TROSBEKJENNELSEN: De fleste av oss har lært trosbekjennelsen utenat. Gang på gang bekjenner vi oss til det som står der. En ufattelig rikdom, skriver Egil Sjaastad.

Trosbekjennelsen og evigheten

De fleste av oss har lært trosbekjennelsen utenat. Gang på gang bekjenner vi oss til det som står der. En ufattelig rikdom. Men noen ganger kan vi i etterkant gjerne ta en pause og spørre:

Hva sa jeg nå?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hva betyr dette for meg?

I ti andakter framover vil vi rette slike spørsmål til setningsleddene mot slutten av 2. og 3. trosartikkel. Leddene handler om en framtidsvisjon. Men framtidsvisjonen er ingen drøm. Den er – som alle andre ledd i trosbekjennelsen – faktaorientert. Den dreier seg om kjensgjerninger. Tar vi dem på alvor, vil de farge hele kristenlivet og hele den teologien vi bygger livet på. Og motsatt: «Blir evighetsperspektivet borte fra teologien, forandres den fra grunnen av» (Brynjulf Hoaas).

Evighetsperspektivet i trosbekjennelsen er ikke et påheng skrevet inn av kirkefedrene. Det er forankret både i Jesu og apostlenes undervisning, og det kan oppsummeres slik: Jesus som «for opp til himmelen», «skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde». Den som har «syndenes forlatelse» kan se fram til «legemets oppstandelse og det evige liv».

Dette vil jeg tenke på denne vinterdagen.