DANIEL: Men Daniel bøyet ikke av. Han sto fast i sin overbevisning og troen på Gud, skriver Ivar Gjerdi.

Våg å stå for noe

«Sett deg for et hellig mål. Kristus klart bekjenn! Stå rekken fast som stål. Og kjemp som Daniels menn. – Våg å stå som Daniel. Våg alene stå! Gi som han et hellig løfte. Fram med Jesus gå!» Bliss

Som ung lærte jeg denne sangen om profeten Daniel, som var en innflytelsesrik mann. Kong Dareios ville innføre en lov som skulle avskaffe Gud, og man skulle isteden bøye seg for kongen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Men Daniel bøyet ikke av. Han sto fast i sin overbevisning og troen på Gud, og han endte i løvehulen. Vi er også ofte i situasjoner da vi må ta viktige valg, slik som Daniel.

Det er en som har sagt: «Hvis du ikke står for noe, kommer du til å falle for hva som helst.» Og det vises til Jesaja 7,9 b: «Vil dere ikke tro, kan dere ikke stå støtt.» I en annen oversettelse heter det: «Hvis du ikke står fast i troen, vil du ikke bli stående i det hele tatt.»

Vi må våge å stå for det vi tror på, og vi må stå faste på Ordets grunn. Det svikter for mange her. Man bøyer av for menneskelig tankegang og fornuft. Det som er «politisk korrekt» blir ofte avgjørende.

Når alt vårt eget svikter og blir verdiløst, finnes det en trygg grunnvoll som aldri svikter. Denne klippegrunnen er Jesus Kristus og hans fullkomne frelsesverk.

Det er bare Jesus som Herre og frelser som kan skape fred med Gud i en god samvittighet, og redde oss fra sløvhet, likegyldighet og frafall. Ingen er som Jesus!