Illustrasjon.

Kontakt

«Hvis dere vender om og holder dere i ro, da skal dere bli frelst. I stillhet og tillit skal deres styrke være.»

Hele Guds historie med verden handler om ønske om kontakt, en redningsoperasjon for å gjenopprette kontakt, og så menighetens kall til kontakt med en verden der mennesker søker kontakt med guddommen, andre mennesker, men også med seg selv.

Hva gjør det med oss at vi nesten ikke har et stille minutt i løpet av dagen? Her er dere som er eldre kanskje heldige og har mer tid og mer stillhet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ja, noen kan kanskje kjenne at det er litt for stille og for ensomt, mens for andre er dette luksus de ikke skaper seg i hverdagen. Mange kan kjenne at en i hverdagens travle tempo og høye lydnivå, ikke er i kontakt med seg selv.

Å miste kontakten med seg selv er alvorlig. For det vil påvirke alle andre relasjoner, også den til Gud.

For noen er det en erkjennelse at en i småting i hverdagen ikke var til stede, i samtalen eller opplevelsen.

For andre innser en at en har tatt ganske store og viktige valg uten å være i kontakt med egen magefølelse, samvittighet eller Guds stemme.

Noen opplever at de blir utslitt fysisk fordi de ikke har hørt på kroppen sin, lyttet til grensene sine og så har de overkjørt seg selv, til kroppen sa stopp.

Og det er som om lyset er gått. Det er tomt og det er mørkt.

Det er et tøft sted å være.

For noen kan det være en lang prosess å finne tilbake til seg selv, den en er og vil være.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg tror at for å ha en sunn tro som varer, som er ekte og som du eier selv, må du være i kontakt med deg selv.

Å kjenne seg selv gir deg bedre utgangspunkt for å kjenne Gud fordi vi er skapt til fellesskap med Ham. Og i et ærlig, tillitsfullt forhold, er man seg selv, og hvis du ikke vet hvem du er, kan du ikke være deg selv med Gud.

Da kommer formlene, klisjeene, de tomme ordene, bønnene som bare er copy-paste - ikke fra hjertet. Og ikke minst; i de situasjonene hvor vi ikke er i kontakt med oss selv, har vi lettere for å blande Guds stemme med andres stemme. Det kan bli alvorlig.

Jesus hadde kontakt med seg selv.

Han visste når han skulle trekke seg tilbake i stillheten og be. Han tålte avvisning uten å gå i kjelleren. Han kjente seg selv og han kjente Gud fullt ut.

Det står i Heb 4.15 For vi har ikke en øversteprest som ikke kan lide med oss i vår svakhet, men en som er prøvet i alt på samme måte som vi, men uten synd. La oss derfor frimodig tre fram for nådens trone, så vi kan finne barmhjertighet og finne nåde som gir hjelp i rette tid.

Jesus tilbyr oss et sted å finne tilbake til kontakten, med både Han og med oss selv. Nådens trone, der vi kan finne barmhjertighet og nåde som gir hjelp i rette tid.

Opplever andre oss som mennesker med kontakt med oss selv, eller noen som virkelig har mistet kontakten? Vil folk som har kjent oss lenge, si at vi er i kontakt med oss selv eller at vi er en del av noe som gjør at vi mister oss selv?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jesus snakker om å miste sitt liv for Hans skyld. Men det å miste livet sitt for Jesus er ikke å miste seg selv, hodeløst, viljeløst, men at Jesus får mer og mer plass i oss, der vi kan bevisst overgi oss med vitende og vilje, i Guds hender.

Å bli mer lik Jesus, er å bli mer seg selv, slik vi er ment å være. Skapt i Guds bilde. Den som mister sitt liv for min skyld, skal finne det, er løftet Jesus gir. (Matt 16.25) I vår støyende verden, tror jeg det er livsnødvendig med mer stillhet.

Så sa Herren Gud, Israels Hellige: «Hvis dere vender om og holder dere i ro, da skal dere bli frelst. I stillhet og tillit skal deres styrke være.»

Der kan vi finne tilbake til Han som hele tiden søker kontakt med oss, og som ønsker at vi skal være i kontakt med oss selv. På den måten kan vi være mennesker som på en sunn og god måte er med og gjenoppretter kontakten mellom Gud og mennesker som ennå ikke vet at de er elsket, ønsket og tilgitt av Gud.

For vi har ikke en ­øversteprest som ikke kan lide med oss i vår svakhet, men en som er prøvet i alt på samme måte som vi, men uten synd. La oss derfor frimodig tre fram for nådens trone, så vi kan finne barm­hjertighet og finne nåde som gir hjelp i rette tid.

Heb 4:15

Her finner du flere andakter

Les også
Ny status: Rettferdiggjort
Les også
Kvaliteter og muligheter
Les også
I Guds hånd
Les også
Den eneste sanne Gud
Les også
Bare uvitenhet?