Varm katolsk velkomst for Monsen

Nina Karin Monsen havner i selskap med mange skarpe norske hoder som katolikk. 
- Jeg må bare få ønske hjertelig velkommen til sekten, ler professor Janne Haaland Matlary.

LES ALT OM NINA KARIN MONSENS KONVERTERING

Tirsdag for­tal­te Dagen at fi­lo­sof Nina Karin Mon­senhar kon­ver­tert til ka­to­li­sis­men. Der­med har hun fulgt i spo­re­ne til så for­skjel­li­ge nors­ke in­tel­lek­tu­el­le som jour­na­list Jahn Otto Jo­han­sen, pro­fes­sor Hans Fred­rik Dahl, for­fat­ter Arne Berg­gren, tid­li­ge­re Høyre-po­li­ti­ker Lars Roar Lang­slet, av­døde munk Arn­finn Haram, bis­kop Bernt I. Eids­vig og nevn­te pro­fes­sor Janne Haa­land Mat­la­ry.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Etter å ha spøkt med sekt­stem­pel­et, på­pe­ker Haa­land Mat­la­ry at mange kon­ver­tit­ter vil være opp­tatt av kon­ti­nui­te­ten i ka­to­li­sis­men.

- Mon­sen er en ty­pisk in­tel­lek­tu­ell og aka­de­misk per­son. Det er en lang tra­di­sjon for at men­nes­ker med den typen bak­grunn blir ka­to­lik­ker, også in­ter­na­sjo­nalt, på­pe­ker pro­fes­so­ren.

Hun for­tel­ler at hun har lest noen av Mon­sens fi­lo­so­fis­ke ar­bei­der og ka­rak­te­ri­se­rer disse som ut­mer­ke­de.

- Jeg vil tro at hun er kom­met fram til ka­to­li­sis­men via fi­lo­so­fi­en, sier Haa­land Mat­la­ry.

- Per­son­lig reise

TV2-jour­na­list Ger­hard Hel­skog er selv ka­to­likk og laget i for­ri­ge uke en re­por­ta­sje om St. Sunni­va skole i Oslo som fikk mas­siv po­si­tiv re­spons i so­sia­le medi­er. Hel­skog er spar­som med kom­men­ta­re­ne når han får høre at Mon­sen er blitt en tros­fel­le.

- Det er jo en per­son­lig reise. Hvis det er rik­tig for henne, er det vel­dig fint, sier han.

Han un­der­stre­ker at han ikke øns­ker å være til­bake­hol­den, men prø­ver å skil­le mel­lom det of­fent­li­ge livet han lever som jour­na­list og pri­vat­li­vet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Pen­sjo­nert pro­fes­sor i euro­pe­isk kul­tur­his­to­rie ved Me­nig­hets­fa­kul­te­tet, Bernt T. Ofte­stad, har selv kon­ver­tert til ka­to­li­sis­men. Han mener det er flere grun­ner til at Den ro­mersk-ka­tols­ke kirke har ap­pel­lert til in­tel­lek­tu­el­le. En av dem er at denne kir­ken i mo­der­ne tid har gått inn i fi­lo­so­fis­ke pro­blem­stil­lin­ger på en mer en­ga­sjert og selv­sten­dig måte enn de pro­tes­tan­tis­ke har gjort.

Ty­de­lig og åpen

I våre dager mener Ofte­stad dette sær­lig kom­mer til ut­trykk ved at kir­ken går i front mot «alle for­mer for men­neske­fiendt­lig mo­der­nis­me». Han nev­ner abort og sur­ro­ga­ti som to ek­semp­ler.

Sam­ti­dig un­der­stre­ker han at en kon­ver­sjon først og fremst er en re­li­giøs pro­sess.

- Men det kan virke som om noen er til­truk­ket av ka­to­li­sis­mens ty­de­lig­het mens andre har sans for dens åpen­het?

- Den dob­belt­he­ten er for så vidt in­ter­es­sant. Ka­to­li­sis­men er både roms­lig og fast på en gang. Den har en måte å fun­ge­re på som gjør at den har sin lære og sin kirke­rett, sam­ti­dig er den en­ga­sjert av om­sor­gen for sje­le­ne uten å oppgi idea­le­ne, sier Ofte­stad.

- Ikke mer lett­vint

For noen nors­ke kon­ver­tit­ter tror han val­get har hand­let om et opp­brudd fra pie­tis­tisk pu­ri­ta­nis­me, men han på­pe­ker at ka­to­li­sis­men også har from­hets­ret­nin­ger med mange av de samme idea­le­ne.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Folks bak­grunns­mil­jø spil­ler en vel­dig stor rolle. Men det er ikke slik at ved å bli ka­to­likk, blir alt mye mer lett­vint, sier Ofte­stad.

LES ALT OM NINA KARIN MONSENS KONVERTERING

(Dagen)