Ekte kjærlighet ruster ikke

Bjørn M. Østevolds kjærlighet til sin 90 år gamle T-Ford utholder alt, tror alt, håper alt og tåler alt.

Det smel­leri gamle pærer i det lam­pe­ne ten­nes høyt oppe under taket i Ber­gens gamle trikke­hall. Kon­tu­re­ne av gamle mo­to­rer, brann­bi­ler og Fløi­ba­nens gamle vog­ner trer ty­de­li­ge­re fram i det som i dag er Ber­gens tek­nis­ke mu­se­um. Ve­te­ran­bi­l­en­tu­si­ast Bjørn M. Øste­vold har imid­ler­tid blik­ket ret­tet mot en blå, form­sydd pre­sen­ning et styk­ke inne i lo­ka­let.

Vi løf­ter det lette tøy­dek­ket av, og der står Bjørns store kjær­lig­het. En 1924 mo­dell, dr. Cupé T-Ford med sin helt ka­rak­te­ris­tis­ke og langt fra aero­dy­na­mis­ke form. Så godt som nøy­ak­tig slik den så ut da den tril­let rundt på In­dia­nas lande­vei­er frem til den ble stuet bort på en løe midt på 30-tal­let.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Først godt etter andre ver­dens­krig kom in­ter­es­sen for T-Ford til­ba­ke. Bilen, som hadde hatt godt av opp­hol­det på den tørre løen, kom til Dan­mark i 1976 og ble solgt vi­de­re til Norge i 1989. Ett år se­ne­re fikk Bjørn se bilen. Det ble kjær­lig­het ved førs­te blikk.

- Det var min sønn som så an­non­sen. Jeg var en tra­vel mann og var først ikke in­ter­es­sert. Men han in­sis­ter­te. Da jeg så at det var en T-Ford våk­net in­ter­es­sen.

Så Bjørn og søn­nen på 15 år dro for å se. Og kom til­ba­ke med to biler, T-For­den og en Chev­ro­let fra 1928. Hva skjed­de?

- Jeg hadde al­le­re­de en fa­sci­na­sjon for Henry Ford, rik­tig­nok med unn­tak av hans hold­ning til det jø­dis­ke folk som i lik­het med mange i hans sam­tid ikke var godt, leg­ger Bjørn til og mar­ke­rer at han selv har et helt annet for­hold til jø­de­ne, før han fort­set­ter:

- Han var en kris­ten in­du­stri­her­re som vir­ke­lig var en bauta i sam­fun­net, og han var opp­tatt av ar­bei­der­nes ve og vel. Alle skul­le få be­talt så godt at de kunne ha råd til å eie en slik bil som de var med på å lage. Da jeg så bilen duk­ket disse tan­ke­ne opp.

Bjørn for­kla­rer det som om bilen gir ham del i noe som er stør­re og varer leng­re enn ham selv og hans leve­tid. Han vet ikke om det blir søn­ne­ne eller andre som over­tar li­den­ska­pen, men han vet at mange ville være in­ter­es­sert i å over­ta T-For­den som reg­nes som et nokså unikt ek­semp­lar som for­tel­ler et eget styk­ke in­du­stri­his­to­rie.

- 15 mil­lio­ner ek­semp­la­rer av T-For­den tril­let ut fra Henry Fords ef­fek­ti­ve fab­rik­ker og de ut­gjor­de på et tids­punkt mer enn halv­par­ten av ver­dens bil­park.

Bjørn smi­ler når vi spør om han kjen­ner seg igjen i Pau­lus' be­røm­te ord om kjær­lig­he­ten, som er én av søn­da­gens lese­teks­ter. For selv om det var kjær­lig­het ved førs­te blikk kan man jo le­ven­de se for seg at det trengs både ut­hol­den­het håp og tål­mo­dig­het for å bli væ­ren­de ved den sorte bi­lens side.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bare det å kjøre denne bilen kan være en prø­vel­se. Rik­tig­nok har den tre pe­da­ler, men der stan­ser også lik­he­ten med andre biler. Der gass­pe­da­len van­lig­vis, er brem­sen plas­sert.

I midt­en sit­ter re­ver­sen, og til venst­re sit­ter pe­da­len som skif­ter mel­lom førs­te og andre gir. «Gass­pe­da­len» er en spake på høyre side. Så kom­pli­sert er kjø­rin­gen at det i gamle ser­ti­fi­kat gjer­ne stod spe­si­fi­sert om ved­kom­men­de kunne kjøre «T-Ford auto­mo­bi­ler» eller ikke.

- Har du et kjær­lig­hets­for­hold til denne bilen?

- Ab­so­lutt. Når noen spør meg hvor mye bilen er verdt ler jeg. Med en så stor kjær­lig­het betyr pen­ge­ne lite sam­men­lig­net med det å kunne være eier av en slik perle, sier Bjørn og klap­per T-For­den kjær­lig på taket. Han har hatt en del bei­le­re, men sier klart fra at ingen pris­lapp får ham til å selge.

- Ingen pris?

- Ingen pris.

Kjær­lig­he­ten har blitt prøvd gjen­nom årene. Som da mo­to­ren brøt sam­men under en kor­te­sje, og selv en er­fa­ren ve­te­ran­bil-me­ka­ni­ker ikke kunne få den til å gå igjen. Bjørn, som gjer­ne fikk pre­sta­sjons­angst hvis han måtte skif­te dekk på en bil, gikk til inn­kjøp av red­ska­per for å fikse bilen. Hvor mye tid som gikk med vet han ikke, men til slutt sveiv mo­to­ren igjen.

- Når det gjel­der bilen har jeg tusen pro­sent tål­mo­dig­het. Men må jeg vente på bus­sen i ti mi­nut­ter…

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Nå har nok Pau­lus hver­ken ve­te­ran­bi­ler eller andre gjen­stan­der i tan­ke­ne når han skri­ver til me­nig­he­ten i Ko­rint. Og selv om Bjørns li­den­skap for ve­te­ran­bi­ler er sterk så fin­nes det noe hans en­ga­sjer­te ber­gens­ke hjer­te ban­ker enda har­de­re for.

- Selv om kjær­lig­he­ten til bi­le­ne er stor så prio­ri­te­rer jeg ikke den først. De størs­te ver­di­ene er Gud, fa­mi­li­en og kir­ken, slår han fast.

Og det leg­ger han hel­ler ikke skjul på i ve­te­ran­bil­mil­jø­et han er en del av. Der hen­der det at sam­ta­le­ne drei­er inn på kris­ten­dom­men som betyr så mye for Bjørn.

- Er det vik­tig for krist­ne å være en del av slike miljø uten­for kir­ken?

- Jeg vil si at det er av­gjø­ren­de. Murer vi oss inne og blir oss selv nok så har vi ikke skjønt det. Hva gjor­de Jesus? Han møtte men­nes­ker, slo av en prat og lyt­tet. Og så hadde han noe dy­pe­re å gi.

Prio­ri­te­rin­gen av fa­mi­lie og kirke har gjort at når styre­ver­vet i Ber­gen Ve­te­ran­bil­klubb den siste tiden har kol­li­dert for mye med kir­ken tar han kon­se­kven­sen og trek­ker seg. Men en­ga­sje­men­tet i klub­ben vil leve vi­de­re.

- Størst er takk­nem­lig­he­ten til Mes­te­ren som har vist meg en slik nåde og kjær­lig­het. Det over­sty­rer alt. Men i livet mitt har han gjort rom til også å kunne drive med dette. Det er jeg utro­lig glad for.

Men hva får en mann i sin beste alder til å falle pla­dask for en bil? For Bjørns del hand­ler det om å være en del av noe som ikke er så flyk­tig som mye av det som sies og lages i dag. Noe som har vart, og som kom­mer til å vare lenge etter hans død. Han dun­ker på venst­re for­skjerm, og det klin­ger dumpt i stål.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- På un­der­si­den her kan en kjen­ne mer­ke­ne etter sleg­gen som har ham­ret stå­let. Stå­let er av en kva­li­tet som er laget for å holde. I vår tid skal en bil gjer­ne vare i ti år, for å holde for­bru­ket oppe. Og vi ser jo at re­la­sjo­ner også er kort­li­ve­de, sier Bjørn med et ty­de­lig nikk til Pau­lus ord om kjær­lig­het.

- Jeg ten­ker at Ska­pe­ren har gitt meg den litt rare inn­stil­lin­gen at det gamle kan være verdt å ta vare på. Og jeg har en kone som gir meg rom til å pleie in­ter­es­sen, selv om hun ris­ter litt på hodet i blant, ler Bjørn før han om­sorgs­fullt trek­ker duken over T-For­den som er i en slags vin­ter­dva­le. Til som­mer­en plan­leg­ger de to å til­brin­ge langt mer tid sam­men.