ILLUSTRASJON: Målet for en kristen er å vokse i åndelig modenhet, skriver Ivar Gjerdi.

Et hellig liv

«Streb etter fred med alle, og etter helliggjørelse, for uten den skal ingen se Herren» (Hebr 12,14).

Gud vil at vi skal leve et liv i helliggjørelse. Det grunnleggende i helliggjørelsen er rettferdiggjørelsen ved tro. Guds vilje er at vi skal legge av synden og leve et hellig liv. Da blir det en rett ferd for Gud.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«For Gud kalte oss ikke til urenhet, men til et hellig liv» (1 Tess 4,7).

Helliggjørelsen har med vårt kristne liv og tjeneste å gjøre. Målet for en kristen er å vokse i åndelig modenhet. En åndelig vekst i en livslang prosess.

Helliggjørelsen er praktisk og virkelighetsnær, og får konsekvenser for våre livsholdninger og handlinger. Livet må preges av det nye sinnet, og leves ut i hverdagens mange sider.

Vi rettferdiggjøres ved tro og helliggjøres ved tro. Gud vilje og kall for oss er at vi som kristne skal være en kanal for Ånden.

«Mer hellighet gi meg, mer mildhet, o Gud. Mer sorg over synden, mer frykt for ditt bud! Mer makt til å tjene, mer styrke i bønn. Mer tålmod i smerte, mer tro på Guds Sønn!

Gi tørst etter Ånden, gi trang til ditt ord, Gi du meg å vandre mer helt i ditt spor, Mer trofast og lydig, mer avdød fra meg. Mer ydmyk og hellig, mer, Jesus, lik deg!» (Bliss)

«Han som kalte dere, er hellig. Slik skal også dere være hellige i all deres ferd» (1 Peter 1,15).