BRUKER FACEBOOK: Biskop Tor B. Jørgensen er en av få biskoper som er til stede på det sosiale mediumet Facebook. Jørgensen har drøye 2.600 Facebook-venner og bruker nettstedet aktiv. Foto: Dagen-arkiv

Vil ha flere biskoper på Facebook

Bare fire av tolv biskoper i Den norske kirke er til stede på Facebook.


Kommunikasjonsrådgiver mener dette er altfor få, og at flere biskoper bør se på sosiale medier som en mulighet til å nå bredt ut til folket.

- De kan bruke so­sia­le medi­er til å spre det krist­ne bud­skap og trøs­te i kri­ser. I gamle dager møtte man me­nig­he­ten på kirke­bak­ken, men nå kan man jo nå ut mye bre­de­re, sier kom­mu­ni­ka­sjons­råd­gi­ver Alf Tore Me­ling og med­for­fat­ter av boken «So­sia­le medi­er i all of­fent­lig­het».

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Jeg ser at måten de er på Face­bo­ok i dag er at de er der med sin pri­va­te pro­fil. Men dette kan de bruke som et mål­ret­tet kom­mu­ni­ka­sjons­verk­tøy, sier han til NRK Sør­lan­det.


LES OGSÅ:
- Reinertsen personifiserer bispedømmets visjon

Rundt 60 pro­sent av be­folk­nin­gen er på Face­bo­ok hver enes­te dag, men bare fire av lan­dets tolv bis­ko­per mener at dette er en så vik­tig arena at de har valgt å være der. Bis­kop Tor Ber­ger Jør­gen­sen i Sør-Hå­lo­ga­land er en av dem, og han deler Me­lings opp­fat­ning om at dette er nå­ti­dens kirke­bak­ke.

- Jeg prø­ver å si til mine kol­le­ga­er at denne ka­na­len er en av flere mu­lig­he­ter og kom­mu­ni­ka­sjons­må­ter vi kan be­nyt­te oss av, og jeg håper flere vil gjøre det, sier Jør­gen­sen.

Den ny­vigs­le­de bis­ko­pen i Agder og Tele­mark, Stein Rein­tert­sen er så langt ikke på Face­bo­ok, men for­tel­ler at saken er oppe til vur­de­ring.

- Jeg har vur­dert det, men ikke be­slut­tet hva jeg kom­mer til å gjøre. Det står på tid. Er det rik­tig bruk av tiden? Det har kan­skje vært den vik­tigs­te ut­ford­rin­gen, for­kla­rer han.

(Dagen)