har i Guds skaperverk.

LES OGSÅ:
Se bilder av lesernes kjæledyr!

De siste tre årene har re­kord­man­ge nord­menn skaf­fet seg hund. I dag fin­nes det 500.000 hun­der i Norge. Det vil si at det bjef­fer en hund i kan­skje så mye som hvert femte hjem.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tall fra 2004 viser at det fins enda flere kat­ter. Hvis for­hol­det mel­lom an­tall hun­der og kat­ter har holdt seg sta­bilt vil det si at vi har over 700.000 kat­ter her til lands. Vi snak­ker altså om 1.2 mil­lio­ner kjæle­dyr, og da har vi ikke tatt med ka­ni­ner og mar­svin, akva­rie­fis­ker og rep­ti­ler. 

Hva er det som gjør at vi er så glad i kjæle­dyr? Og har kjæle­dy­re­ne en slags Gud­gitt rolle? Noen hus­ker kan­skje bi­bel­for­tel­lin­gen om pro­fe­ten Bileam som blir stop­pet av et snak­ken­de esel, og Jesus lig­nes med en løve (Løven av Juda). Lø­ve­sym­bo­let blir også brukt i Nar­nia­se­ri­en der løven Aslan er et bilde på Kris­tus.

Hva er det med dyr og folk? Vi har snak­ket med to teo­lo­ger som els­ker kjæle­dy­re­ne sine og opp­le­ver deres nær­vær som Guds fin­ger. 

 

Høg­skole­lek­tor og teo­log Jan Ran­trud åpner døren og slep­per oss inn huset sitt på Frek­haug nord for Ber­gen. Mat­fa­tet i en krok for­tel­ler oss at det bor en katt i huset. Kat­ten heter Pi­cas­so, fordi den maler så fint, av­slø­rer Jan. 

Men fins det noen teo­lo­gisk for­kla­ring på hvor­for vi har kjæle­dyr?

- Å ha et kjæle­dyr, altså et dyr som ikke er til nytte, det er ikke vi men­nes­ker alene om. Til og med sjim­pan­ser kan ha katt­un­ger som kjæle­dyr, har jeg hørt. Dette er et for­hold på tvers av arts­gren­se­ne. I Bi­be­len fin­ner vi at ar­te­ne står mye nær­me­re hver­and­re enn vi i vår kul­tur­tra­di­sjon er vant til. Det grunn­leg­gen­de er at den førs­te pak­ten Gud opp­ret­ter, som det står om i 1 Mose­bok ka­pit­tel 9, med Noah og fa­mi­li­en, er en pakt med alt le­ven­de. Men­nes­ker og dyr er pakts­part­ne­re på den ene siden, mens Gud står på den andre, for­kla­rer teo­lo­gen. 

 

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kat­ten Pi­cas­so lig­ger be­da­ge­lig i en stol ved vin­du­et, i det Ran­trud blar opp i Bi­be­len sin. 

- I Hosea står det at Gud vil opp­ret­te en pakt med alt som lever, fort­set­ter han og leser høyt: «Den dagen vil jeg slut­te en pakt for dem med vill­dy­re­ne på mar­ken, fug­le­ne under him­me­len og kry­pet på jor­den. Bue, sverd og krigs­vå­pen vil jeg bryte i styk­ker og ut­ryd­de av lan­det, og jeg vil la dem bo trygt.» (Hosea 2: 18) 

Ran­trud mener ver­set viser til­ba­ke til den førs­te pakt, den Gud inn­stif­tet med Noah og dy­re­ne, og frem mot et av as­pek­te­ne ved den nye pakt. 

- Men hvis Gud har inn­stif­tet en pakt med dy­re­ne, fins det da for­løs­ning for dem også? 

- Det er selv­føl­ge­lig fryk­te­lig vans­ke­lig å tenke, sva­rer Ran­trud og ser ut i luf­ten et øye­blikk før enda et bi­bel­vers plop­per opp i tan­ke­ne. 

- Vi har jo Salme 36:7. Der står det at Gud frel­ser men­nes­ker og dyr. 

Ran­trud rei­ser seg og fin­ner sin he­bra­is­ke bibel. Han blar opp og for­kla­rer: 

- Dette ordet for frel­se er det ordet Jesu navn kom­mer fra. Det er jo den ån­de­li­ge frel­sen det er snakk om, på­pe­ker han. 

Artikkelen fortsetter under annonsen.

 

- Fin­ner vi ek­semp­ler på dette i Bi­be­len, at dyr blir frelst?

- I his­to­ri­en om Jona, det er mer enn en fiske­his­to­rie, fin­ner vi et in­ter­es­sant ek­sem­pel. Jona kom­mer til Nini­ve og for­kyn­ner frel­se for byen og så står det at både dyr og men­nes­ker om­ven­der seg. Gud spa­rer byen på grunn av bar­ne­ne og dy­re­ne. Det er altså grun­nen til at den ikke blir øde­lagt. 

Den re­li­giø­se for­bin­del­sen til dy­re­ne er altså tett og teo­lo­gen har flere ek­semp­ler på lager. I hel­gen­his­to­rie­ne kan Ran­trud i far­ten komme på i alle fall tre ek­semp­ler på hvor­dan dyr har spilt en rolle for den hel­li­ge brød­re­ne. 

 

- Vel, vi har jo hel­gens­his­to­rie­ne. Den store bi­bel­over­set­te­ren, St Hie­ro­ny­mus, for­tel­ler en vak­ker his­to­rie om hvor­dan han en gang trakk ut en torn av poten til en løve. Løven ble deres beste venn og en vakt­hund for dette lille krist­ne fel­les­ska­pet i Bet­le­hem. Den krist­ne ten­ke­ren St. Ter­tul­li­an sier blant annet at når vi ber skal vi følge ek­semp­let fra dy­re­ne og fug­le­ne, for de ber til Gud hele dagen, for­tel­ler Ran­trud. 

- Det samme sier den store, irske even­ty­re­ren og hel­ge­nen St. Bren­dan. På en av sine rei­ser kom­mer de til en øy, der hører St Bren­dan fug­le­ne synge, og de syn­ger Sal­me­nes bok. 

- Og så har vi Frans av As­si­si som en gang ber fug­le­ne dempe seg litt i sin bønn slik at hans bønn også kan bli hørt. 

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vir­ke­lig­hets­inn­hol­det i de from­me le­gen­de­ne er i beste fall vel­dig syl­tynt, iføl­ge Ran­trud, men de gir et bilde av hvor­dan Bi­be­lens tanke kan gi ut­slag i from­hets­li­vet gjen­nom kirke­his­to­ri­en. 

- Disse tan­ke­ne er vel­dig, vel­dig frem­med for den se­ku­lær­hu­ma­nis­tis­ke kul­tu­ren vi er en del av. 

 

- Hva med folk som brin­ger dyr til kir­ken for at de skal bli bedt for?

- Jeg har ab­so­lutt ingen sans for det. Både fordi dy­re­ne sik­kert blir redd og det blir rot i guds­tje­nes­ten. Dess­uten tror jeg ikke dy­re­ne tren­ger det. Hvis de har et Guds­for­hold, hvil­ket det ser ut til, så tren­ger de ikke det hjelpe­mid­de­let der. 

- Hvil­ke hjelpe­mid­ler tren­ger de?

- Jeg tror ikke de tren­ger noe annet enn at vi opp­fø­rer oss over­for dem slik Bi­be­len fak­tisk for­ut­set­ter at vi gjør. Jeg synes det er noe tull å ta dyr med til kir­ken, eller gi dyr en kris­ten be­gra­vel­se eller noe av det der...

- Men det Bi­be­len for­ut­set­ter er at vi som an­svar­li­ge men­nes­ker også har et mo­ralsk an­svar over­for dy­re­ne. Hvis kat­ten fan­ger mus, og det hen­der det jo at den gjør hvis den gid­der, så har den ikke mo­ralsk an­svar, men vi har det. 

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Betyr det at kat­ten ikke skal fange mus?

- Nei, nei. En katt er en katt, den gjør det en katt gjør. 

 

Teo­lo­gen fra Frek­haug sit­ter like trygt i so­fa­en sin som kat­ten hans lig­ger i god­s­to­len. På stue­bor­det lig­ger den nors­ke og den he­bra­is­ke bi­be­len side om side i skjønn for­ening. Men kjæle­dyr står det lite om i Skrif­ten. Det vil si, det nev­nes ikke i det hele tatt.  

- Det nær­mes­te vi kom­mer er To­bits bok i Apo­kry­fe­ne, som jo ikke er en for­plik­ten­de skrift. Der står det at noen på en reise har med seg en hund, men det be­grun­nes ikke. Så vi fin­ner det ikke di­rek­te, men vi fin­ner mye im­pli­sitt om hvor­dan vi skal be­hand­le dyr, på­pe­ker Ran­trud. 

Og nett­opp en kris­te­lig be­hand­ling av dyr er en fane­sak for høg­skole­lek­to­ren som har en­ga­sjert seg i dyrs ret­tig­he­ter. Han kjen­ner flere dyre­for­kjem­pe­re og mener deres kamp er vik­tig. Igjen hen­ter Ran­trud in­spi­ra­sjon fra his­to­ri­en og bi­be­len for å be­grun­ne sitt syn på kjæle­dyr, som kat­ten Pi­cas­so. 

 

- På 1700-tal­let skrev bis­kop Erik Pont­oppi­dan en vel­dig inn­fly­tel­ses­rik bok, Sann­het til gud­fryk­tig­het, som alle kon­fir­man­ter måtte pugge. Et av spørs­må­le­ne han tar opp er: Er gru­som­het mot dy­re­ne synd? Han sva­rer et stort ja. Og så hen­vi­ser han til Ord­språ­ke­ne 12:10 hvor det står: «Den rett­fer­di­ge kjen­ner sine hus­dyrs sjel, men de ugu­de­li­ges barm­hjer­tig­het er for­der­vet.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Men grunn­teks­ten er ster­ke­re, sier Ran­trud og blar opp i den he­bra­is­ke bi­be­len igjen. 

- Her står det: «Den rett­fer­di­ge kjen­ner sine hus­dyrs sjel, men de ondes sje­ler er for­der­vet.» 

- Den set­ter skil­le mel­lom rett­fer­dig­het og ond­skap og for­ta­pel­se i måten vi be­hand­ler dyr på. Det opp­fat­tet Pont­oppi­dan, men det er glemt i vår se­ku­læ­re tra­di­sjon, mener Ran­trud. 

Han mis­li­ker sterkt bru­ken av dyr som ob­jek­ter for kon­sum. 

- Når vi be­hand­ler dyr ille gjør vi det også med men­nes­ker. Det hen­ger sam­men. Vi fjer­ner barn med Downs syn­drom på samme måte som noen vil fjer­ne dyr fra norsk fauna, ulv og gaupe for ek­sem­pel, fordi de er i veien og er ikke en øko­no­misk ge­vinst. 

 

- Kan vi si at vår be­hand­ling av dyr er en ter­mo­stat på hvor­dan vi be­hand­ler men­nes­ker?

- Ja, ab­so­lutt. Jesus sier det di­rek­te. Han sier: spur­ver sel­ges bil­lig, men dere er mer verdt enn mange spur­ver. Det er et verdi­hie­rar­ki her. Men hvis vi sier at dyr ikke har verdi, da fjer­ner vi det også fra men­nes­ker. Og da be­hand­ler vi men­nes­ker på samme måte, slik vi gjør, som en han­dels­vare. Vi bru­ker dyr som sla­ver i for ek­sem­pel pel­s­in­du­stri­en på samme måte som barn bru­kes som bil­lig ar­beids­kraft på den andre siden av jord­klo­den. Denne sam­men­hen­gen er vel­dig nøye i Bi­be­len, for­kla­rer Ran­trud med en al­vor­lig mine. 

Han mener vårt syn på dyre­ver­ne­re er byg­get på løgn og mis­for­stå­el­ser. 

- Ofte hører jeg folk si at dyre­ver­ne­re gjør dyr mer verdt enn men­nes­ker. Jeg kjen­ner vel­dig mange dyre­ver­ne­re i blant annet Dyre­be­skyt­tel­sen og Noa for dyrs ret­tig­he­ter, og det er ab­so­lutt ikke sant. De er opp­tatt av men­neske­vern fordi de er opp­tatt av dyrs verdi. Så den an­kla­gen om at noen set­ter dyr høy­ere enn men­nes­ker er løgn og falskt vit­nes­byrd og vel­dig øde­leg­gen­de. Det bi­drar bare til at vi re­du­se­rer men­neske­ver­det. 

 

- Vi har kom­met til ti­tu­sen­kro­ners­spørs­må­let. Kom­mer dyr til him­me­len?

- Det vet vi ikke. Det nær­mes­te vi kom­mer er pro­fe­t­ut­sagn om ulven og lam­met som bei­ter sam­men. Kan­skje det er al­le­go­risk, kan­skje det peker frem mot den nye him­mel og jord. På samme måte som men­nes­ker tror jeg vi vil ha skog, fjell og dyr på en ny jord. Og det er den krist­ne tanke­gan­gen om opp­stan­del­sen. Vi tror på le­ge­mets opp­stan­del­se, ikke bare på en ån­de­lig til­væ­rel­se uten bakke­kon­takt. Det kon­kre­te og det fy­sis­ke skal for­nyes. 

 

I et rekke­hus på Øst­lan­det sit­ter Asle Finn­seth, re­dak­tør i ma­ga­si­net STREK og skri­ver på en leng­re ar­tik­kel. Bak kon­tor­pul­ten hans lig­ger hun­den Aidji og døser. Lav­mæl­te snorke­ly­der og smat­ting, samt andre dem­pe­de hun­de­ly­der kom­mer fra den en­gels­ke sprin­ge­ren. Ly­de­ne betyr noe helt spe­si­elt for Finn­seth. Kon­tak­ten de har er unik, og Aidji spil­ler på stren­ger i ham som ingen men­nes­ker har til­gang til. 

- Det er en ord­løs kon­takt der som er spe­si­ell. Lyden av ånde­dret­tet hen­nes får meg til å slap­pe av og tenke, det du nå skal pres­te­re, Asle, det er ikke alt i ver­den. Det fins en grunn­leg­gen­de sann­het i dette, at alle er båret av Gud. Det for­kyn­ner hun for meg på en un­der­lig måte. 

 

- Hvor­dan er det å komme hjem til Aidji?

- Jeg kan komme hjem og være amper og stres­set, men hen­nes vel­komst er all­tid like el­le­vill, uan­sett. Det er noe med et vesen som bare vil være sam­men med deg om du er i et godt eller dår­lig lune, og det er noe sjar­me­ren­de og inn­ta­gen­de ved det. 

- Dette er en opp­le­vel­se du sik­kert deler med de fles­te hunde­ei­ere. Hvor­for tror hun­den er et så po­pu­lært kjæle­dyr?

- Forsk­ning viser at men­neske­slek­ten og hunde­slek­ten har ut­vik­let seg i et sam­spill over flere ti­tu­se­ner av år. På­virk­nin­gen har gått begge veier. Mange mener at over­gan­gen fra je­ger­kul­tur og sanke­kul­tur til bonde­sam­fun­net hadde sett an­ner­le­des ut hvis ikke men­nes­ke hadde spilt på lag med hun­den og brukt den som gje­ter. Hund og men­nes­ke er en unik match og til glede for begge par­ter.

 

- Kan en hund er­stat­te men­nes­ke­lig kon­takt?

- Nei, det kan den ikke. For men­nes­ker som er av­skå­ret fra so­si­al kon­takt kan den bøte på sav­net, men aldri er­stat­te et annet men­nes­ke. Jeg har sett til­fel­ler der hunde­ei­ere vil at hun­den skal være li­vets me­ning for dem, det er den ikke skapt for. Hun­den skal ikke dyr­kes på en sånn måte. 

- I Edens hage ser vi at Gud fører dy­re­ne frem til men­nes­ket for at men­nes­ket skal gi dem navn, og for at han skal finne hjelp i dy­re­ne. Det gjør Adam, men det er først når Eva kom­mer at Adam fin­ner en hjel­per som er hans like. At Eva er unik betyr ikke at dy­re­ne ikke kan være hjel­pe­re for men­nes­ket. 

 

- Opp­le­ver du at vårt for­hold til dyr har end­ret seg i nyere tid?

- I 500 år har vi dyr­ket en en­si­dig vest­lig kul­tur der men­nes­kets su­ve­re­ni­tet over ska­per­ver­ket har gitt øde­leg­gen­de kon­se­kven­ser for ska­per­ver­ket. Mer enn noen gang tren­ger vi kon­tak­ten med dy­re­ne for å fast­hol­de at vi selv er ska­per­verk, at vi er un­der­lagt Ska­pe­ren. Vi kan ikke tros­se de øko­lo­gis­ke gren­se­ne uten at det slår til­ba­ke på oss selv. Nyere forsk­ning viser at dyr kan bru­kes i be­hand­ling av stress og ulike hjerte­syk­dom­mer. En hund på et syke­hus kan fak­tisk gjøre at blod­tryk­ket syn­ker. Vi fin­ner også ek­semp­ler på at dyr kan hjel­pe au­tis­tis­ke barn i å bygge re­la­sjo­ner, kom­mu­ni­se­re - dy­re­ne åpner noe i dem som ikke men­nes­ker kan. Også i be­hand­lin­gen av angst og de­pre­sjon kan dyr han en vik­tig funk­sjon. Vi har lett for å se på oss selv som de som ver­ner na­tu­ren, men noen gan­ger er det dy­re­ne som ver­ner oss. 

 

- Hva skjer med dy­re­ne når de dør?

- Det vet jeg ikke. Et gjen­syn med dyre­ri­ket blir det, men hva slags gjen­syn det blir vil jeg ikke spe­ku­le­re i. Jeg tror dy­re­ne på den ny­skap­te jor­den vil gi oss en opp­le­vel­se av full­kom­ment sam­spill med res­ten av ska­per­ver­ket, det lig­ger i kor­te­ne.

LES OGSÅ:
Se bilder av lesernes kjæledyr!

(Dagen)