Trendy omslag skal gi danskene bibelappetitt
Det danske bibelselskab er 200 år og satser på at trendy omslag skal få fart på bibelsalget.
- Vi lever i en visuell kultur der utseendet på avisforsider, bøker og websider skal fenge folks oppmerksomhet øyeblikkelig. Det gjelder også for Bibelen, mener generalsekretær Morten Thomsen Højsgaard.
21 nye utgaver
Artikkelen fortsetter under annonsen.
I forbindelse med 200-årsjubileet lanserer selskapet 21 nye utgaver av Bibelen som skal leve opp til danskenes krav til visuell design, skriver Kristeligt Dagblad.
Danskene kjøper over 50.000 nye bibler hvert år. Det fins ingen statistikker som dokumenterer hvorvidt danskenes interesse for Bibelen er oppad - eller nedadgående, men tidligere erfaringer viser at en ny design som henvender seg til ulike målgrupper appellerer og øker interessen for den kristne tro.
29 ulike utgaver
Da Bibelselskapet i Norge kom med ny oversettelse i 2011, ga de ut 29 ulike utgaver. 15 av dem var såkalte trendbibler. Generalsekretær Ingeborg Mongstad-Kvammen bekrefter at Bibel 2011 solgte godt da den kom ut, og tror det skyldtes de nye utgavene kombinert med nyhetsverdien. I starten var det de lilla, oransje, blå med nordlysmønster, rosa og grønne som solgte best.
- Vi lå nesten ett år på førsteplass på bestselgerlisten for skjønnlitteratur, sier hun til Dagen.
De gode salgstallene har inspirert danskene til å tenke nytt. Højsgaard sier i intervjuet med Kristesligt Dagblad at de ønsker at Bibelen skal få en mer fremtredende plass hos det danske folk.
Påvirker leselysten
- I hvor stor grad påvirker bibelomslaget folks leselyst?
Artikkelen fortsetter under annonsen.
- Hvis du ser på andre bøker, så betyr omslaget mye for om folk kjøper boken. Folk som ikke har planlagt et kjøpgår ofte for design. Når det gjelder Bibelen, så vet folk at de vil ha den. Da tenker jeg at leselysten ikke nødvendigvis kommer av omslaget. Samtidig er det kjekt å ha en bibel som passer personligheten min, sier Mongstad-Kvammen.
To år igjen
Bibelselskapet i Norge var først ut med trendy utgaver, men har fortsatt to år igjen før de runder 200 år. Mongstad-Kvammen påpeker at danskene har gjort mye bra i sitt jubileumsår, og nevner blant annet utgivelsen av et eget bibelmagasin. I tillegg har 12 kjente musikere utgitt sine egne versjoner av kjente bibeltekster, som de håper vil appellere til den yngre befolkningen.
- En av de kule tingene de har gjort, er at de har valgt ut 12 bibelfortellinger som de vil at det danske folket skal lære seg i løpet av året. En for hver måned, forteller hun.
De nye danske bibelutgavene varierer fra paperback til luksusutgaver i skinn og gullsnitt. For å øke lesbarheten er det tilføyd et register over personer i Bibelen, bedre kart og større skrift, som øker lesbarheten.
DAGEN
Det danske Bibelselskab
Det danske bibelselskab er 200 år dette året.
I den forbindelse utgir de 21 trendy nye utgaver av Bibelen som skal vekke danskenes leselyst.
Danskene kjøper over 50.000 nye bibler hvert år