Hver femte lærer vurderer å si opp jobben
Nesten hver femte lærer vurderer å forlate yrket, og utmattelse er hovedårsak, ifølge en forskningsrapport fra NTNU Samfunnsforskning.
Rapporten viser samtidig at tre av fire lærere trives godt i jobben. For dem er elevkontakt og undervisning trivselsfaktorer. Men de som vurderer å si opp, viser til utmattelse. Utmattelse knyttes i stor grad til tidspress som følge av oppgaver utover pedagogisk tid, skriver Aftenposten.
– Debatten om arbeidstidsbestemmelser forutsetter at lærerne skal være på skolen gjennom hele arbeidsdagen. Mange lærere vil da ikke greie å utnytte tiden effektivt. De må ha en pause mellom undervisningen og forberedelsene, sier professor og seniorforsker Einar Skaalvik, som sammen med Sidsel Skaalvik står bak NTNU-rapporten.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Les også: Lærerstreiken kan koste 200 millioner i måneden
Tidspresset skyldes i stor grad at lærerne blir pålagt mange oppgaver på kort tid i tillegg til undervisningen, slik som møteaktivitet og en overveldende mengde dokumentasjon og papirarbeid, ifølge Skaalvik.
En YS-finansiert undersøkelse utarbeidet ved Arbeidsforskningsinstituttet ved Høyskolen i Oslo og Akershus viser til sammenligning at 15 prosent av arbeidstakerne i Norge regner det som ganske eller svært usannsynlig at de om fem år er i samme yrke.
– Det virker dermed som at det er en litt større andel lærere som vil ut av yrket enn arbeidstakere for øvrig, men siden det er snakk om to forskjellige undersøkelser så bør nok ikke forskjellen overdrives, sier forskningsleder Ann Cecilie Bergene ved Arbeidsforskningsinstituttet.