BERØRT: Jeg har lest mange bøker om muslimer som har kommet til tro på Jesus. Denne boken av Tom Doyle er en av dem som har berørt meg aller sterkest, skriver Stig Magne Heitmann.

Livsfarlig tro

Den mest vanlige måten personene vi møter i boken har kommet til tro på, er gjennom syner og drømmer. Hvordan skulle ellers mennesker som ikke kjenner en eneste kristen komme til tro på Jesus?

De følger Jesus uansett pris. Sanne historier fra Midtøsten

Tom Doyle

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Lunde forlag

Forfatteren av «Drømmer og syner – en annerledes vekkelse i den muslimske verden» har gitt oss en ny skildring av hva Gud gjør blant muslimer i vår tid.

Originaltittelen på den nye boken er «Killing Christians – Living the Faith where it´s not safe to believe». Jeg synes Lunde forlag har truffet godt med tittelen «Livsfarlig tro». For selv om boken forteller flere historier om modige kristne vitner, ofte ganske nyomvendte kristne, som lider døden på grunn av sin frimodige evangelisering, så handler den nettopp om mennesker med muslimsk bakgrunn som har fått så sterk kjærlighet til Jesus at de ikke kan la være å fortelle andre om ham.

«Ekte disipler»

Jeg har lest mange bøker om muslimer som har kommet til tro på Jesus. Denne boken av Tom Doyle er en av dem som har berørt meg aller sterkest. Anne

Graham Lotz sier: «Mennene og kvinnene som har svart på kallet – og som Tom Doyle så sterkt og rørende deler historiene til på disse sidene – er mine rollemodeller. De er ekte disipler. De nervepirrende vitnesbyrdene deres har gitt meg tårer i øynene, lovprisning i hjertet, iver i bønnene og fornyet kraft i stegene mine, idet jeg også søker å følge ham.»

Livet som innsats

Tom Doyle deler historier med oss fra Somalia, Syria, Irak, Saudi-Arabia, Egypt og Gaza. Han forteller om muslimer som har møtt Jesus på mange forskjellige måter og som har opplevd radikale omvendelser. Og livene deres har tatt en like radikal vending som Paulus. Opplevelsen av frelsen og den nye friheten i Jesus Kristus, er så sterk at den gjør at de må fortelle andre – med livet som innsats.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den mest vanlige måten personene vi møter i boken har kommet til tro på, er gjennom syner og drømmer. Hvordan skulle ellers mennesker som ikke kjenner en eneste kristen eller som bor i et land som Saudi-Arabia der det ikke tillates en eneste kirke, en eneste arabisk bibel eller et eneste kristent symbol, komme til tro på Jesus?

Sterkt grepet

Den kvinnelige, saudiske koranlæreren er dedikert til å undervise unge kvinner i Koranen. Hun er overbevist om at Koranen er en sann åpenbaring fra den gud hun tror på. Hun elsker Koranen, og hun vil så gjerne at de unge saudiske kvinnene skal bli glad i den. Men en av de unge jentene hun underviser, synes lite lærevillig.

Disse to kvinnene møter Jesus på hver sin forunderlige måte. Vitnesbyrdene fra kristne de møter utenfor Saudi-Arabia, treffer dem. Når de så leser Bibelens budskap om en Gud som kalles Far og Hans Sønn Jesus som døde for deres synd, så blir de så sterkt grepet, at de bare må følge ham.

Tilbake i klassen i Saudi-Arabia forstår begge at den andre har møtt Jesus. Nå blir koranstudier byttet med bibelstudier. Men snart oppdages deres nye aktivitet. Den unge kvinnen blir drept på grunn av at hun ikke kan oppgi sin kjærlighet til Jesus. Læreren må flykte sammen med sin datter som også er blitt «forelsket» i Jesus.

Brennende Jesusvitne

Kapitlet om «De somaliske piratene» handler ikke om somaliske sjørøvere. Det handler om nye kristne somaliere som smugler bibler på den mest forunderlige og farefulle måten. De setter livet på spill for at flere skal få mulighet til å lese «den forbudte boken».

På Gazastripen vitner en ung palestinsk mann med amerikansk statsborgerskap for noen andre unge menn om Jesus. Han selv har en radikal politisk bakgrunn, men nå er han et brennende Jesusvitne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

De unge han vinner for Jesus, vet at de er med på noe livsfarlig. De kommer fra hver sin flyktningeleir, og de får to oppgaver av sin leder: Å vinne flere av sine venner for Jesus og vinne minst én i en annen flyktningeleir, slik at hvert sted har et Jesus-vitne.

En dag får den unge amerikansk-palestinske mannen ordre fra amerikanske myndigheter om å forlate Gaza. Den kommende natten underviser han de nye kristne mennene for siste gang. Og han døper dem i Middelhavet, på et avsides sted i det dypeste mørket. Likevel er de blitt oppdaget.

Hvordan går det med disse unge kristne mennene omgitt av radikale muslimer som ikke tåler noe kristent vitnesbyrd og som mer enn gjerne dreper frafalne og vantro?

Delte ut bibler

En annen av de sterke historiene handler om ekteparet som begge møter Jesus gjennom drømmer. I drømmene sier han til dem: «Følg meg.» og de blir sterkt berørt av denne skikkelsen som utstråler slik kjærlighet og fred. Etter at de har valgt å følge ham, får de et kall om å dra til Mosul (!). Hver fredag tar mannen med seg kartonger med bibler og deler ut ved inngangen til en moské. Det går bra en lang stund. Men en fredag sier han til sin kone: «I dag skal jeg møte Jesus på en spesiell måte.» Han vet ikke hvordan. Men den dagen blir han drept etter at han på nytt har delt ut bibler ved moskeen. Han begraves i sanden. Da konen graver ham fram, ser hun et smil i ansiktet hans. Og pekefingeren på hans høyre hånd peker mot himmelen.

Fortjener anerkjennelse

I Kairo møter vi to unge universitetsstudenter som er blitt gode venner, den ene kristen og den andre med muslimsk bakgrunn. Den unge muslimen frustreres overutviklingen av revolusjonen i Egypt, og han kommer til tro på Jesus. Han blir den ivrigste av de to til å fortelle om Jesus. Men det har sine konsekvenser. Hvorfor skulle han bli martyr for Jesus, mens han som lenge har bekjent seg som kristen, blir reddet gjennom et forunderlig mirakel?

Tom Doyle kommer med en oppfordring: «Til slutt vil vi be deg om at du, etter som du leser, blir med oss i bønn for disse nye vennene … Livene deres fortjener å bli anerkjent, og det eneste de ber om, er at de ikke blir gitt noe av æren. De er tjenere, og æren er naturligvis forbeholdt kongen deres, og Ham alene.»

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Les også
Anker Reza-saken til lagmannsrettenReza-saken
Les også
Ekstremister i Bergen får egen mentor
Les også
Halshugget i Allahs navn