– Jeg fikk kultursjokk og ny livskurs

Han gikk på ungdomsmøte i kirka på fredag og drakk seg full på lørdag. Så begynte Jan-Petter på bibelskole.

21-åringen fra Minde i Bergen er kledd i dress for anledningen. Det er avslutning forBibelskolen Substans, og Jan-Petter Moberg kan se tilbake på et år utenom det vanlige.

I fjor bestemte han seg nemlig for å gå på bibelskole.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Uortodoks og tilsynelatende litt rart, men likevel. Det ble en skole som ga meg en ny retning for livet, forteller Moberg.

Undrende

Bergenseren vokste opp i et ordinært ikke-kristent hjem. Da han var 8 år gammel gikk foreldrene fra hverandre.

– Jeg tenkte ikke så mye på det akkurat da, men har merket det senere. Da jeg kom i 16 års-alderen savnet jeg en kjernefamilie, sier han.

Selv om han ikke var en troende valgte han å konfirmere seg iStoretveit menighet. Han beskriver seg selv om undrende på det tidpsunktet. På videregående begynte Moberg påDanielsen. Her møtte han flere kristne som var aktive iPinsekirken Tabernaklet.

– De inviterte meg med på ungdomsmøte. Noen ganger takke jeg nei, andre ganger ja. I den perioden begynte det å skje noe med meg. Jeg begynte å lese i Bibelen, fant troen og fikk et forhold til Gud, forteller Moberg.

Jag etter regler

Men selv om 21-åringen hadde blitt en kristen opplevde han ikke at han fikk orden på kristenlivet.

– Det ble mye jag etter regler i begynnelsen. Jeg nådde ikke opp. Det førte til at jeg gled litt bort fra Gud. En periode gikk jeg lite i kirken. Jeg så på hvordan andre kristne levde og skjønte ikke hvordan de fikk det til. Jeg følte meg bundet av ting som ikke var bra for meg, forteller 21-åringen.

Konfrontert av politi

Det var likevel en spesiell hendelse på byn som fikk Moberg til å tenke alvorlig gjennom livet sitt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Jeg var sammen med en vennegjeng fra oppveksten. På den tiden kunne jeg drikke hver helg, men denne gangen var jeg skikkelig ute. Jeg kom nesten i slåsskamp med en fyr.

Moberg hadde lenge hatt en drøm om å bli politi, og nå var drømmen i ferd med å bli knust.

– Politet stoppet meg. Hadde jeg gått litt lenger den kvelden kunne jeg sannsynligvis takket farvel til en fremtidig politijobb. Det ble et vendepunkt for meg, forteller Moberg.

– Jeg levde et dobbeltliv. Jeg tenkte jeg skulle bli en mer ordentlig kristen når jeg ble voksen, sier 21-åringen.

Kultursjokk

Den høsten begynte Moberg på Bibelskolen Substans i Bergen. Det ble et kultursjokk.

– Det gikk noen uker før jeg vendte meg til det. Først trodde jeg alle klassekameratene kom fra perfekte kristne hjem, forteller 21-åringen.

Hver mandag fikk elevene fortelle sine troshistorier. Det ble klart for Moberg at han ikke var alene om å ha utfordringer.

– De var jo helt vanlige folk, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tidlig bestemte han seg å delta hundre prosent i bibelskoleåret, og ikke gå rundt som obervatør.

– Jeg er så glad for det nå. Det har gjort at mye har endret seg i livet mitt, sier han.

Lot seg døpe

– Hva opplever du har endret seg?

– Ganske tidlig på høsten begynte det å gå opp for meg at jeg virkelig ønsket å leve livet mitt for Gud. Jeg sa til en en venninne at jeg ønsket at Gud skulle bruke meg. Det var store ord for meg, men da jeg sa det, skjedde det noe.

I februar lot Moberg seg døpe. Han opplevde at omvendelsen ble visualisert.

– Jeg var døpt som barn, men jeg var jo ikke kristen da jeg konfirmerte meg. Dåpen ble en offentlig bekjennelse.

– Har du tenkt på hvilken retning livet ditt hadde tatt hvis du ikke hadde gått på bibelskole?

– Jeg ser tilbake nå og skjønner at jeg nok ikke hadde Jesus som retning i livet mitt. Kanskje jeg hadde funnet den retningen på en annen måte, eller kanskje jeg hadde forlatt troen min. Det er tungt å tenke på, men det gjør dette året så mye mer verdifullt, sier Moberg.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For hverdagen

21-åringen mener det er en misforståelse at bibelskole er for de som vil bli prest og misjonær.

– Bibelskole er kanskje uortodokst og tilsynelatende rart. Men det er et år der du kan la deg forme og bli mer kjent med Gud. Du får mer kunnskap om Ham, og om Bibelen. Det betyr ikke nødvendigvis at du blir prest eller misjonær, men at du kan stå opp hver dag og oppleve at livet har en hensikt. Bibelskolen er en utdanning for hverdagen, sier han.