Koranen har ingenting i en kirke å gjøre

Bjørgvin-bisp Halvor Nordhaug holdt ved åpningen av Bispemøtet i går et innlegg som høstet storm allerede før biskopen hadde entret talerstolen. Innholdet i foredraget var nemlig lekket i flere medier dagen før. Og det var spesielt biskopens høyttenkning angående lesning av tekster fra Koranen som vakte oppmerksomhet også utenfor den engere krets av mennesker som vanligvis er opptatt av liturgiske spørsmål.

Biskopens utgangspunkt er at kirken stadig­ ­oftere havner i situasjoner der familiene som ­kommer for å begrave sine døde, er flerreligiøse. Da hender det at det fremmes ønsker om at det skal leses fra for eksempelKoranen i kirken under ­begravelsesseremonien.

Halvor Nordhaug drøftet iforedraget sitt hva kirken kan og ikke kan gjøre i slike situasjoner.­

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Slik vi forstår ham avviser han Koran-lesning til ­«kultisk» bruk, for å benytte hans eget uttrykk. Men han er ikke fremmed for at for eksempel et ­familiemedlem i begravelsesfølget under visse ­betingelser kan lese et stykke fraKoranen under gudstjenesten.

Biskopen slår også fast at «et kapittel fra Koranen kan etter sitt innhold være helt i samsvar med kristen tro».

Her er vi helt uenig med biskopen. Etter vår ­mening har Koranen ingen ting å gjøre i enkristen gudstjeneste. Vi snakker om en religiøs tekst som er på direkte kollisjonskurs med den kristne tro. Koranen fornekter treenigheten, Jesu guddommelighet, Hans død på korset og oppstandelsen, for å nevne noe. Det er en tekst som forbanner de som tror at Gud har en sønn.

Bibelens treenige Gud og Koranens Allah er to forskjellige guddommer. Vi vil advare mot enhver form for blanding av disse to religionene.

Så er vi også urolig for den defensiviteten som vi mener denne typen tilpasningsforsøk avslører. Vi skal være frimodige det budskapet vi som kristne kirke er satt til å formidle. I møte med døden er vi satt til å peke på det evighetshåpet som Jesu Kristi, Guds sønns stedfortredende og forsonende død på et kors, gir oss.

Hvis mennesker ønsker å ha dette som ramme rundt en begravelse, er de hjertelig velkommen i kirken. Men hvis man i stedet ønsker å lese tekster fra Koranen om Allah og hans profet Muhammed, så må man heller gå til moskeen. Da bør man få en imam til å forestå seremonien.

Det blir det mest ryddige for alle parter. Og det som fremstår som mest ærlig fra kirkens side.

For oss minner denne saken om det spetakkelet som oppstod før jul da kristne leirsteder ble pålagt å fjerne kors og Jesus-bilder i lokaler som skulle brukes som akuttmottak for muslimske asylsøkere.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Den gangen ble myndighetene tvunget til å snu på grunn av et sterkt folkelig engasjement mot denne typen overdreven toleranse, nærmest på grensen til det selvutslettende.

De reaksjonene Halvor Nordhaugs utspill nå får i kommentarfelt og sosiale medier tyder på at også dette er en sak som engasjerer.

Si din mening i kommentarfeltet nederst på siden - ogfølg også debatten på våre Facebook-sider.

Følg Dagen påFacebook ogTwitter

Les også:

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Innlegg avDagen.

(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Innlegg avDagen.