KJÆRLIGHET: La oss be om at det norske folk skal praktisere gjestfrihet og kjærlighet i ord og handling, og at det for eksempel ikke skal mangle gode fosterhjem til mindreårige flyktninger, skriver Jon Steinar Kjøllesdal.

Bruk bots- og bededagen godt i år

Søndag 25. oktober er en nasjonal dag for bønn og faste. Alle kirker og forsamlinger oppfordres herved til å bruke denne dagen i bønn for landet. La oss omvende oss i våre personlige liv fra synd, og be om tilgivelse også på vegne av folkets synder.

Vi trenger å ta tilbake innholdet i Bots- og bededagen i Norge! Den siste søndagen i oktober er etter gammel tradisjon en nasjonal bønne- og fastedag. Særlig i krisetider ble en slik ekstraordinær bønnedag påtrengende.

Når det var pest eller økonomiske nedgangstider i Israel, så kalte Gud folket til omvendelse, og sa at hvis de ydmyket seg og bad og søkte Hans ansikt og vendte seg om fra sin onde ferd, så ville han høre på deres bønner og tilgi deres synd og lege deres land. (2. Krønikebok 7,14).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

MENIGHETSDOKTOREN: Hvorfor er Israel-forkynnelsen fraværende?

Vi lever i urolige tider både politisk og økonomisk. Økonomene sier at 2016 blir et utfordrende år. Samtidig står stormaktene USA og Russland på hver sin side i både Ukraina og Syria.

Den politiske situasjonen er på nye måter blitt ustabil, også nærmere vårt eget land. Ikke minst kommer nøden nær oss gjennom en økende flyktningstrøm. Jesus har sagt at vi kommer til å høre om kriger og rykter om krig. «Se da til at dere ikke blir skremt! For alt dette må skje, men enden er ikke ennå.»

Fedrelandssalmen sier dette om vår økonomiske og politiske trygghet: «Vil Gud ikkje vera bygningsmann, me fåfengt på huset byggja. Vil Gud ikkje verja by og land, kan vaktmann oss ikkje tryggja.»

Det er ikke vår egen kløkt eller styrke vi kan sette vår lit til. En slik stolthet må vi legge av oss når vi nå går inn i mer krevende tider. Vi skulle heller be «Far, frels oss fra det onde, og la din vilje skje gjennom oss»! Vi har nettopp hatt lokalvalg i Norge. Det er viktig og rett å be for alle de som nå er blitt valgt inn i kommunestyrene og fylkestingene. «Be for konger og alle som har myndighet!» (1. Timoteus 2,2)

Myndighetene trenger stor nåde og visdom for å håndtere de mange spørsmålene lokalt og nasjonalt, så vel som internasjonalt.

Våre bønner stanser heller ikke ved grensene, de er globale og for alle nasjoner, stammer og folkeslag. «Folkene skal prise deg, Gud. Alle folk skal prise deg.» (Salme 167)

La oss be om at antallet misjonærer fra Norge skal øke kraftig i årene som kommer, og at engasjementet for folkeslagene skal bli sterkere og sterkere i våre menigheter! Når alt rundt oss rystes, så er fristelsen nær til å trekke seg tilbake, og forsøke å stenge resten av verden ute.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gud kaller oss nå til å være de som ber for, gir til og møter mennesker på flukt og folk i sårbare situasjoner. La oss be om at det norske folk skal praktisere gjestfrihet og kjærlighet i ord og handling, og at det for eksempel ikke skal mangle gode fosterhjem til mindreårige flyktninger.

SYNSPUNKT: Jesus ga klar beskjed

Har vi pest i landet? Folkehelsen påvirkes ikke bare av dietter og trening, men også av hvordan den mentale helsen er. Vi ser mange symptomer i samfunnet på at folkehelsen skranter. Omkostningene ved samlivsbrudd og brutte familierelasjoner er store både økonomisk og sosialt. Hvilken sorg og fortvilelse mange føler på vet bare Gud.

Utviklingen av skilsmisser i Norge er ikke en positiv samfunnsutvikling. «Frihet» til å leve som en vil kan fort føre til en falsk «frihet». Vi kjenner ikke tallene, men aner at det å stå alene om beslutningen om en abort, heller ikke er så lettvint som enkelte vil ha det til. Hvilken pris betaler unge kvinner emosjonelt for denne «friheten», og hvordan påvirker dette folkehelsen?

Bibelen formaner oss å be for alle mennesker. I disse dager deltar rundt 5000 kristne i «Bønn for alle», hvor alle husstander i landet blir bedt for. Det er gode nyheter, for dersom vi virkelig vil vekkelse, så må vi prioritere tid i bønn.

Tenk om vi kunne tatt i bruk alle bedehusene i Norge til bønn for folket! «Dere har ikke fordi dere ikke ber,» skriver apostelen Jakob. Derfor ber vi om folkevekkelse, og at Gud må drive ut arbeidere til sin høst. Vi ber særlig at alle «bønnebarna» skal komme til tro i denne tiden.

Søndag 25. oktober er en nasjonal dag for bønn og faste. Alle kirker og forsamlinger oppfordres herved til å bruke denne dagen i bønn for landet. «Mitt hus skal kalles et bønnens hus for alle folk.» La eget «program» tones ned, og gi rom for bønnen.

La oss omvende oss i våre personlige liv fra synd, og be om tilgivelse også på vegne av folkets synder. Materialisme og havesyke er avguder vi må vende oss bort fra! Be frimodig om at evangeliet skal føres videre i landet vårt fra slekt til slekt, og ut til alle jordens ender. Den som ber, den får!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Det er et stort privilegium å få audiens hos Kongen. La oss benytte oss av dette privilegiet 25. oktober, og alle andre dager i året. La oss nå ydmyke oss og be, omvende oss og søke ham, så han kan få gjøre det han lengter etter: å lege vårt land!

Les også
Israelsk politi fjerner aldersgrense ved al-Aqsa-moskeen
Les også
Tid for å snu
Les også
Kirkens budskap til de homofile - og til alle andre
Les også
Bibelen spres mer enn noen gang før
Les også
Video-andakt: Hva gjør jeg med bekymringer?