FORVENTER VEKKELSE: I vekkelsestider får jeg beskjed overfra om hva jeg skal preke om. Det er en slik Ândelig atmosfære at jeg selv blir satt til sides og kan bare formidle det jeg får beskjed om, sier Steinar Harila, som mener at vekkelsens tid ikke er forbi i landet vårt. Foto: DM-arkiv

- Gudløst å ikke tro på vekkelse

Veteranevangelist Steinar Harila protesterer sterkt mot påstanden om at vekkelsens tid er forbi. Han mener å kunne bevise det motsatte.

Tror du tiden for gammeldags vekkelse er forbi? Diskuter saken.
- Det blir helt galt å si at vekkelsens tid er forbi, sier Harila til Dagen. Han kan dokumentere at folk fortsatt møter Gud og får sine liv fullstendig forandret. Og det skjer ikke bare i lite omfang.
- Jeg har stått i vekkelse mange, mange steder, sier Harila og går sterkt i møte med påstanden.

Pietismens tid forbi

Professor Bjørg Seland hevdet på Protestfestivalen i Kristiansand at man ikke kan vente at det skal komme store vekkelser slik som før. De pietistiske vekkelsene fra 1870-tallet og fremover var basert på den kristendomsforståelsen Luthers katekisme og Pontoppidans forklaring ga. I dag er bildet annerledes, mener historikeren Seland som sammen med sosiologen Olaf Aagedal har skrevet bok om vekkelser i Norge.
Overfor Dagen presiserer Seland at de gir et langt mer nyansert svar enn et ja eller nei på spørsmålet om vekkelser vil komme på nytt.
- Vi snakker om den gammeldagse vekkelsen. Jeg har vanskelig for å se at den kommer i den formen vi har sett før, sier hun og henviser til at samfunnet er så forandret at vekkelser i stedet vil finne sted i andre former, kanskje i former man ikke vil kalle vekkelse.

- En død Gud

Når det gjelder professor Selands forutsigelser, er Steinar Harila sterkt kritisk:
- Hun må ha et perspektiv som er preget av moderne bibelkritikk og erstatningsteologi, og den teologien har en død Gud. Men min Gud lever, sier Harila til Dagen.
- Han mener å ha bevismateriale både på norsk og utenlandsk kirkemark. I Russland ser han stadig at mennesker i store skarer gir til kjenne at de vil gi sine liv til Jesus.
- Det er hundrevis av mennesker som sier de vil ta imot Jesus, sier han.

Konsmo-vekkelsen

I 1995 sto Steinar Harila i langvarig vekkelse i Konsmo i Vest-Agder. I den lille kommunen fem mil nordvest for Kristiansand ble ordføreren frelst og skiftet side i politikken som en følge av sitt nye livssyn. Også andre framstående personer i lokalsamfunnet fant en ny livskurs, sammen med mange andre fra ulike samfunnslag.
- Bygda var sterkt berørt, og både høy og lav kom med, forteller Harila som mener det er helt meningsløst å snakke om at det er slutt på slike tider.

Må se på Guds ord

Men Harila protesterer.
- Det blir helt galt å beregne mulighetene for vekkelse ved å se på avkristningen, ut fra at befolkningen forandrer seg på ulikt vis. Skal man besvare dette, må man se på Guds ord, sier Harila.
Han bruker Ole Hallesby som eksempel på hvordan ekspertene kan bomme. På 1920-tallet avviste den kjente teologiprofessoren og senere indremisjonshøvdingen fullstendig at jødene noen gang kom til å vende tilbake til Det hellige land. 20 år senere måttte han innse at han hadde tatt feil.
- Han leste ikke hva Bibelen sa, påpeker Harila.
- Hva gjorde han med det?
- Han ba om unnskyldning, for han hadde tatt feil. Og det er mange som feiler når de skal si hva som er mulig og ikke mulig, for evangeliet er fortsatt en Guds kraft til frelse, framholder Harila.
I vekkelseskontekt legger han vekt på bibelordene om at Gud skal utgyde sin ånd i de siste tider. Han mener den som leser Bibelen må se helheten i bibeltekstene. Da kan man ikke overse løftene knyttet til frelse, mener han.DAGEN