Danner brorskap for konservative prester

Prestegruppen Carissimi fikk ikke gjennomslag for kravet om alternativt tilsyn i Den norske kirke. Nå etablerer de en ny krets for å støtte hverandre i tjenesten.

Fel­les­ska­pet skal hete Jo­hann­es­kret­sen og blir for­melt stif­tet under en re­treat på Pe­ter­stif­tel­sens Pi­le­grims­gård i Son denne må­ne­den.

- Vi tar sikte på å støt­te hver­and­re gjen­si­dig i både å leve og prak­ti­se­re etter vår or­di­na­sjon som pres­ter, slik at vi over­le­ve­rer troen som vi har fått over­gitt, sier sokne­prest Sver­re Lange­land i Sand­viks­kir­ken i Ber­gen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Joa­chim Grün er leder for Pe­ter­stif­tel­sen og vert­skap for re­trea­ten. Han mener pres­ter lider under tapet av bøn­nen som midt­punk­tet i livet.

- Alt be­gyn­ner i vårt hjer­te. Der­for må vi be­gyn­ne med oss selv og hjel­pe hver­and­re med vårt ån­de­li­ge liv.

Enhet

Nav­net på kret­sen er valgt med omhu.

- Jo­han­n­es var di­sip­pe­len som var mest opp­tatt av enhet blant tro­en­de. Der­for har vi valgt ham som vår vei­le­der. Vår nød er at Den nors­ke kirke er på vei bort fra det øku­me­nis­ke fel­les­ska­pet. Vi vil ar­bei­de for sann kris­ten enhet, for­tel­ler Lange­land.

- Jo­hann­es­kret­sen øns­ker å for­nye en apo­sto­lisk rot­fes­tet or­di­na­sjon og å leve i dette pres­te-løf­tet, for å frem­me enhet i Denk og med andre kirke­sam­funn. Vårt håp er enhet rundt vår Her­res bord, sier Grün som for­tel­ler at pres­te­ne vil støt­te hver­and­re gjen­nom å av­set­te nok tid til sam­ta­le, skrifte­mål, ån­de­lig vei­led­ning, re­treat og bønn.

- Alt det vi etter­ly­ser som tapt i Den nors­ke kirke vil vi først gi rom for i våre egne liv. Det er den ån­de­li­ge vei.

Leg­ges ikke ned

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kirke­stri­den om ho­mo­fili­spørs­må­let var ut­gangs­punk­tet for at han sam­men med tre andre teo­lo­ger sto han bak Ca­ris­si­mi-ini­tia­ti­vet i 2007 (se fakta­boks). Når de fore­lø­pig ikke har opp­nådd det de øns­ket, mener de det er nød­ven­dig å jobbe an­ner­le­des.

- Betyr dette at Ca­ris­si­mi blir ned­lagt?

- Nei, det kan vi ikke si, men vi må kon­sen­tre­re oss om en ting av gan­gen. Vårt fokus nå er å etab­le­re Jo­hann­es­kret­sen, men ana­ly­sen til Ca­ris­si­mi blir sta­dig mer ak­tu­ell, sier Lange­land.

Grün for­tel­ler at idéen om et «ån­de­lig vand­rings­fel­les­skap» har lig­get la­tent siden 2009.

- Når Den nors­ke kirke mis­ter apost­oslisk til­syn på bispe­nivå og enda ikke vil rette på det, så må vi be­gyn­ne fra bun­nen av og bygge det opp i våre egne liv og fel­les­skap. Så kan det vokse opp, og en dag også bli gjen­opp­ret­tet som apo­sto­lisk bispe­til­syn, sier Grün.

For­ny­el­se

I førs­te om­gang ret­ter ini­tia­ti­vet seg mot pres­ter og andre vigs­le­de med­ar­bei­de­re i Den nors­ke kirke. På sikt er det et mål å etab­le­re en til­knyt­ning for lek­folk. Man vil også søke fel­les­skap med lik­nen­de be­ve­gel­ser i søs­ter­kir­ker både i Norge og andre land.

Selv om ho­mo­fili­spørs­må­let er en ut­lø­sen­de årsak til at kret­sen blir etab­lert, po­eng­te­rer Lange­land at de ser denne saken bare som et sym­ptom. Han mener kir­ken ned­to­ner de evige spørs­må­le­ne om frel­se og for­ta­pel­se til for­del for te­ra­pi og livs­hjelp.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Li­be­ral teo­lo­gi ten­kes på en annen måte enn klas­sisk kris­ten­dom. Det er skjedd en ak­sent­for­skyv­ning fra guds­re­la­sjo­nen til det men­nes­ke­li­ge og sub­jek­ti­ve, sier han.

- Vi øns­ker ikke bare å være en be­ve­gel­se som har en masse me­nin­ger om saker. Vi øns­ker å være en for­ny­el­ses­be­ve­gel­se, un­der­stre­ker Lange­land.

Han håper Jo­han­n­es-kret­sen vil være ak­tu­ell for kir­ke­li­ge med­ar­bei­de­re med til­knyt­ning til ek­sem­pel­vis For Bibel og Be­kjen­nel­se (FBB), Kir­ke­lig For­ny­el­se og Oase-be­ve­gel­sen.

Fast på læren

Pla­nen er å ha et årlig møte der med­lem­mer sam­les. El­lers skal de kon­ti­nu­er­lig opp­munt­re hver­and­re til å prak­ti­se­re bønn, re­treat, bi­bel­stu­di­um og for­kyn­nel­se i tråd med det de mener er klas­sisk kris­ten tro.

- Fel­les for­bønn er vik­tig. Hvis en prest opp­le­ver trykk både oven­fra og neden­fra, er det vik­tig å kjen­ne at noen stil­ler seg opp sam­men med denne pres­ten, sier Lange­land.

Den teo­lo­gis­ke platt­for­men vil være Den nors­ke kir­kes lære- og be­kjen­nel­ses­skrif­ter.

- Men mens andre i kir­ken ser ut til å ha en meget fri tolk­ning av Skrift og be­kjen­nel­se, vil vi stå fast på læren, sier Lange­land.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Han reg­ner med at det vil være for­skjel­lig syn på kvin­ne­lig preste­tje­nes­te blant med­lem­me­ne, men sier at bare menn kan bli med­lem­mer i det fel­les­ska­pet av vigs­le­de som nå dan­nes.

Po­si­tivt

Erik A.H. Okkels er styre­for­mann i or­ga­ni­sa­sjo­nen For Bibel og Be­kjen­nel­se (FBB), som er blant dem Lange­land håper Jo­hann­es­kret­sen kan være at­trak­tivt for. Okkels har fore­lø­pig bare så vidt hørt om det nye nett­ver­ket, men sier at alt som mot­vir­ker opp­split­ting blant kon­ser­va­ti­ve lu­the­ra­ne­re er po­si­tivt.

- Vi har hele tiden synes at Ca­ris­si­mi var et spen­nen­de og godt for­søk på å løfte lære­spørs­mål, også i for­hold til ord­nings­spørs­mål. Så er det synd at de ikke har lyk­kes med å komme len­ger. Det er po­si­tivt at man for­sø­ker å ha en form for sam­ling av de som ble mo­bi­li­sert under Ca­ris­si­mi, sier Okkels.

FBB er den elds­te be­kjen­nel­ses­be­ve­gel­sen i norsk kris­ten­liv, og har med­lem­mer både in­nen­for og uten­for Den nors­ke kirke.

- Vi mer­ker at mange blir en­som­me på sine ste­der og lar seg iso­le­re. Da ten­ker jeg at en eller annen form for nett­verk der en kan dele er­fa­rin­ger. Hvor mye det kan føre til i leng­den må tiden vise.

Dag­lig leder As­bjørn Si­mon­nes i Oase pre­si­se­rer at de ikke har fått noen hen­ven­del­se fra Jo­hann­es­kret­sen. Et even­tu­elt for­melt sam­ar­beid for­ut­set­ter be­hand­ling i sty­ret, for­kla­rer Si­mon­nes.

- Vi har et kall til å stå for for­ny­el­se i det brede lag av Folke­kir­ken og or­ga­ni­sa­sjo­ne­ne. Der­med vil vi være litt for­sik­ti­ge med å snev­re oss inn og eks­klu­sivt sam­ar­bei­de med den ene eller den andre grup­pen innen Den nors­ke kirke, sier Si­mon­nes.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

DAGEN

Carissimi-prestene

Prestegruppen Carissimi oppsto i 2007 da de fire teologene Dag Øivind Østereng, Sverre Langeland, Knut Alfsvåg og Joachim F. Grün lanserte oppropet «For enhetens skyld». De mente uenigheten om homofilt samliv er kirkesplittende og ba om rett til å avstå fra gudstjenestefellesskap med biskoper som har et liberalt syn på spørsmålet

145 vigslede medarbeidere i Den norske kirke sluttet seg til Carissimi. Ikke alle var i aktiv tjeneste.

Bispemøtet avviste ønsket om en permanent alternativ tilsynsordning, men har åpnet for at det kan utvikles ulike løsninger i de forskjellige bispedømmene

Invitasjonen til det kommende møtet i mars ble sendt ut til 82 underskrivere. Det reduserte antallet Carissimi tilhørige forklares med dødsfall, pensjon og konversjon til andre kirkesamfunn

Les også
Prester som står sammen