Vi skal kjøre bil – med lave utslipp

Hagesæter har helt rett i at mange som bor utenfor de store byene er avhengig av bil i hverdagen. Derfor er det viktig at dagens biler gradvis skiftes ut med mer miljøvennlige alternativer.

Etter fremleggelsen av regjeringens forslag til statsbudsjett har det vært mye debatt om det grønne skiftet vi skal gjennom.

Som Britt Hagesæter skriver i Dagen 11. oktober, er et av mange grep som foreslås å øke drivstoffavgiftene. Det er nødvendig fordi transportsektoren står for en betydelig andel av Norges klimagassutslipp, men det er ikke nok for å nå klimamålene vi har forpliktet oss til gjennom Paris-avtalen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For at vi skal unngå katastrofale klimaendringer, må det først og fremst bli billigere og enklere for folk å ta miljøvennlige valg.

For Hagesæter har helt rett i at mange som bor utenfor de store byene er avhengig av bil i hverdagen. Slik kommer det også til å være i fremtiden. Derfor er det viktig at dagens biler gradvis skiftes ut med mer miljøvennlige alternativer, for eksempel elbiler. I

 dag er det folk i sentrale områder som Akershus som bruker bilen mest fra dag til dag. Mye av denne kjøringen er unødvendig, fordi det finnes gode alternativer, som tog, buss og bane. Disse alternativene er ikke like aktuelle i bygdene våre, og derfor trengs det også en annen politikk for å redusere utslippene herfra.

Den beste måten å redusere klimautslipp fra transport i områder uten et godt kollektivtilbud, er å gjøre utslippsfrie alternativer billigere. Derfor er det avgjørende at vi ikke bare gjør det dyrere å forurense, men også satser stort på ny, utslippsfri teknologi, som el- og hydrogenbiler, ladbare hybrider og fornybart drivstoff basert på ressurser fra skogen. Når fornybart drivstoff blir billigere enn det fossile, vil det både styrke norske bedrifters inntjening, og bidra til å nå klimamålene våre, uten at hverdagen til folk som bor utenfor byene blir vanskeligere. 

De største aktørene, USA, Kina og EU, har allerede planer for å kutte sine utslipp, og de kommer til å lykkes. Det er en enorm jobb, som kommer til å skape store muligheter for næringslivet, mange nye arbeidsplasser og et bedre liv for folk over hele verden. Den utviklingen vil Venstre at Norge skal være med på. Vi trenger også nye arbeidsplasser når oljenæringen langsomt nedskaleres. Disse arbeidsplassene må være miljøvennlige om de skal overleve overgangen til lavutslippssamfunnet.

Biodiesel er et godt eksempel på et produkt som både bidrar til å kutte utslipp fra transportsektoren, og samtidig skaper store vekstmuligheter for norsk næringsliv. Oppgaven for oss politikere er å gjøre det lønnsomt å velge dette drivstoffet fremfor det fossile. Jo flere som går over til å fylle biodiesel på tanken, jo flere arbeidsplasser vil bli skapt i den viktige skognæringen, som leverer råstoffet til det bærekraftige drivstoffet. Om vi i Norge skal opprettholde velferden vår for fremtiden, er vi helt nødt til å spille en aktiv rolle i utviklingen av fremtidens energi.

Så Hagesæter kan ta det med ro: Det kommer fortsatt til å være fullt mulig å kjøre bil der det er nødvendig. Utslippsfrie biler vil bli mer attraktive enn fossilbiler for stadig flere i løpet av de nærmeste årene, og i mellomtiden må vi gjøre det som skal til for å gjøre fornybart drivstoff billigere enn det ikke-fornybare. Det er Venstres viktigste bidrag til å kutte utslippene våre og skape nye arbeidsplasser, uten å gjøre hverdagen vanskeligere for folk som bor slik at de trenger bil for å komme seg til jobb, levere og hente i barnehagen og andre daglige gjøremål.