En Kilde til besvær

Stian Birger Kilde Aarebrot kaller seg bråkmaker. Han passet ikke inn. Trodde han.

SØN­DAG VAR en merke­dag for 38-årin­gen. Pinse­ven­nen ble or­di­nert til prest i Oslo dom­kir­ke. Da ble han lu­the­ra­ner for alvor, men ga­ran­te­rer ikke at dette er et teo­lo­gisk ende­punkt.

Les mer om og av Stian K. Aarebrot

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Siden 80-tal­let har han vært i sta­dig be­ve­gel­se, i tro og rom. Han voks­te opp på Hed­mark­top­pen på Hamar, med ut­sikt mot Mjøsa og inn­sikt i Pinse­be­ve­gel­sen. Men en barn­dom i Nor­ges størs­te fri­kirke­sam­funn ga­ran­ter­te ikke for stø­dig tro i ten­åra. Læ­rer­søn­nen ble ingen over­be­vist pinse­venn. Tid­lig mar­ker­te han seg som en som ikke pas­set helt inn - til noens ir­ri­ta­sjon.

- Jeg har aldri hatt lyst til å bråke for å bråke, men li­ke­vel all­tid vært en liten bråk­ma­ker. Jeg har vært kri­tisk. Hos meg må ting gjen­nom noen fil­tre før jeg god­tar dem. Jeg stil­ler spørs­mål før jeg tar ting or­dent­lig inn over meg, lyder hans egen­rap­port.

Ten­åra var der­for litt ugreie. Alle spørs­må­le­ne hans var ikke like vel­kom­ne. Etter or­di­na­sjo­nen søn­dag, sa en venn: «De fles­te av oss ten­ker lenge før vi sier noe. Stian har en tendens til å si det alle ten­ker, men ikke tør å si».

- Jeg er ikke glad i å se på den rosa ele­fan­ten i stua uten å snak­ke om den. Og noen gan­ger er det gøy å bare si noe uten å tenke for mye. Da får du en dis­ku­sjon.

Hos Oslo-bis­kop Ole Chris­ti­an Kvar­me vek­ker han ikke an­støt.

- Bis­ko­pen sa ja til å or­di­ne­re meg til le­der­stil­lin­gen i Sub­stans, sier Stian. Hjerte­bar­net hans er et nett­verk med tette bånd til Oslo-fe­no­me­net SubChurch. Sub­stans «søker å in­te­gre­re Jesu liv, lære og spi­ri­tua­li­tet (...) gjen­nom as­ke­tisk og ak­ti­vis­tisk prak­sis» og målet å «strek­ke kom­fort­so­ne­ne våre og inn­ar­bei­de nye vaner gjen­nom dag­lig øvel­se».

Sub­stans er født barn av en mann med et tid­lig opp­rør. I yngre år ut­plas­ser­te han rin­ger og pier­cin­ger i ører og nese og fram­sto vek­sel­vis med hane­kam og langt lyst hen­gen­de hår, og idet vi møtes for fo­to­gra­fe­ring ved Oslo­fjor­den er ta­to­ve­rin­ge­ne godt skjult under vin­ter­jak­ka. Ingen kle­ri­kal rund­snipp er å øyne - men øre­rin­ge­ne hen­ger store på hver side av preste­ho­det.

Sti­ans liv har vært en reise - fra Hamar til Ans­gar­sko­len til Me­nig­hets­fa­kul­te­tet og nå til preste­or­di­na­sjon. Hva har dre­vet ham?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Hva er det som dri­ver folk? Først og fremst at de lever. De fles­te som lever, er på reise. Ingen er helt sta­tis­ke, sva­rer han.

På tam­pen av ten­åra la han troen vekk.

- Da jeg ble 19, valg­te jeg å ikke være kris­ten. Jeg gikk i Fi­ladel­fia på Hamar og følte meg ikke hjem­me blant de krist­ne. Ville ikke iden­ti­fi­se­re meg med dem.

- Var pro­ble­met kul­tu­ren eller sub­stan­sen?

- Det er mange­fa­set­tert... Det kul­tu­rel­le var sik­kert en bit. I alt det de krist­ne holdt på med, var det ikke plass til meg. Det var få som viste meg noen sær­lig til­lit. Jeg fikk aldri være med og bidra så mye på le­der­nivå. Jeg ble aldri spurt om å holde noen tale eller vitne. Jeg opp­lev­de meg selv som et hår i suppa.

Han følte seg ikke hjem­me, men slut­tet ikke å tro. Kris­ten­pau­sen førte ham til Ans­gar­sko­len i Kris­tian­sand. Han var blitt 20 og tok kris­ten­dom grunn­fag. Han hadde de samme kri­tis­ke spørs­må­le­ne, men nå ble be­svær­li­ge Aare­brot be­trak­tet som en be­tyd­nings­full bi­drags­yter.

- Jeg nådde inn til læ­rer­ne og ble en res­surs. Mine spørs­mål ble spen­nen­de og noe man kunne dis­ku­te­re. For meg skul­le det ikke mer til. Det var plass til meg igjen. Jeg treng­tes. Da var jeg til­ba­ke på laget.

- Her lig­ger det en opp­ford­ring?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Ja. An­er­kjenn folks skep­sis. Den er i bunn og grunn en søken etter sann­het. Bak pro­tes­ter skju­ler det seg et sterkt en­ga­sje­ment og ube­nyt­te­de le­der­ta­len­ter. Ubruk­te gaver om­dan­nes fort til kri­tikk, sier Stian, som er sik­ker på at det lig­ger spen­nen­de sje­ler gjemt hos kri­ti­ker­ne.

- Dem vil jeg bruke. Kri­tikk er en­ga­sje­ment som ennå ikke har fått ret­ning, sier fyren som har fått merke­lap­pen «kris­ten­rad­dis». Den god­tar han bare del­vis. De po­li­tis­ke un­der­to­ne­ne er for mange. Men hand­ler «rad­dis» om å ut­ford­re teo­lo­gisk, er han mer med.

Sub­stans er et ekte­født rad­dis­barn. De siste tre åra har Stian fått en miks av lønns­mid­ler og gra­tis kon­tor­plass fra mi­sjons­or­ga­ni­sa­sjo­nen Areo­pa­gos. På ny­året er par­for­hol­det for­ma­li­sert. Sub­stans er blitt en av­de­ling un­der­lagt Areo­pa­gos´ styre.

- Vi har star­tet et to­årig prøve­pro­sjekt med full in­te­gra­sjon. Vi kan kalle det en for­lo­vel­se, kan­skje, fore­slår grunn­leg­ge­ren.

Hen­sik­ten med Sub­stans er å få kris­ten­sje­ler til å flyt­te blik­ket vekk fra pen­ger, for­bruk og tjas til dy­pe­re ver­di­er, de som ikke kan måles i pen­ger. Her er det et enormt po­ten­si­al for etikk­ord­skif­ter.

Stian har de siste åra hatt mange gode an­led­nin­ger til å dis­ku­te­re bi­belsk etikk, både i aka­de­mia og i det krist­ne hver­dags­li­vet. Han ser at mange mener en del av de etis­ke for­ma­nin­ge­ne står å lese i Bi­be­len bare for at men­nes­ket skal innse sin til­kort­kom­men­het.

- Jeg har ofte hørt at vi skal innse at dette er noe vi ikke fik­ser, for at vi så skal kunne ta i mot nåden. Men da blir det bare bal når vi leser Apos­tel­gjer­nin­ge­ne, for de gjor­de så mye av det Jesus be­fal­te dem, og mye av det var gans­ke drøye saker, sier Aare­brot, som mener Jesus også må an­er­kjen­nes som lærer, ikke bare som frel­ser.

Pinse­venn eller lu­the­ra­ner, kon­ser­va­tiv eller li­be­ral? Han er ikke sik­ker på at han er det ene eller det andre.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Merke­lap­per er vans­ke­li­ge. Skal du si at du er én ting, så får du sånne pakke­løs­nin­ger der du enten har alt på plass som kon­ser­va­tiv eller alt på plass som li­be­ral. Jeg kjen­ner meg ikke igjen i det, sier han og viser til ak­ti­vis­ten Shane Clai­bor­ne som sier: «Det fin­nes ikke bi­beltro men­nes­ker, bare se­lek­tivt bi­beltro men­nes­ker».

- Det er om­trent der jeg er. For ek­sem­pel mener jeg at de som snak­ker mye om bi­bel­tro­skap, snak­ker for lite om ut­ford­rin­ger knyt­tet til pen­ger, enda det ad­va­res om vårt for­hold til rik­dom over 50 ste­der i Det nye tes­ta­men­te.

- Men er det greit å ta med bare det som pas­ser en og drop­pe res­ten?

- Nei, vi skal ikke pluk­ke og kaste ukri­tisk, men vi må innse at dette lig­ger la­tent i oss alle. Det er kjempe­vik­tig sta­dig å jobbe med li­vets spørs­mål når vir­ke­lig­he­ten møter Bi­be­len. Hver ge­ne­ra­sjon har sine ut­ford­rin­ger. Vår tids størs­te ut­ford­ring tror jeg er knyt­tet til tid og pen­ger, sier han. - Jeg mener vel­dig klart at det å ha så mye pen­ger som vi har, er en stor trus­sel mot det å leve nært Gud. Her er Jesus tem­me­lig klar i sin tale.

Er Aare­brot en pinse­venn i lu­thersk inn­pak­ning?

- Jeg går i SubChurch som er øku­me­nisk. Noen der er for barne­dåp, andre ikke. Det er ulike ting vi er ueni­ge om, men jeg tri­ves godt der, sier han og mel­der sam­ti­dig: - Jeg har valgt å plan­te begge mine støv­ler i Den nors­ke kirke. Jeg har et barne­dåps­syn, men er li­ke­vel ikke helt gjen­nom-Lu­th­ret. Jeg er nok tet­te­re på me­to­dis­te­nes tanke om at vi døper fordi vi er Guds barn.

Da han ble pappa, måtte han velge enten å døpe dat­te­ren eller la være.

- Det ble ikke noe stort opp­gjør med pinse­teo­lo­gen. Jeg ser frem­de­les mange gode ar­gu­men­ter for vok­sen­dåp. Men er man litt sånn midt på, må man ta et valg til slutt. Det ble barne­dåp.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Du er uan­sett lu­thersk nok for bis­kop Kvar­me?

- Ja. Men me­nig­he­ten min er SubChurch. Og der er jeg bare en menig.

- Ga­ran­te­rer du at du dør som lu­the­ra­ner?

- Nei. Jeg kan ikke ga­ran­te­re noe som helst. Man end­rer me­ning gjen­nom livet.

«Nå rak­ner trua di», mente mange da Stian be­gyn­te på MF.

- For en­kel­te har det vært sant, men for meg var det stikk mot­satt. På MF kom jeg til et sted hvor det var lov å stil­le slike spørs­mål som jeg hadde. Jeg møtte folk med kri­tisk sans som kom­bi­ne­rer et in­tel­lek­tu­elt liv med aktiv guds­tro.

«Uunn­vær­lig vik­tig for min tro», er or­de­ne han bru­ker.

- Jeg els­ket eks­trem me­tall-mu­sikk, rin­ger og pier­cin­ger og lette etter en me­nig­het hvor jeg kunne være blant mine egne. Man klip­per ikke nød­ven­dig­vis hane­kam fordi man vil være an­ner­le­des. Man gjør det fordi man vil finne fram.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Har du gjort det nå; fun­net fram?

- Jeg har ikke fun­net helt fram. Det er jeg glad for. Men jeg har fun­net ut hva som er kal­let mitt.

- Og det er?

- Jeg tror Gud har kalt meg til å for­mid­le guds­tro og gjøre den re­le­vant for vårt sam­funn slik det er i dag, gjen­nom å skri­ve og drive Sub­stans og eks­pe­ri­men­te­re med hvor­dan det er å etter­lig­ne Jesus.

Les også
For Gud er alt mulig
Les også
Når er det ikke lenger noen bønn?