Illustrasjonsfoto: Fotolia.com

River

Fremdeles ropes det og rives det, kanskje ikke høyt, men ofte på innsiden. Det er normalt. Det hører med til at Guds Rike har brutt inn og forstyrrer det som er.

«En røst roper i ødemarken: Rydd Herrens vei, gjør hans stier rette! Slik sto døperen Johannes fram i ødemarken og forkynte en omvendelsesdåp som ga tilgivelse for syndene. (Markus 1, 3–4)

Det er Markus som siterer profeten Jesaja. Han forteller om døperen Johannes som forbereder folket. At Jesus skal tre fram med frelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Siden snakker Jesus om Johannes, og han høres nesten ironisk ut når han spør: «Hva dro dere ut i ødemarken for å se? Et siv som svaier i vinden?» (Vers 7) Folk dro ikke ut i ødemarken for ingenting. Det var noe som trakk på dem.

Jesus fortsetter: «Fra døperen Johannes’ dager og like til nå trenger himmelriket seg fram, og de som trenger på, river det til seg.» (Vers 12)

Fremdeles ropes det og rives det, kanskje ikke høyt, men ofte på innsiden. Det er normalt. Det hører med til at Guds Rike har brutt inn og forstyrrer det som er.

Enten du har vært troende lenge, eller ennå ikke har valgt å tro. Ikke hold tilbake når det roper eller river. Vi innretter oss med bølgedempere omkring oss, det er ikke alltid det beste. Det kan hindre oss i det møtet med Gud som vi trenger.

Ofte blåser det rett før sola bryter fram. Ikke sjelden må vi berolige bibelskole-elever når det skjer. Det er normalt.

----

Trykk her for å lese flere andakter :-)

Les også
Hvile-kall
Les også
Jesus snakker
Les også
Guds «men» og vårt
Les også
Ansvar
Les også
Løsepenge