Homostriden på vei til frikirkene

Homofilidebatten er på vei over fra Den norske kirke til landets frimenigheter og lavkirkelighet.

Det spår Stig Øyvind Blystad, som er leder i pinsemenigheten United i Oslo og samtidig kristenlivsjournalist i Vårt Land.

I Korsets Seier og på verdidebatt.no beskriver Blystad «bølgen som kommer til å skylle innover frikirkeligheten de neste årene».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi tror han er inne på noe viktig og riktig. Det er feilaktig - og dessuten farlig - å tro at fri- og lavkirkelige miljøer er immune mot den bibelfornektende teologien som nå har avkristnet ekteskapsbegrepet iDen norske kirke.

I utlandet har vi sett disse tegnene i flere år, ikke minst i pinsebevegelsen. Det skapte oppstandelse i fjor da kristne medier i USA meldte at et homoseksuelt par var engasjert som lovsangsledere i den toneangivende megakirkenHillsong i New York.

Hillsongs øverste lederBrian Houston rykket raskt ut med en forsikring om at bevegelsen ikke aksepterer homofile i lederposisjoner, men at de er velkomne som medlemmer. Det homofile paret har siden stått frem i amerikansk presse og sagt at de vil forbli i menigheten og arbeide for å forandre synet på homoseksualitet i sitt miljø. 

I Sverige skapte pinsepredikanten Joel Halldorf for et år siden debatt gjennom en lederartikkel i svenske Dagen, som der borte er en avis med røtter i pinsebevegelsen. Lederskribenten Halldorf tok i artikkelen «Homoseksualitet intet regelspørsmål» til orde for å revurdere det frikirkelige synet på homofilt samliv.

Thomas Erlandsen, som inntil i fjor var pastor i pinsekirken Filadelfia i Tromsø, resonnerer på samme måte i artikkelen «Bibeltroskap som åpner for homofilt samliv» som stod på trykk i Vårt Land tidligere i uken.

Målsettingen er den samme. Men fremgangsmåten vil være annerledes enn den var i Den norske kirke når ekteskapssynet nå settes under press i frikirkeligheten.

De som tar til orde for endringer vil ikke fremstille seg selv som liberale teologer. Nei, de påstår seg å være både konservative og bibeltro, slik Erlandsen gjør i sitt innlegg.

Det er nok dette som blir melodien fremover. Man forlater Bibelens autoritet, men benekter hårdnakket at det er det man har gjort.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva skal så norsk frikirkelighet gjøre med dette? Man må ta tak i samlivsundervisningen sin. Det kan ikke forventes at en ung generasjon skal klare å stå imot et stadig sterkere press fra majoritetskulturen hvis temaet sex og samliv aldri adresseres i menighetssammenheng.

Norske frimenigheter må våge å frimodig forkynne den samlivsetikken som den kristne kirke har funnet støtte for i Bibelen. Uansett hvor politisk ukorrekt den måtte fortone seg i 2016.

Bare slik kan man bygge bolverk mot den tsunamien av bibelfornektelse som Den norske kirke ikke maktet å stå imot.