Et utsendt folk

Er du klar til å bli ut­ford­ret av Pau­lus?

Følg med på hans lo­gis­ke tanke­rek­ke:

 Frel­sen kom­mer fra på­kal­lel­sen av Her­rens navn 
og
 på­kal­lel­sen kom­mer fra troen 
og
 troen kom­mer når men­nes­ker hører bud­ska­pet
 og 
man hører ved at noen for­kyn­ner
 og
 for­kyn­nel­sen kom­mer fra ut­sen­del­sen.

Så langt jeg kan se, er det flere enn meg og min for­sam­ling som tren­ger en opp­våk­ning når det gjel­der opp­dra­get vi har fått: Å være vit­ner, å for­kyn­ne evan­ge­li­et for alt som Gud har skapt, å gjøre alle folke­slag til di­sip­ler.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Alt­for stor andel av res­sur­se­ne våre går med på å bygge me­nig­het in­ternt. Vårt opp­drag er ikke å bygge me­nig­het, men å vinne men­nes­ker for Guds rike.

Når vi for­står det og hvor stor den opp­ga­ven er, vil me­nig­he­ten bli uunn­vær­lig. For vi er lem­mer på et le­ge­me som skal vokse, gre­ner på et tre som skal bære frukt. Vi tren­ger hver­and­re, men vi må vokte oss slik at vi ikke blir så opp­tatt av hver­and­re at mi­sjons­opp­dra­get for­svin­ner.

Der­for må vi kan­skje gå til roten i tanke­rek­ken til Pau­lus og finne år­sa­ken som fører til virk­ning:

Det er der­for vi er her på jor­den. Fordi Gud har fun­net oss, gjort oss til sine barn og satt oss her på jor­den for å for­tel­le om veien til­ba­ke til Gud, til hel­het, til ren­het, til evig liv gjen­nom Jesus Kris­tus.

Vi er et ut­sendt folk.
 Når vi for­står det, vil vi for­kyn­ne.
 Når vi for­kyn­ner, vil men­nes­ker høre.
 Når men­nes­ker hører, kom­mer de til tro på Jesus.
 Når men­nes­ker tror, på­kal­ler de ham.
 Og «hver den som på­kal­ler Her­rens navn, skal bli frelst.»

Pau­lus fort­set­ter i vers 17 i Rom.10: «Så kom­mer da troen av det bud­ska­pet en hører, og bud­ska­pet kom­mer av Kris­ti ord.»

Det for­tel­ler oss to ting:
1. Vi er ut­sendt med Guds ord. Det er det som ska­per tro i men­nes­kers liv, troen som fører men­nes­ker fra døden til livet. Ikke egen kraft eller for­tref­fe­lig­het, men Guds le­ven­de og liv­gi­ven­de ord.

Så skal vi ikke kaste kref­ter, krea­ti­vi­tet og kom­pe­tan­se ut av båten, men over­gi det til Gud og be om at han bru­ker det til å brin­ge Guds ord ut til men­nes­ker.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

2. Guds ord ska­per tro som flyt­ter fjell. Som leder i Fa­mi­lie & Medi­er opp­le­ver jeg gans­ke digre fjell foran oss. Store deler av medie­vir­ke­lig­he­ten og den of­fent­li­ge sam­ta­len gir ikke sig­na­ler om at men­nes­ker vil vende om til Gud.

Men jeg har en til­lit til at når Guds folk lever i et nært fel­les­skap med Ham, i bibel og bønn, vil Han skape en tro som flyt­ter fjell om det er i nabo­lag, fa­mi­li­er eller i medie­ne. Det er spen­nen­de!

Jeg tror det er på tide at vi hand­ler på or­de­ne i Apost­le­nes gjer­nin­ger 26,16-18:

«Men reis deg nå og stå på føt­te­ne! Jeg har vist meg for deg for å velge deg ut til tje­ner og til vitne, både om det du har sett av meg, og om det du siden skal få se når jeg ber­ger deg fra ditt eget folk og fra hed­ning­fol­ke­ne. Jeg sen­der deg til dem for å åpne øyne­ne deres, så de ven­der om fra mørke til lys, fra Sa­tans makt og til Gud. Ved troen på meg skal de få til­gi­vel­se for syn­de­ne og arve­lodd sam­men med dem som er blitt hel­li­get.»