Kirkemøtet får stryk i oppmerksomhet
Én nyhetssak den siste uken. Det er alt Den norske kirke kan skryte av foran Kirkemøtet som starter torsdag.
Kirkemøtet angår 80 prosent av det norske folk. Likevel er oppmerksomheten rundt saken totalt fraværende like før møtet starter.
Hva er din oppfatning - og evnetuelle forventninger til Kirkemøtet? Si din mening i kommentarfeltet nederst på siden.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
En undersøkelse Dagen har foretatt, ved hjelp avnyhetsarkivet Retriever, viser at det med unntak av de kristne dagsavisene bare erAvisen Agder som har publisert en nyhetssak der begrepet «Kirkemøtet» blir brukt i løpet av de siste syv dagene.
- Det er som å få null poeng i Grand Prix. Skal man bedømme kommunikasjonsarbeidet her, så står det til stryk, sier Jan Kåre Austrheim i pr-byråetNor PR.
Ikke imponert over kirken
Han skjønner at det er vanskelig for kirken å oppnå interesse rundt saker som ikke er konfliktrelatert.
Redaktøren i Stavanger Aftenblad, Lars Helle, er heller ikke videre imponert over interessen Kirken har klart å skape i forkant av møtet.
- Jeg kan ikke komme på en eneste sak som skal opp på Kirkemøtet i år, sier redaktøren til Dagen.
Mangler konflikter
Lavere konfliktnivå i Den norske kirke kan være en årsak til manglende medieinteresse, tror Kultur- og debattredaktør Knut Olav Åmås i Aftenposten.
- Men jeg er av dem som mener mediene burde prioritere det høyere i og med at rundt 80 prosent av befolkningen er medlemmer i kirken, sier han til Dagen.
Han mener også at tiden etter 22. juli har befestet betydningene av seremoniene i Den norske kirkes regi. Uavhengig av dette registrerer han også en økende interesse for kirkelig kultur og for religion som tema generelt.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Jevnlig mottar Aftenposten innlegg fra prester, proster og biskoper, men redaktøren synes de kirkelige stemmene ofte er overforsiktige.
- Mange virker til å se på seg selv som representanter for kirken når de skriver, sier han.
- Hva med misjonsbefalingen?
Bare ett nyhetsoppslag siste uken før Kirkemøtet er et dårlig signal for Den norske kirke, mener rektor ved Markedshøgskolen, Trond Blindheim.
- Kanskje de ikke vil ha oppmerksomhet. Kanskje de har blitt en gjeng byråkrater som er til for seg selv og ikke for folket? Det ligger i så fall langt fra misjonsbefalingen, sier Blindheim til Dagen.
Markedsføringsguruen tror kanskje kirken mangler profiler som kan sette saker på dagsorden.
- Per Lønning sørget jo alltid for god oppmerksomhet, det gjorde jo også tidligere Vålerenga-prest, Einar Gelius. Men det er mulig at mediene ikke skriver så mye nå fordi konfliktstoffet mangler, spekulerer Blindheim.
Vil selge hele sakskartet
Seniorrådgiver i Den norske kirke, Gunnar Westermoen, har hatt ansvar for å gi mediene informasjon om årets kirkemøte.
Han sier til Dagen at han har sendt ut pressemapper til mange medier med en orientering av sakene, dagsorden og en oversikt over representantene. Denne ble sendt ut før påske.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Er det noen spesielle saker dere vil ha oppmerksomhet rundt?
- Det er hele sakskartet, sier Westermoen, som innrømmer at det kan være utfordrende å presentere det.
Oljefondet som hovedsak
- Vi regner med å få mest oppmerksomhet rundt forvaltningen av oljefondet, fordi saker som er relatert til politikk ofte vekker størst interesse hos mediene, sier seniorrådgiver Siv Thompson i Den norske kirke.
Hun mener også at det er vanskelig å «selge inn» saker som handler om kirkeordningen.
På spørsmål om hvilke kommunikasjonsutfordringer Den norske kirke har, viser hun tilkommunikasjonsdirektør Trude Evenshaug.
Dagen