RENT LIV: Jesus er opptatt av å gi oss det levende vann, som gjør livet rent. Han er kilden til et renere liv, skriver Ivar Gjerdi.

Boken ble som ny

Den amerikanske evangelisten Dwight L. Moody forteller om en ung kvinne som kom over en bok, som hun etter en tids lesning fant svært tung og uinteressant. Noen måneder senere stiftet hun imidlertid bekjentskap med forfatteren, som senere ble hennes mann.

Da skjedde det noe også noe i forhold til boken. Boken hun før hadde lest ble mere interessant og fikk en helt annen mening for henne. Forandringen lå ikke i boken, men det hadde skjedd noe med henne selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Når det gjelder Moodys eget forhold til Bibelen, Bøkenes bok, sier han: «Når Den Hellige Ånd rører ved vår forstands øyne og vi får se Jesus Kristus lyse gjennom Bibelens blader, da blir det en ny bok for oss.» Prins Oscar Bernadotte har ut fra sin egen erfaring sagt dette: «Bibelens innhold er som det reneste vann, den slukker min tørst og renser min sjel.» Spørsmålet er om vi vil drikke av denne rensende kilde.

En kildevannsprodusent reklamerte med følgende tekst på store plakater, «Kilden til et renere liv». Vann er viktig, men rent vant er enda viktigere. Vann er livsviktig for å kunne leve. Vi burde drikke mere vann. Det er sunnere for kroppen. Vi vasker oss rene med vann, og innvendig blir vi sikkert også renere med rent og godt drikkevann.

Jesus er opptatt av å gi oss det levende vann, som gjør livet rent. Han er kilden til et renere liv. Han er selve frelseskilden som kan rense oss fra synd. «For hos deg er livets kilde …» Salme 36,10.