Uten bekymringer?

«Søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal dere få alt det andre i tillegg. Så gjør dere ingen bekymringer for morgendagen; morgendagen skal bekymre seg for seg selv. Hver dag har nok med sin egen plage.» Matt. 6,33–34

Sentrale og kjente bibelvers som står under overskriften, «Vær ikke bekymret for morgendagen». Det er ikke alltid like lett. Og ikke minst i disse krevende tider.

Vi har forskjellige forutsetninger for livet. Jesus er opptatt av at vi ikke skal bekymre oss for mat og drikke eller hva vi skal kle oss med. Og han viser til fuglene under himmelen. De verken høster eller samler, men får likevel den maten de trenger av vår Far i himmelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi skal heller ikke bekymre oss for morgendagen, men søke Guds rike og hans rettferdighet framfor noe annet. Ved å legge livet i Herrens hender skal vi tillitsfullt få tro at han vil sørge for oss på beste måte.

Det går i hvert fall ikke an å tjene to herrer, både Gud og Mammon, sier Jesus. Det skaper bare problemer og bekymringer. Troen vil hjelpe oss til å sette Gud i sentrum. Paulus gir et råd som vi bør følge: «Vær ikke bekymret for noe! Men legg alt dere har på hjertet, fram for Gud. Be og kall på ham med takk.» Fil. 4,6–7.

«Sørg du for meg, Fader kjær! Jeg vil ikke sørge. Ikke gå bekymret her, om min framtid spørre. Sørg du for meg all min tid. Sørg for meg og mine. Gud allmektig, nådig, blid. Sørg for alle dine!» Landstad.