Vil ha flere biskoper på Facebook
Bare fire av tolv biskoper i Den norske kirke er til stede på Facebook.
Kommunikasjonsrådgiver mener dette er altfor få, og at flere biskoper bør se på sosiale medier som en mulighet til å nå bredt ut til folket.
- De kan bruke sosiale medier til å spre det kristne budskap og trøste i kriser. I gamle dager møtte man menigheten på kirkebakken, men nå kan man jo nå ut mye bredere, sier kommunikasjonsrådgiver Alf Tore Meling og medforfatter av boken «Sosiale medier i all offentlighet».
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Jeg ser at måten de er på Facebook i dag er at de er der med sin private profil. Men dette kan de bruke som et målrettet kommunikasjonsverktøy, sier han til NRK Sørlandet.
LES OGSÅ:
- Reinertsen personifiserer bispedømmets visjon
Rundt 60 prosent av befolkningen er på Facebook hver eneste dag, men bare fire av landets tolv biskoper mener at dette er en så viktig arena at de har valgt å være der. Biskop Tor Berger Jørgensen i Sør-Hålogaland er en av dem, og han deler Melings oppfatning om at dette er nåtidens kirkebakke.
- Jeg prøver å si til mine kollegaer at denne kanalen er en av flere muligheter og kommunikasjonsmåter vi kan benytte oss av, og jeg håper flere vil gjøre det, sier Jørgensen.
Den nyvigslede biskopen i Agder og Telemark, Stein Reintertsen er så langt ikke på Facebook, men forteller at saken er oppe til vurdering.
- Jeg har vurdert det, men ikke besluttet hva jeg kommer til å gjøre. Det står på tid. Er det riktig bruk av tiden? Det har kanskje vært den viktigste utfordringen, forklarer han.
(Dagen)