TAKKNEMLIGHET: Alle har vi våre erfaringer. Det er veldig mye vi har grunn til å være takknemlige for, skriver Ivar Gjerdi.

Vise takknemlighet

Bibelen har mange oppfordringer om takknemlighet. «La Kristi fred råde i hjertet, for til det ble dere kalt da dere ble én kropp. Og vær takknemlige!» Koll. 3,15. I dagens velferdssamfunn tar vi dessverre så altfor mye som en selvfølgelighet.

«… så la oss være takknemlige og med takk gjøre vår tjeneste i gudsfrykt og ærefrykt, til glede for Gud.» Hebr. 12,28.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg vil også sitere hva noen har sagt om dette. C. H. Spurgeon: «Når folk får mer en de trenger til sitt daglige behov, vil rikdommen lett følges av gjerrighetens tørråte eller hjerteløshetens gift. Får derimot Guds velsignelse hvile over det hele, vil det gå slik: Måtehold ordner da med inntekten, gavmildhet bestemmer over utgiftene, takknemlighet helliger anvendelsen, og lovprisning forstørrer gleden ved å eie.»

En annen sier: «Å takke rett kommer av å tenke rett. Utakknemlighet henger sammen med tankeløshet.» Noen ord av Gade: «Takknemlighetsgjeld er den eneste gjeld som gjør et menneske rikere. Den har størst glede som er takknemlig for lite!»

Alle har vi våre erfaringer. Det er veldig mye vi har grunn til å være takknemlige for. Det blir alltid mye triveligere der takknemlighet preger hverdagen og får være en viktig faktor i livet.

«La Kristi ord få rikelig rom hos dere! Undervis og rettled hverandre med all visdom, syng salmer, viser og åndelige sanger til Gud av et takknemlig hjerte.» Koll. 3,16.