BIBELLESING: Én av fem amerikanske kristne leser aldri i Bibelen. Tore Sandring i Norske Gideon frykter at enda færre norske kristne åpner «bøkenes bok».

To av ti kristne leser aldri Bibelen

18 prosent av alle amerikanske kirkegjengere leser sjelden eller aldri Bibelen, ifølge nye forskningsresultater. - Jeg frykter tallene er høyere i Norge, sier generalsekretæren i Norske Gideon.

En nylig publisert studie fra USA viser at selv om amerikanerne ofte går i kirken, så er det langt mellom dem som leser bibelen regelmessig.

Firmaet Lifeway Research har spurt kirkegjengere som bekjenner seg som kristne om å delta i en studie, kalt «Transformational Discipleship Assessment» (TDA).

TDA-studien utforsker i detalj en rekke forskjellige områder i hver enkelt persons liv. 2.390 amerikanske protestanter deltok i studien, hvor kriteriet var at vedkommende deltok på minst en gudstjeneste hver måned.


Store forskjeller

22 prosent av de spurte svarte at bibellesning forekom en gang eller noen få ganger i måneden. I tillegg opplyste 18 prosent at de sjelden eller aldri åpnet Skriften.

Dette betyr at to av fem amerikanske protestanter leser bibelen sjelden eller aldri.

Hver fjerde deltaker leste Bibelen noen ganger hver uke, mens bare 19 prosent av deltakerne at de leste i Bibelen mer eller mindre daglig.

Ni av ti av de spurte svarte imidlertid at de var helt enige i følgende uttalelse: «Jeg ønsker å behage og ære Jesus med alt jeg gjør».

- Bibelengasjement har en betydning for alle områder av en kristens vekst, sier Ed Stetzer, leder for Lifeway Research, til Christian News.

- Du kan følge Jesus og se på kristendommen som din sannhetskilde, men om den sannheten ikke får påvirke dine tanker, følelser og handlinger, så er du ikke hengitt til sannheten, sier Stetzer.


Mest påvirkning

- Guds ord er sannhet, så det skulle ikke være en overraskelse at bibellesning er den kristne aktiviteten som har mest påvirkning på ens åndelige vekst, og for å oppnå åndelig modenhet, sier han.

Stetzer påpekte at selv om dette er en enkel sannhet, så er det fortsatt en stor mengde kristne som ikke leser Bibelen regelmessig.

- Du vil ganske enkelt ikke vokse i ditt kristenliv om du ikke leser i Bibelen og bruker tid på det, sier Stetzer.

Lifeway Research hevder å ha gjort flere interessante oppdagelser under denne undersøkelsen.

- 47 prosent av deltakerne har mottatt såkalt «mentoring» eller disippelgjøring fra en moden kristen, og 63 prosent har, i løpet av det siste halvåret, tatt en avgjørelse om å følge Gud med en bevissthet om at det kan koste dem dyrt å gjøre det, sier Stetzer.


Bukker under

Han hevder at selv om alle kirkegjengerne ønsket å behage Gud, så har en av tre sagt at lydighet mot Guds bud og befalinger ikke er noe de vil gjøre om det ble dyrekjøpt.

- Bibellesning og omvendelse kan helt klart sees i sammenheng med påvirkningen Guds ord og hengivenheten overfor dette, har på folks liv. Slike påtakelige endringer i folks liv viser den enorme påvirkningen en Kristi disippel får gjennom å bruke tid på å lese Bibelen, sier Stetzer.


Frykter verre tilstander


Tore Sandring er generalsekretær i Norske Gideon. Han frykter at tallene er høyere i Norge for dem som ikke leser Bibelen regelmessig.

- Er nok redd for at det er færre som leser Bibelen jevnlig i Norge, sier han.

- Jeg er vanligvis optimist på det meste, men her tror jeg vi er mindre aktive enn amerikanerne.

Tall fra Gideon viser at en av fem hotellgjester åpner Bibelen, men han har ikke tall fra den vanlige kirkegjenger i Norge. Likevel tror han at den amerikanske studien kan overføres til norske forhold.

- Uten daglig bibellesning er det utrolig lett for oss å bli ført på ville veier og vi kan lett bli tatt av gode argumenter, sier Sandring.

- Det vil være direkte uansvarlig for oss kristne om vi ikke leser Guds ord daglig, sier Tor Sandring.

(Dagen)