I de siste dager

Jeg setter pris på Bibelens realisme og ærlighet. Hør på dette:

«Du skal vite at i de siste dager skal det komme vanskelige tider. For da skal menneskene være selvopptatte og pengegriske, brautende, hovmodige og spottende, ulydige mot foreldre, utakknemlige og uten respekt for det hellige, ukjærlige og uforsonlige, baktalende, ubeherskede, rå og ondsinnede, svikefulle, oppfarende og innbilske. De elsker nytelser høyere enn de elsker Gud. I det ytre har de gudsfrykt, men de fornekter gudsfryktens kraft. Vend deg bort fra slike folk!» (2. Tim 3,1–5).

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Her legges det ingenting imellom! Nitten negative karaktertrekk. Det er lett å bli overveldet. Men oppi alt er det viktig å tenke at vi som Jesu disipler er kalt til å være annerledes.

Så i stedet for å være selvopptatte, er vi kalt til å elske menneskene rundt oss, uten å vente noe igjen.

I stedet for å være pengegriske, er vi kalt til å gi sjenerøst til de som trenger det, selv om vi vet at de aldri kan betale oss tilbake.

I stedet for å være brautende, er vi kalt til å være ydmyke og takknemlige, midt i en verden som trenger håp og trøst.

En annen tekst fra Guds ord gir de siste dager et annerledes perspektiv:

«I de siste dager skal det skje, sier Gud, at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker. Deres sønner og døtre skal profetere, de unge skal se syn, og de gamle skal drømme drømmer.» (Apg 2,17).

Bibelen taler om både vanskelige tider med frafall og forfølgelse i de siste dager, men også at Gud vil øse ut sin Ånd til alle som lengter etter sannheten.

Vi er kalt til å være lys og salt til alle tider, helt til Jesus kommer igjen. Ordet vil lede oss og Ånden vil fylle oss med kraft og glede. Derfor trenger du ikke å frykte for de siste dager!