TIDEBØNN-APP: I begynnelsen av oktober lansert Ungdom i Oppdrag en ny tidebønn-app og tre ganger om dagen får man her en påminnelse om å be og lese noen bibelvers, skriver Ann-Christin Østerberg.

Kristus omkring meg, inn i en ny dag

I begynnelsen av oktober lanserte Ungdom i Oppdrag en ny tidebønn-app. Andreas Nordli, leder og initiativtakeren til appen, sier han har laget appen rett og slett fordi han trengte den selv! Jeg er så enig. Tidebønner er en samtale mellom deg og Gud, og tre ganger om dagen får man her en påminnelse om å be og lese noen bibelvers. Skriftsteder og bønner ligger klare.

Mange av skriftstedene er hentet fra Salmene, og bønnene er noen av de som har vist seg å være slitesterke opp gjennom kirkens historie. 
Jeg har begynt å bruke appen, men jobber fortsatt med å finne ut av når på dagen det passer best å legge tidebønnene inn i min hverdag. Det er fortsatt litt stress når jeg oppdager flere timer senere at jeg har glemt «midt på dagen»-bønnen, fordi jeg var opptatt med noe helt annet. Jeg har bestemt meg for at jeg uansett skal begynne dagen med en tidebønn, så får de andre to bli en bonus.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Her gjelder det å begynne i det små. Og slik er det jo når man skal finne nye rutiner og rytmer. Det er litt krevende i starten, men etter hvert som de er innarbeidet, koster det ikke like mye krefter og energi. Det er blitt en naturlig del og ramme for livet. Det har blitt en vane. Det er det som er målet, at det skal bli en trosvane. Det er ikke det at jeg ikke ber i løpet av dagen, fordi det gjør jeg. Særlig de korte bønnene som «Jesus hjelp!» og «Takk, kjære Jesus!» er hyppige bønnesukk gjennom en travel hverdag.

Les også
Hvorfor ble den første test-atombomben kalt Trinity?

Jeg vil at bønnen også skal bli en rytme av tro som jeg gjør gjennom dagen. 
En fast bønn som bes hver morgen er St. Patricks brynje, som er en av de mest kjente, keltiske bønnene. Diktet er bønner om beskyttelse og tar blant annet utgangspunkt i Efeserbrevet 6 og versene 10–18 som handler om å om å kle på seg Guds fulle rustning, ta sannhetens belte rundt livet, og rettferdighet som brynje.

Efeserne 6, 13–17:

«Ta derfor på Guds fulle rustning, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. Stå da fast! Spenn sannhetens belte rundt livet og kle dere i rettferdighetens brynje, stå klar med fredens evangelium som sko på føttene. Hold alltid troens skjold høyt! Med den kan du slukke alle den ondes brennende piler. Ta imot frelses hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord.»

Brynja skulle beskytte bæreren mot hogg, slag, stikk og piler. I brynjebønnen kler vi på en måte på oss beskyttelse mot alt som vil rive ned og dra oss vekk fra Guds nærhet. En brynje ble brukt på overkroppen for å beskytte livsviktige organer. Den rettferden Paulus peker på når han bruker brynje som et eksempel, er at vi er rettferdige i troen på Jesus. Jesus er med andre ord vår brynje! Sammen med han kan vi gå ut i en ny dag.

Les også
Salmer for sesongen

Noen velger å be hele St. Patricks brynje, men siden den er såpass lang, velger mange å bare bruke deler av bønnen, iallfall til hverdags. Den mest brukte delen er nettopp den som begynner med Kristus. Kristusbønnen eller Disippelbønnen som brukes mye i retreat, er også inspirert av denne delen av St. Patricks brynje.

Kristus bak og foran meg,

Kristus over og under meg,

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kristus med meg og i meg,

Kristus omkring meg,

Kristus på min venstre og høyre side,

Kristus når jeg står opp om morgenen,

Kristus når jeg legger meg om kvelden,

Kristus i hvert hjerte som tenker på meg,

Kristus i hver munn som snakker om meg,

Kristus i hvert øye som ser meg,

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kristus i hvert øre som hører meg.

Jeg går fram i dag ved treenighetens kraft,

i troen på den trefoldige, 
i tillit til den ene,

han som skapte jorden

og formet himmelen.

I bønnen høres også ekkoet fra salme 139 hvor David beskriver hvordan Gud omgir ham på alle sider. For en brynje og for en personlig beskyttelse å ta med seg ut i en ny dag. Det er det jeg tenker på når jeg leser St. Patricks brynje om morgenen.

«Dette er dagen som Herren har gjort, la oss juble og glede oss på den!» starter morgenbønnen med. Det er jo en god start, tenker jeg, før jeg peser ut døra. Om det blir en jubeldag eller ikke, er varierende, men jeg er takknemlig for at midt i alt som er, har jeg Kristus omkring meg, når jeg trer inn i en ny dag.

Efeserne 6, 13–17

«Ta derfor på Guds fulle rustning, så dere kan gjøre motstand på den onde dag og bli stående etter å ha overvunnet alt. Stå da fast! Spenn sannhetens belte rundt livet og kle dere i rettferdighetens brynje, stå klar med fredens evangelium som sko på føttene. Hold alltid troens skjold høyt! Med den kan du slukke alle den ondes brennende piler. Ta imot frelses hjelm og Åndens sverd, som er Guds ord.»