FRIHET: Både friheten og kraften kommer gjennom ørene, skriver andaktsholderen. Foto: Pink Sherbet, CC, Flickr

Hør deg fri

Det er ikke småtteri Jesus betalte da han hang på korset.

Galaterne 3:5 «Han som gir dere Ånden og som gjør under blant dere, gjør han det på grunn av lovgjerninger, eller fordi dere hører budskapet og tror?»

Troen skal ikke være et strev. Troen er en gave. Hvordan kan du få den? Bibelen sier, ved å høre. Høre hva da? Om Jesus, vel. Ikke hvilke som helst ord, men de ordene som stemmer med hva Bibelen sier om Ham.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Ordene om Jesus i Bibelen er egentlig en fortelling om Ham. Men til forskjell fra andre fortellinger, gjør den noe helt nytt i deg. Den skaper en levende tro, om du vil ta imot.

Det er et gammelt fint uttrykk, som sier å «høre seg fri». For troen skjer når vi hører om Jesus. Det er ikke du som griper, men Han som griper deg. Derfor er det en merkelig ting, men likevel sant, at både friheten og kraften kommer gjennom ørene.

Det er ikke småtteri han betalte da han hang på korset. For det er alvor med at ingen av oss når opp til Guds renhet og hellighet. Men det største alvoret er Guds kjærlighet. Far har en så stor kjærlighet at vi allerede nå kan være rene og elsket av Gud. Det er friheten.

Hør deg fri, ofte. Ikke tro at du skal gå videre fra friheten. Hvorfor tar dere på dere den tunge sekken igjen? spør Galaterbrevet. Bli i friheten. Det er ikke mye egen ære og prestasjon i det, men desto mer kraft og glede. Det er for hver den som vil bøye seg for den gode historien.

Les også
Familie først
Les også
Den lengste fredagen
Les også
Frihet
Les også
Byrdebæreren
Les også
Tilgivelse