KALL: Å være en Guds kvinne og en Guds mann, det tror jeg Herren kaller oss alle de hellige til, skriver pastor Dag Martin Østevold.

Noen kjennetegn på en Guds kvinne og en Guds mann

Kjært barn har mange navn.

I Det gamle testamente leser vi om en vakker tittel som sies om Abraham. Han ble kalt «Guds venn» (Jak. 2,23). Tenk det!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kristne kalles i Bibelen for «Guds barn», «de hellige» «de utvalgte» og «lysets barn». Og mange andre navn. Alle slike navn peker på herlige privilegier som Gud har gitt dem. Og det høye kall som de troende har fått.

I dag vil jeg løfte fram en annen spesiell tittel som vi hører om mest i Det gamle testamente. Men også i Det nye Testamentet. Den brukes spesielt om noen av profetene: «Guds mann.»

Moses ble kalt «Guds mann» (5.Mos. 33,1), Samuel ble av andre kalt «Guds mann» (1.Sam. 9,6). Også David og profeten Elia fikk den ærefulle tittelen «Guds mann».

Det er nok denne tittelen apostelen Paulus også tenker på, når han kaller den unge kristne lederen, Timoteus med det oppmuntrende navnet «du, Guds menneske».

Sier ikke denne ærerike betegnelsen noe om disse menneskenes relasjon til Herren? Jo, på samme måte som når gamle folk i dag kaller noe for en for «Guds mann». Kanskje de kjennetegnes av noe av det Paulus kaller Timoteus til?

En Guds mann og en Guds kvinne kan, ifølge Paulus her i det sjette kapittelet i 1.Timoteusbrev, kjennetegnes på to ting: Hva de holder seg borte fra. Og hva de jager etter.

For det første: En Guds mann og kvinne flyr fra fremmed lære og det som kan friste oss til å få gudsfrykten til å være en vei til vinning.

Det kan nok være ting de kristne kan se noe ulikt på. Men vær på vakt mot all sentral lære som ikke har solid støtte i den lange kristne læretradisjon. All slik lære er egentlig et dypt opprør mot Gud og det første bud. Den står gudsfrykten imot.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er et kjennetegn på en Guds mann og kvinne at de holder seg til den sunne lære. Om så vårt levebrød skulle være i kirken, vil en Guds mann og kvinne ikke bruke gudsfrykten som en vei til egen vinning.

En Guds kvinne og mann kjenner de hellige Skrifter og blir i de hellige Skrifter – dem som er nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet for at Guds menneske kan være fullkomment, satt i stand til all god gjerning.

Det neste som kjennetegner en Guds mann og kvinne, ifølge Paulus, er at de flyr fra pengekjærhet. For den er roten til alt vondt. Den har til og med drevet noen bort fra Guds rike.

Dette er vel umulig for oss i oss selv. Men vil vi være en Guds kvinne og mann må vi øve oss hver uke i å ta livet av pengekjærheten. Det skjer ved å øve seg i å takke Gud for alle Hans gaver. Øve seg i å være tilfreds med det vi har.

For livet er ikke i tingene våre. Og øve oss i å gi regelmessig og raust. Til vår menighet, til de fattige og til misjonen. For en Guds mann og kvinne er sjenerøs.

Dette er hva en Guds kvinne og mann flyr fra. Fremmed lære og pengekjærhet. Dette øver de seg å si nei til.

Men et Guds menneske – en Guds mann og Guds kvinne – kjennetegnes også av hva de jager etter. Hva de sier et sterkt ja, til. For de har positive verdier.

En Guds kvinne og Guds mann, sier Paulus – jager etter rettferdighet, gudsfrykt og tro. Det må være en vakker beskrivelse av å være grunnleggende himmelvendt. Slikt leder til rett praksis i forretningsliv, verdig språk og vandel. I livsførsel og i den grunnleggende tillit til Gud.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En Guds kvinne og mann jager etter kjærlighet, tålmodighet og mildhet. Det må være en beskrivelse av et helliggjort liv. Som viser seg midt i hverdagen. Et helliggjort liv er ikke noe annet enn ekte kjærlighet til Gud og mennesker.

Et liv preget av Den hellige Ånds verdier i møte med andre mennesker. Hvordan hadde min lille verden sett ut om jeg vandret slik i møte med min neste? Å, om jeg mer kunne vandre slik som Herren i sin store godhet behandler meg!

En Guds kvinne og en Guds mann kjennetegnes ved disse ting, fordi de også er himmelvendt og har en levende forventning om at Jesus Kristus kommer igjen!

Det er dette som er det største perspektivet i livet til en Guds kvinne og mann. Det er det siste vi lærer av apostelen i hans veiledning til Timoteus. «For Ham tilhører ære og evig makt!»

Og har du ikke sett noe av alt dette i dem du i dag kanskje ville kalt for en Guds kvinne og mann, der du er?

Alt dette vakre sier en Guds kvinne og mann ja til. Ja, de øver seg i å jage etter det. De blir visst aldri ferdig med det, her i livet. Og likevel kan de forandre sin lille verden.

Hva slags tittel ville du gjerne hatt, som beskrev noe sant om deg i din relasjon til Gud?

Å være en Guds kvinne og en Guds mann, det tror jeg Herren kaller oss alle de hellige til. Også i dag. Dem som også i dag avlegger den gode bekjennelsen. Ikke bare i kirken. Men for dem som ennå ikke kjenner Jesus. At Jesus Kristus er Herre.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Dette er ditt kall. For Guds er du jo allerede. Ved troen på Kristus. Hva øver du deg i å fly fra? Hva jager du etter?

1.Tim.6,11–16

«Men du, Guds menneske, hold deg borte fra dette og jag etter rettferdighet, gudsfrykt, tro, kjærlighet, utholdenhet og ydmykhet. Strid troens gode strid og grip det evige liv som du er kalt til, det som du bekjente deg til da du bar fram den gode bekjennelsen for mange vitner. For Guds ansikt, han som gir alle ting liv, og for Kristus Jesus, han som vitnet og bar fram den gode bekjennelsen for Pontius Pilatus, pålegger jeg deg: Ta vare på oppdraget og hold det rent, så du ikke kan anklages for noe, helt til vår Herre Jesus Kristus kommer. Det skal han la oss oppleve når tiden er inne, han, den salige og eneste hersker, kongenes konge og herrenes herre, den eneste som er udødelig, som bor i et lys dit ingen kan komme, han som intet menneske har sett og ingen kan se. Ham tilhører ære og evig makt! Amen.»