ANN HELEN SPERRUD: Nestleder i Ungdom i Oppdrag.

Skatten i mitt hjerte

Hvorfor sier Bibelen at det må bevares?

Jeg var 26 år og på min første opplæringsvakt som sykepleier på Lovisenberg Sykehus da jeg fikk beskjed om at pappa lå på Ullevål med hjerteinfarkt. Øyeblikket er som brent fast i minnet, og markerte et skifte i hvordan jeg så på Bibelens omtale av hjerte. Alle vet hvor avhengig vi er av et velfungerende hjerte.

Les også
Å lære av sine feil

Ordspråkene 4,23 sier: «Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut ifra det.» Et vakkert vers vi ofte leser ute av sammenheng, men hva skal egentlig bevares her? Svaret leser vi i versene før, 4,20–22:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Min sønn, lytt når jeg taler, vend øret til mine ord! Slipp dem aldri av syne, bevar dem dypt i ditt hjerte! De er liv for den som finner dem, og gir hele kroppen helse.»

Hjertekirurgi

Jeg liker å tro at jeg har et hjerte som holder kroppen sunn og frisk. Kong David skjønte derimot at hjerte kan være svikefullt, og etter at han syndet med Batseba, ba han i desperasjon Gud om å skape i ham et rent hjerte (Salme 51,12).

Selv om vi ikke alle faller som David, har vi likevel til tider behov for litt indre hjertekirurgi for å holde hjerte sunt og friskt. 
Men hvordan vet vi tilstanden til hjertet? Det er ikke så vanskelig å avsløre, men det er ikke alltid så behagelig å se svaret.

I Matteus 6,21 står det: «For der skatten din er, vil også hjertet ditt være.»

Med Guds nåde og Ordet kan jeg igjen få et hjerte som pumper friskt, og gir helse og liv for hele kroppen.

Avsløring

Ifølge Timothy Keller er det lettere å finne skatten, og da også hjertet; ved å se på hva jeg bruker tid og penger på. Dette er relativt målbart. Lukas 6,45 sier for øvrig: «For det hjertet er fullt av, det sier munnen.»

Er jeg ærlig med meg selv og registrerer hva jeg sier, så kan disse to øvelsene være meget avslørende.

Les også
Et livsforvandlende blikk

Så i ærlighetens navn så ber jeg som kong David: «Skap i meg et rent hjerte», for det jeg ser er ikke alltid vakkert og sunt. Men med Guds nåde og Ordet kan jeg igjen få et hjerte som pumper friskt, og gir helse og liv for hele kroppen.

Vi blir litt mer lik Jesus, han som kom til oss for 2000 år siden og omtaler seg selv som selve Ordet, han er full av helse og liv. På den måten bevares også mitt eget hjerte.