HVILE: «Den beste hvilen for sjelen er å finne hvile i Gud», skriver Ivar Gjerdi.

Hvil på Jesus

«Kast på Herren det som tynger deg, han vil sørge for deg!» Salme 55,23.

Det er fra en læresalme av David. Den har en spesiell bakgrunn med opprør, forfølgelse og en venn som svikter David. Venner kan svikte. Derfor er salmens budskap: Stol på Gud når vennene svikter!

Vi har så lett for å dra med oss de vanskelige og tunge byrdene. Vi bærer ofte med oss mer enn vi kan makte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

På et annet språk er ordet tro i Bibelen oversatt slik: «Å hvile på Jesus med hele sin vekt.»

Det er løsningen! Vi blir stadig minnet om å legge bort alt som tynger, men det er en vanskelig lekse å lære. Og så får vi høre det igjen.

«Kast på Herren det som tynger deg, han vil sørge for deg!» Han vil at vi skal få oppleve frihet! Snakk med Jesus om det! Det finnes ingen annen og bedre måte å bli kvitt byrdene på.

Den beste hvilen for sjelen er å finne hvile i Gud. Det finnes ingen større glede og velsignelse enn å erfare hvilen i Gud.

«Vi er skapt til samfunn med Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i Ham.» Augustin

«Kom til meg, alle dere som strever og bærer tunge byrder, og jeg vil gi dere hvile. Ta mitt åk på dere og lær av meg, for jeg er mild og ydmyk av hjertet, så skal dere finne hvile for deres sjel.» Matt. 11,28–29.

Vi kan stole på Jesu løfter!