GÅ UT: Lokalt og globalt! Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet!, skriver Jan Torland.

Forkynn evangeliet for alt som Gud har skapt

Jeg liker misjonsbefalingen slik den står hos evangelisten Markus: «Og han sa til dem: Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet for alt som Gud har skapt.» (Mark 16,15).

Gå ut i hele verden. De siste tiårene har verden blitt stadig mindre. Det har blitt mye lettere og billigere å reise, og nå har også nasjonene kommet til oss. I Sandnes, hvor jeg kommer fra, finner du mennesker fra 137 nasjoner. Du vil finne mennesker fra unådde folkeslag like utenfor stuedøra di!

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En venn av meg så Mohammed. Han var en flyktning som hadde fått avslag på visumsøknaden sin. Situasjonen hans var alt annet enn enkel. Vennen min begynte å vitne om sin tro for Mohammed som etter hvert åpnet seg mer og mer for evangeliet. De begynte å lese Bibelen sammen.

Ei natt da Mohammed var spesielt nedtrykt, viste Jesus seg for ham i en drøm. «Du går på feil vei. Følg meg!» sa Jesus. Morgenen etter våknet Mohammed med en dyp fred. Nå var han helt overbevist om at han ville følge Jesus.

Herren fortsatte å sende ulike mennesker til Mohammed. Noen hjalp ham med å finne en menighet. Etter at han fikk oppholdstillatelse, var det andre som hjalp ham med å finne arbeid.

Mohammed som kommer fra et unådd folkeslag, er blitt en hengiven disippel. Nå har han begynt å lede sine venner til Jesus.

Vi trenger folk som forkynner evangeliet der vi bor, men vi må også være med å sende ut disipler til unådde folkegrupper. Vi skylder dem evangeliet. Så jeg sier: Ja, takk begge deler:

Lokalt og globalt! Gå ut i hele verden og forkynn evangeliet!