I tide til tidebønn

Dominikanerbror Haavar Simon Nilsen rakk akkurat i tide til kveldsbønnen i pinsemenigheten Filadelfia tirsdag kveld.

Rett fra kvel­dens tide­bønn, kalt Ves­per, i St. Do­mi­ni­kus klos­ter på Ma­jor­stu­en, kom mun­ken Haa­var Simon Nil­sen til pinse­me­nig­he­ten Fi­ladel­fia. Der skal han gjen­nom­føre da­gens siste del av den ka­tols­ke tide­bøn­nen.

 - Do­mi­ni­ka­nes betyr «Her­rens hun­der», og de har ikke tid til å vente på grønn mann, sier do­mi­ni­ka­ner­munk Nil­sen, og krys­ser gaten på rød mann for å rekke tide­bøn­nen i Fi­ladel­fia.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Liker «hal­le­lu­ja-stem­ning»

Det er le­del­sen i bønne­hu­set til pinse­me­nig­he­ten som har in­vi­tert Nil­sen til å delta. De øns­ker å høre litt mer om hvor­dan en ka­tolsk tide­bønn fore­går, sam­ti­dig som de ser vik­tig­he­ten av et tverr­kir­ke­lig bønne­fel­leks­ap, for­tel­ler Nil­sen.

Selv er han ikke er frem­med for litt lov­sang og mer «hal­le­lu­ja-stem­ning» enn han er vant med fra den ka­tols­ke kirke.

- Mun­ker har behov for å synke ned i li­tur­gi­en slik som mun­ke­or­de­nen all­tid har gjort, sier Nil­sen. Han tror for­skjel­len på bønn- og lov­sangs­for­men til ulike kir­ker har en sam­men­heng det ån­de­li­ge språ­ket man føler seg hjem­me i.

Kjekt med et av­brekk

- Men en gang inn­imel­lom er det greit å få et lite av­brekk, for­tel­ler Nil­sen.

Dette er bare en av grun­ne­ne til at det er kjekt å komme ned i Fi­ladel­fia, sier mun­ken som ofte blir sit­ten­de igjen for å høre på lov­san­gen i pinse­me­nig­he­ten, etter at tide­bøn­nen er over.

Anne-Lie An­ders­son job­ber som bønne­le­der i Fi­ladel­fia. Hun synes det er flott med «besøk» fra klos­te­ret.

 - Det vik­tigs­te er at vi  begge tror på det sen­tra­le om Jesus opp­stan­del­se , sier bønne­le­der An­ders­son som har åpent bønne­hus seks dager i uken.

Må se på hva vi har fel­les

An­ders­son tror at det kan fin­nes folk i me­nig­he­ten som ikke liker at man blan­der andre kirke­sam­funn inn. Ali­ke­vel mener hun at man må  se på hva en har fel­les.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Vi har snak­ket sam­men om dette med bro­der Haa­var Simon. Det er flere ting som skil­ler oss, og vi er enig i at vi er uenig i en­kel­te lære­set­nin­ger. Vi har den samme apo­sto­lis­ke tros­be­kjen­nel­sen, og vi har kor­set som det sen­tra­le i troen. Ut­i­fra det ten­ker vi at vi kan be sam­men, sier hun.

Må stå sam­men som Guds folk i Oslo

An­ders­son peker på at de ber ut­i­fra Guds ord og Bi­be­len som fel­les bok.

- Dette kan ha noe å si for oss som Guds folk i Oslo. Det at vi kan stå sam­men og be på tross av uenig­he­ter tror jeg er vik­tig, av­slut­ter An­ders­son.

Dagen har fulgt Nil­sen fra tide­bønn i St. Do­mi­ni­kus klos­ter og ned til tide­bønn i Fi­ladel­fia, se video.