ILLUSTRASJON: I Fader Vår finner du vekkelsesbønnen framfor noen: «La riket ditt komme. La viljen din skje på jorden slik som i himmelen», skriver Jan Torland.

Be om vekkelse

«La oss be om vekkelse!» Jeg vokste opp på bedehuset på Ganddal med disse ordene. Jeg er ikke sikker på at jeg skjønte hva de mente med en gang, men jeg skjønte at det var noe viktig. I Høyland kirke, som nå ligger i Sandnes kommune, var det en vekkelse på 1950-tallet, noen få år før jeg ble født.

«Jeg glemmer aldri atmosfæren som var der», forteller min mor som var vitne til det som skjedde. Det var en besøkelsestid for området vårt. Mennesker ble vekket opp og fant et nytt liv i Jesus. Tallet på disipler økte. Nye bibelgrupper ble startet opp og menigheter ble fornyet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Du finner ikke ordet «vekkelse» i Bibelen. Men flere vekkelser er beskrevet der. En av de mest kjente, er på pinsedagen da 3.000 tok imot Jesus og ble døpt. Noen få dager senere steg tallet til 5.000.

«Guds ord nådde stadig flere, og tallet på disipler i Jerusalem økte sterkt. Også en stor flokk av prester ble lydige mot troen» (Apg 6,7). Tallet på disipler økte sterkt. Jeg synes det er en flott beskrivelse av det som skjedde.

Så la oss be om vekkelse. I Fader Vår finner du vekkelsesbønnen framfor noen: «La riket ditt komme. La viljen din skje på jorden slik som i himmelen.»

Men la oss ikke stoppe med bare å be. La oss søke Herren slik at vi kan bli vakt opp til liv med ham. Du og jeg kan være vekkelsesagenter der vi er.

Det var det som skjedde på videregående. Vi delte troen vår med flere av våre medelever og de kom til tro. Vi gjorde det samme i ungdomsgruppa vår, på gater og streder, og vi gjør det fortsatt! Jeg kaller dette å leve i naturlig vekkelse.

Så la oss arbeide og be, helt til en gjennomgripende vekkelse kommer over landet vår.