Nja… skeptisk

Med sine maleri av gledens Gud ville C. S. Lewis få leseren til å håpe at Gud virkelig finnes.

Denne uken har stu­dent­or­ga­ni­sa­sjo­nen Laget ar­ran­gert Skep­sis­uke i Ber­gen. For­ri­ge uke var det Oslos skep­ti­ke­re som ble til­budt se­mi­nar om tema som «Var Jesus Guds sønn?» og «Hva skjer når vi dør?».

Vi er midt­veis i den ber­gens­ke skep­sis­fes­ten og ame­ri­kans­ke Art Lindsley ges­ti­ku­le­rer foran tav­len i au­di­to­ri­um 2 på NLA Høg­sko­len. Meste­par­ten av skep­si­sen har gått for seg på stu­dent­ste­det Det aka­de­mis­ke kvar­ter og Stu­dent­sen­te­ret i Ber­gen, men NLA Høg­sko­len har altså også rom for tvil.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Art Lindsley snak­ker om den bri­tis­ke for­fat­te­ren og lit­te­ra­tur­kjen­ne­ren Cli­ves Stap­les «Jack» Lewis som stikk i strid med egne tan­ker om seg selv skul­le komme til å bety mye for le­se­re langt ut over sin egen leve­tid.

- C. S. Lewis' far­li­ge idé var at hans tan­ker rett og slett gjør ate­is­me til et umu­lig stand­punkt, sier Lindsley og si­te­rer der­med Vic­tor Rep­perts bok «C. S. Lewis Dan­gerous Idea» fra 2003, der han tar opp Lewis tan­ker om at men­nes­ke­lig for­nuft ikke bare taler for Guds ek­sis­tens, men at det er me­nings­løst å snak­ke om for­nuft og ra­sjo­na­li­tet om alt som fin­nes er ren ma­te­rie.

I skep­sis­ukens ånd er det hind­rin­ge­ne Lewis møtte som er Lindsleys ho­ved­tema.

- Det in­ter­es­san­te er at hin­der­ne for tro som ble vik­ti­ge for C. S. Lewis' for­fat­ter­skap var dem han selv strev­de med i livet.

Han møtte sorg, tap og ond­skap så vel som håp og glede, og det viser igjen i hans tenk­ning om hva som ut­gjør vans­ke­ne i møte med kris­ten tro, sier Lindsley som har vært leder for ame­ri­kans­ke C. S. Lewis In­sti­tute siden 1987. I til­legg leder han nå den teo­lo­gis­ke av­de­lin­gen ved tanke­smi­en In­sti­tute for Faith, Work & Eco­no­mics i Vir­gi­nia.

- Ver­dens mange myter om guder som dør og står opp igjen motsa til­syne­la­ten­de kris­ten­dom­men for den unge Lewis som hadde for­kas­tet kris­ten tro. Nett­opp my­te­ne ble også vik­tig i hans kon­ver­te­ring til kris­ten­dom­men og for hans tenk­ning, for­tel­ler Lind­sey.

Skep­sisuka, som ar­ran­ge­res flere ste­der i Norge, er egent­lig en va­ria­sjon av en ak­sjons­form fra La­gets bri­tis­ke søs­ter­or­ga­ni­sa­sjon IFES. Der er det mer van­lig at krist­ne stu­den­ter tak­ler ate­is­me og van­tro rett på, og in­vi­te­rer tro­en­de og tvi­len­de til fel­les ut­forsk­ning av ek­sis­ten­si­el­le spørs­mål. «Grill en kris­ten» og pub-evan­ge­li­se­ring er ofte brukt.

På sett og vis pas­ser Lewis per­fekt i en slik sam­men­heng. Den opp­rin­ne­li­ge irske aka­de­mi­ke­ren gikk nem­lig veien fra ate­is­me via en ak­sept til at det måtte fin­nes en Gud - før han lan­det på at Jesus Kris­tus ikke bare var en myte på linje med andre. Han var «myten som ble sann­het».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Un­der­veis, og etter sin kon­ver­te­ring, lot han aldri være å stil­le spørs­mål og tenke selv­sten­dig, hver­ken om spørs­mål og selv­føl­ge­lig­he­ter i sam­ti­den eller sva­re­ne og dok­tri­ne­ne han fant i kris­ten tro.

Søn­da­gens bi­bel­tekst hand­ler om å holde fast ved be­kjen­nel­sen av troen, også i møte med mot­stand. Og skul­le noen finne det vans­ke­lig å of­fent­lig­gjø­re sin tro i et stu­dent­mil­jø, er det også in­spi­ra­sjon å finne hos Lewis, for­tel­ler Lind­sey.

- Lewis var ek­sep­sjo­nelt be­ga­vet. Li­ke­vel ble han gang på gang stemt ned når pro­fes­so­rat skul­le fyl­les. År­sa­ken var hans «Hot gos­pe­ling», hans tendens til å hele tiden peke på det dra­ma­tis­ke ved Jesus Kris­tus. Selv ikke hans venn Tol­ki­en, som var mye mer sub­til, likte hans evan­ge­lis­ke hang, sier Lind­sey.

Ikke før han fikk til­bud om pro­fes­so­rat fra den kon­kur­re­ren­de uni­ver­si­tets­byen Cam­brid­ge duk­ket det opp et til­bud i Ox­ford. Men Lewis, som hadde sagt ja til Cam­brid­ge, følte det da var for seint å snu.

Lind­sey mener det var flyt­tin­gen som var ho­ved­år­sa­ken til at det ble mind­re kon­takt mel­lom Lewis og Tol­ki­en i den siste delen av livet. Uenig­he­te­ne klar­te de fint å hånd­te­re når de hver tirs­dag møt­tes til sam­ta­le på puben Eagle and Child, eller the Bird and Baby som den het på folke­mun­ne.

Flere lik­he­ter med da­gens ideo­lo­gis­ke klima kan fin­nes. I Lewis' sam­tid var et na­tu­ra­lis­tisk livs­syn opp­lest og ved­tatt. I hvert fall i de aka­de­mis­ke sirk­ler. Da det ble kjent at Lewis ikke bare trod­de mi­rak­ler fan­tes, men i til­legg pres­ter­te å ar­gu­men­te­re for det, vel da kunne vel bri­tis­ke øye­bryn neppe løf­tes høy­ere.

- Hans vrang­lære var kris­ten­dom­men. I en na­tu­ra­lis­tisk alder skrev han bøker med eng­ler og de­mo­ner, og for­svar­te over­na­tur­lig kris­ten­dom. Det ble et sjokk for mange.

Lind­sey mener at Lewis rett og slett nek­tet å gå med på sam­ti­dens tendens til å senke kra­ve­ne for kris­ten tro.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Mens teo­lo­ger som Frie­drich Schlei­er­ma­cher ar­bei­det med å fjer­ne alt som kunne hind­re mo­der­ne men­nes­ker å tro, løf­tet Lewis fri­mo­dig frem det over­na­tur­li­ge. Fin­nes det en all­mek­tig Gud skul­le det vel bare mang­le at han kunne åpen­ba­re seg med tegn og under som un­der­stre­ker hans over­na­tur­li­ge natur.

I sin bok «Lewis' Case for Christ» skri­ver Lind­sey om de­bat­ten med fi­lo­so­fen Eliza­beth An­scom­be der mange i etter­tid har ment at Lewis gav opp sitt apo­lo­ge­tis­ke pro­sjekt.

- I den opp­rin­ne­li­ge ver­sjo­nen av «Mi­rak­ler», som An­scom­be kri­ti­ser­te, hadde Lewis tatt litt for hardt i. Hans ar­gu­ment var at når vi fin­ner at en an­tatt sann­het stam­mer fra til­fel­dig­he­ter, så av­fei­er vi det. An­scom­be pekte på mu­lig­he­ten for at en an­tatt sann­het som er gitt av til­fel­dig­he­ter til­fel­dig­vis kan gi et rett svar. Hun spur­te ham: «Hva er sam­men­hen­gen mel­lom grun­ne­ne for stand­punk­tet, og at det hol­des for sant?», skri­ver Lindsley.

Lindsley skri­ver vi­de­re at Lewis grunn­gav sin po­si­sjon nøy­ere i de­bat­ten, men at han se­ne­re mente at An­scom­bes inn­ven­din­ger gav grunn til litt re­vi­sjon i star­ten av boken.

At Lewis ikke fort­sat­te denne type de­bat­ter skyl­des hel­ler at han ikke var sko­lert innen nyere ana­ly­tisk fi­lo­so­fi, men innen klas­sisk fi­lo­so­fi.

- Noen år se­ne­re ble den samme de­bat­ten satt opp mel­lom John Lucas og Eli­sa­beth An­scom­be, og der for­svar­te Lucas Lewis til mange av til­hø­rer­nes til­freds­het.

Lucas viste at Lewis opp­rin­ne­li­ge tesis om at et gjen­nom­ført na­tu­ra­lis­tisk livs­syn ikke hen­ger sam­men lo­gisk, var fullt ut for­svar­bar, skri­ver Art Lindsley.

DAGEN