Trendy omslag skal gi danskene bibelappetitt

Det danske bibelselskab er 200 år og satser på at trendy omslag skal få fart på bibelsalget.

- Vi lever i en vi­su­ell kul­tur der ut­se­en­det på avis­for­si­der, bøker og we­b­si­der skal fenge folks opp­merk­som­het øye­blik­ke­lig. Det gjel­der også for Bi­be­len, mener ge­ne­ral­sek­re­tær Mor­ten Thom­sen Højs­gaard.

21 nye ut­ga­ver

Artikkelen fortsetter under annonsen.

I for­bin­del­se med 200-års­ju­bi­le­et lan­se­rer sel­ska­pet 21 nye ut­ga­ver av Bi­be­len som skal leve opp til dans­ke­nes krav til vi­su­ell de­sign, skri­ver Kris­te­ligt Dag­blad.

Dans­ke­ne kjø­per over 50.000 nye bib­ler hvert år. Det fins ingen sta­ti­stik­ker som do­ku­men­te­rer hvor­vidt dans­ke­nes in­ter­es­se for Bi­be­len er oppad - eller nedad­gå­en­de, men tid­li­ge­re er­fa­rin­ger viser at en ny de­sign som hen­ven­der seg til ulike mål­grup­per ap­pel­le­rer og øker in­ter­es­sen for den krist­ne tro.

29 ulike ut­ga­ver

Da Bi­bel­sel­ska­pet i Norge kom med ny over­set­tel­se i 2011, ga de ut 29 ulike ut­ga­ver. 15 av dem var så­kal­te trend­bib­ler. Ge­ne­ral­sek­re­tær Inge­borg Mong­stad-Kvam­men be­kref­ter at Bibel 2011 solg­te godt da den kom ut, og tror det skyld­tes de nye ut­ga­ve­ne kom­bi­nert med ny­hets­ver­di­en. I star­ten var det de lilla, oran­sje, blå med nord­lys­møns­ter, rosa og grøn­ne som solg­te best.

- Vi lå nes­ten ett år på første­plass på best­sel­ger­lis­ten for skjønn­lit­te­ra­tur, sier hun til Dagen.

De gode salgs­tal­le­ne har in­spi­rert dans­ke­ne til å tenke nytt. Højs­gaard sier i in­ter­vju­et med Kris­tes­ligt Dag­blad at de øns­ker at Bi­be­len skal få en mer frem­tre­den­de plass hos det dans­ke folk.

På­vir­ker lese­lys­ten

- I hvor stor grad på­vir­ker bi­bel­omsla­get folks lese­lyst?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

- Hvis du ser på andre bøker, så betyr om­sla­get mye for om folk kjø­per boken. Folk som ikke har plan­lagt et kjøpgår ofte for de­sign. Når det gjel­der Bi­be­len, så vet folk at de vil ha den. Da ten­ker jeg at lese­lys­ten ikke nød­ven­dig­vis kom­mer av om­sla­get. Sam­ti­dig er det kjekt å ha en bibel som pas­ser per­son­lig­he­ten min, sier Mong­stad-Kvam­men.

To år igjen

Bi­bel­sel­ska­pet i Norge var først ut med tren­dy ut­ga­ver, men har fort­satt to år igjen før de run­der 200 år. Mong­stad-Kvam­men på­pe­ker at dans­ke­ne har gjort mye bra i sitt ju­bi­le­ums­år, og nev­ner blant annet ut­gi­vel­sen av et eget bi­bel­ma­ga­sin. I til­legg har 12 kjen­te mu­si­ke­re ut­gitt sine egne ver­sjo­ner av kjen­te bi­bel­teks­ter, som de håper vil ap­pel­le­re til den yngre be­folk­nin­gen.

- En av de kule tin­ge­ne de har gjort, er at de har valgt ut 12 bi­bel­for­tel­lin­ger som de vil at det dans­ke fol­ket skal lære seg i løpet av året. En for hver måned, for­tel­ler hun.

De nye dans­ke bi­bel­ut­ga­ve­ne va­rie­rer fra pa­per­back til luk­sus­ut­ga­ver i skinn og gull­snitt. For å øke les­bar­he­ten er det til­føyd et re­gis­ter over per­soner i Bi­be­len, bedre kart og stør­re skrift, som øker les­bar­he­ten.

DAGEN

Det danske Bibelselskab

Det danske bibelselskab er 200 år dette året.

I den forbindelse utgir de 21 trendy nye utgaver av Bibelen som skal vekke danskenes leselyst.

Danskene kjøper over 50.000 nye bibler hvert år