GUDS ORDNINGER: Menneske, mann, kvinne, sønn, datter, far, mor, ekteskapet, familien. Gud har ordninger, former eller kopper, som han vil fylle, skriver Sverre H. Skilbreid.

Kaffe uten kopper?

Gud skapte, og han så at det var godt. Lenge var dette en litt kjedelig del av teologien. Vi ville videre til Jesus og Den hellige ånd. Men i vår tid ser vi mer og mer hvor grunnleggende viktig det er at Gud skapte.

En viktig side av at Gud skapte, er at han ordnet. Han gjorde orden ut av kaos. Han skilte lys og mørke, hav og land. (1 Mos 1) Det gjelder alt han skapte. Her hører også evangeliet hjemme. Enten vi opplever kaos, eller vi vet hva som er godt, vi kommer ikke virkelig til orden uten Jesu død og oppstandelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Et av de viktigste redskapene jeg har i arbeidet med mennesker er Guds skaperordning. For meg blir det meningsløst uten. Se for deg at vi heller kaffe uten kopper. Det blir mye søl og kliss og lite varm kaffe. Menneske, mann, kvinne, sønn, datter, far, mor, ekteskapet, familien. Gud har ordninger, former eller kopper, som han vil fylle.

For hver dag Gud skapte gjentas det, Gud så at det var godt. Og når vi kommer til at han skapte mennesket, står det «såre godt». I sjelesorg begynner jeg ikke bare med smerten. Jeg beskriver hva Gud har skapt og ment, lenge, helt til det skinner av øynene til den det gjelder.

Da har vi et sted å sortere og finne tillit. Da kan smerten naturlig komme fram som et resultat av å se det gode. Den Jesus som verden ble skapt ved er også det Guds lam som bærer bort verdens synd. (Joh 1)