Bønnens privilegium

DØR: Veien inn til Guds trone er alltid åpen, skriver Jan Torland.

De fleste av oss har opplevd frustrasjonen over å komme til ei dør som var låst. Enten fordi han eller hun vi skulle besøke ikke var hjemme, eller at butikken vi tenkte å handle i var stengt. Eller så har vi forsøkt å ta en viktig telefon for bare å møte et opptattsignal eller en automatisk telefonsvarer.

Bønn er et privilegium. Veien inn til Guds trone er alltid åpen. Ingen korona-krise kan stenge ned denne veien. Hos Gud er det ikke noe opptattsignal. I motgangstider så vel som i medgangstider er denne veien åpen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«For vi har ikke en øversteprest om ikke kan ha medlidenhet med oss i vår svakhet, men som er prøvet i alt på samme måte som vi, men uten synd. La oss derfor med frimodighet tre fram for nådens trone, så vi kan få miskunn og finne nåde som gir hjelp i rette tid.» Hebr 4,15-16.

Legg merke til at denne tronen kalles nådens trone. Du trenger ikke gjøre deg til eller prestere noe. Du kan være helt deg selv. Jesus forstår deg fordi han har vært prøvd i alle ting på samme måte som deg. Jesus ble avvist, misforstått og sviktet av venner.

Det finnes en plass for deg foran nådens trone. Det er som Herren selv vinker på deg og sier: «Kom fram! Jeg vil være sammen med deg og høre på hva du har å si.» Her kan du komme med alt, både sorger og gleder. Du kan få legge ned alle byrdene du bærer på. Her kan du få være bare deg selv.

Så tre derfor med frimodighet fram for nådens trone. Vi kan be til Gud i Jesu navn. Det betyr sammen med Jesus og i Jesus! Dette er bønnens privilegium.

Vi sees foran tronen!