ARABER: Pastor Samuel Aweida i Haifa er selv araber, men er ikke urolig for den nye troskapseden.

Ulikt syn på Israel nye troskapsed

Kritikken er krass blant kommentatorer om innføring av en ny troskapsed til «den jødiske og demokratiske staten Israel». Samuel Aweida i Haifa har ingen problemer med den nye eden.

- Dette er dagen da Israel endret karakter. Fra nå av bor vi i et nytt, offisielt godkjent, etnokratisk, teokratisk, nasjonalistisk og rasistisk land, skriver kommentatoren Gideon Levy i avisen Haaretz.
Den omstridte loven, som ennå ikke er godkjent i nasjonalforsamlingen, ble vedtatt av den israelske regjeringen søndag. Lovens motstandere mner den er en fornærmelse mot de mange palestinere som bor i Israel. De utgjkør rundt 20 prosent av befolkningen og er i all hovedsak mulismer.
Pastor Samuel Aweida i Eliahu-kirken i Haifa kaller seg selv kristen araber, men sier han har ingen problemer med den nye troskapseden.
- Jeg ser ikke noe dramatisk nytt i denne eden. David Ben-Gurion utropte Israel til en jødisk stat allerede for over 60 år siden. Den eden vi avlegger til Israel i dag, innebærer den samme troskap som er nevnt i den nye loven, sier Aweida.
Han ser at ikke-jøder kan ha problemer med den nye formuleringen, men synes likevel det ikke behøver by på store problemer for messianske jøder.
- Israel anerkjenner messianske jøder som statsborgere, mens rabbinske ledere vil hevde de ikke er jøder fordi de har gått over til kristendommen, sier Aweida.

Problemer for ortodokse

Ultraortodokse og «super-ortodokse» jøder fra USA mener Aweida blir de som får størst problemer med den nye eden.
- De anerkjenner overhode ikke Israel som egen stat og kan derfor heller ikke tenke seg å avlegge noen troskapsed til Israel etter det nye lovforslaget.
At det skulle være en fornærmelse mot palestinerne i Israel blåser Aweida av.
- Palestinerne er fornærmet uansett hvordan de blir behandlet av Israel og bruker gjerne ord som rasisme om dette, sier Aweida.

Ytterste høyre

Det er partiene ytterst til høyre i regjeringen som har gått i bresjen for å få føyd til de omstridte ordene til lojalitetseden. Utenriksminister Avigdor Liebermans parti Yisrael Beiteinu foreslo først at også arabere som er født i Israel, skulle måtte avlegge et slikt løfte.
Enkelte mener derfor den nye loven kan være en politisk hestehandel som statsminister Benjamin Netanyahu har inngått med høyrepartiene for å få støtte til fortsatt byggestans i bosetningene på Vestbredden. En slik stans er sentral for å hindre at fredssamtalene med palestinerne bryter sammen.

- Forsterker spenninger

Professor Eivind Smith ved Universitetet i Oslo sier det som gjør troskapseden spesiell, er kravet om anerkjennelse av Israel som en jødisk stat.
Selv om løfter om troskap mot staten eller grunnloven ikke er uvanlig for å bli statsborger i et land, er det i demokratiske land helt uvanlig med krav om lojalitet til religion eller etnisitet, forklarer han.
Smith er ikke i tvil om at de nye bestemmelsene vil bidra til å forsterke de politiske spenningene som allerede i Israel og i regionen.
- Individer får det problemet at hvis de av gode grunner ønsker å bli borgere av staten Israel, vil de måtte gi tilslutning til et prinsipp som selv utgjør mye av kjernen i den politiske konflikten som hele området er rammet av, sier Smith til NTB.
Professoren vil ikke umiddelbart slå fast at loven bryter med bestemte menneskerettigheter - dette kommer også litt an på hvilke praktiske følger den får.