Menneskesønnen

I 1891 malte Christian Skredsvig ferdig et kjempestort bilde på 3,2 x 4,5 meter. Bildet skapte både debatt og begeistring, det var vanskelig å forholde seg nøytral til det.

*Se maleriet, Menneskens sønn, på Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og designs nettsider

Vi ser et typisk norsk gårdstun på den tiden. Det er en masse mennesker der. En eldre dame har lagt gulvtepper ut på tunet, og er i ferd med å sette blomsterpotter på dem. En blek jente, tydeligvis veldig syk, ankommer trillet i trillebår. Noen fattige står øverst på låvebrua og ser.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Alle forholder seg til noe, men vi ser ikke helt hva det er. Først etter nærmest å ha lett litt, ser vi at i sentrum av bildet står det en håndverker. Han ser ut som håndverkere så ut på 1890-tallet, i enkle klær.

Viktige menn, presten, studenten og lensmannen står med ryggen til og samtaler. Og håndverkerens tilhengere ser ut til å diskutere med noen. Men selv har håndverkeren full oppmerksomhet på barnet han har lagt hånden på. En jente ved siden av tar bind vekk fra øyene sine.

Kunstkritikere mente bildet nærmest var blasfemisk. Hvor var den opphøyde Kristus? Men det samme sa de om Jesus i Hans samtid.

Dette er et sterkt portrett av Jesus midt inn i Skredsvigs egen tid. Jeg anbefaler en tur til Skredsvig Hagan i Eggedal hvor bildet for tiden henger.