Ta et standpunkt i forhold til NAR læren

Som tidligere medlem av trosbevegelsen i en periode på ca 10 år, føler jeg nå et ansvar for å opplyse andre om at det eksisterer en lære innen denne bevegelsen som ikke er helt vanlig, evangelisk (noenlunde sunn) undervisning i fra pinsebevegelsen. Men det er noe annet i tillegg til bibelen, derfor legger jeg ut denne artikkelen.

Når selvoppnevnte NAR apostler advarer folk om at man ikke må si i mot «Guds Salvede» (altså dem) fordi da kan man bli rammet av ulykker, så er det fordi de tror at dagens apostler har den samme posisjonen og autoriteten over skriften som de apostlene som skrev bibelen. Mange bøker har blitt skrevet av NAR ledere opp igjennom tidene hvor de påstår at de har sett Jesus eller engler så og så mange ganger og fått nye instruksjoner om hvordan ting skal gjøres i menighetene. Slike bøker blir brukt på karismatiske bibelskoler rundt om kring i verden som åndelige sannheter på lik linje med bibelen.

Som et lite tankekors vil jeg bare si at alle sekter rundt i verden har oppstått som følge av at noen påstod at de fikk et syn av Jesus eller et englebesøk hvor det ble gitt nye instruksjoner og “nye sannheter” til Guds menighet på jorden.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Jeg har fått tillatelse av den kristne forfatter og forsker Holly Pivec å oversette artikler i fra hennes blogg til opplysning for kristne her i Norge. Hun har forsket spesielt på kulter, sekter og ny religiøse grupper som for eksempel NAR (Ny apostolisk reformasjon). Hun har en mastergrad i apolegetikk fra Biola Universitet i Sør-California og har også skrevet artikler for en rekke trykk og elektroniske publikasjoner inkludert Biola Magazine, Christian research Journal og Apolegetics index.

Her er først en link til det innlegget som nå følger om dette emnet fra hennes blogg: http://www.spiritoferror.org/2016/12/protect-your-church-from-the-nar-adopt-a-position-paper/6579

16. desember 2016

Jeg ble kontaktet av en menighetspastor, som ba om hjelp med å utarbeide et standpunkt mot den nye apostoliske reformasjonen ( NAR ). Denne menigheten, som så mange andre, hadde opplevd mye negativt på grunn av innføringen av NAR- læresetninger. Nå som menigheten beveget seg fremover i en sunn retning, følte han og eldste gruppen at vedtaket av et formelt standpunkt ville tydeliggjøre kirkens holdning til NAR og sikre at NAR- læresetningene ikke lenger etterjaget dem med sine destruktive krefter i fremtiden.

Jeg blir oppmuntret over å se at endel menighetsledere tar en så fast stilling mot NAR i en tid da de teologiske overbevisningene fra mange andre kirker avtar. Kanskje vil de andre kirker og menigheter etterhvert følge i deres fotspor med i å frasi seg læresetninger som avviker fra bibelen.

Til det formål har jeg delt dette standpunktet jeg skrev. Jeg gjør det tilgjengelig nedenfor for andre kirker og kristne organisasjoner å vurdere å vedta for egen bruk. Hvis du er en pastor eller tjener i en eller annen stilling innen kirke/menighetsledelse, bør du vurdere å ta med dette papiret for ledergruppen din for å diskutere, finjustere om nødvendig, godkjenning og vedtak.

En erklæring om den nye apostoliske reformasjonen

Denne erklæringen er opprettet av [sett inn navnet på din kirke/menighet] som svar på de voksende bekymringene om læren og praksisene i den nye apostolske reformasjonsbevegelsen , også kjent som den “apostolske profetiske bevegelsen” og “apostlene og profetenes bevegelse”. Det opprinnelige dokumentet som dette standpunktet var basert på, kom fra det som ble publisert på nettsiden : http://www.spiritoferror.org , og er blitt modifisert for vår menighets spesifikke bruk for å løse problemene i vår midte.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Del 1

Bakgrunn

Den nye apostoliske reformasjonen er en raskt voksende bevegelse av enkeltpersoner, kirker og organisasjoner som har tro på dagens profeter og apostler som styrer kirken og åpenbarer nye sannheter som alle kristne trenger for å frigjøre mirakuløs kraft på jorden og for å fremme Guds rike. Ledere i denne bevegelsen lærer at profeter og apostler med ny apostolisk reformasjon ( NAR ) deler samme autoritet og funksjoner som de gamle testamente profetene og Kristi apostler. Disse troende står i skarp kontrast til de fleste protestantiske kristne, som tror at det ikke finnes noen profeter eller apostler i dag som har samme autoritetsnivå som de bibelske profetene og apostlene. Nært knyttet til NAR- bevegelsen er lærer og praksis som strategisk nivå åndelig krigføring; åndelig kartlegging; bønnevandring; sammenhengen har fastende tiltak The Seven Mountain Mandate; profetisk evangelisering (inkludert “skattejakt”); “Sozo Ministry”; klasser lærer folk hvordan man får frem mirakler (som for eksempel profetier og helbredelser ); og etablering av overnaturlige skoler i sammenhengen, helbredende rom og 24/7 bønnerom. [1]

NAR opplever eksplosiv vekst i det globale Sør-Afrika, Asia og Latin-Amerika, og vokser også raskt i USA. Siden NAR er en bevegelse, og ikke en formell organisasjon, er det ingen offisiell liste over ledere eller organisasjoner. Noen av de mest innflytelsesrike amerikanske lederne inkluderer Bill Johnson (Bethel Church i Redding, California), Kris Vallotton (Bethel Church i Redding, California), Mike Bickle (International House of Prayer i Kansas City, Missouri), Lou Engle (The Call) , Cindy Jacobs (Generals International), Dutch Sheets (Dutch Sheets Ministries), Rick Joyner (Morningstar-departementene i Fort Mill, South Carolina), Randy Clark (Global Awakening), Jane Hansen Hoyt (Aglow International) og Cal Pierce departementer). I tillegg til disse NAR- lederne som er kjent nasjonalt, er mange andre apostler og profeter kjent regionalt i bestemte byer og stater hvor de direkte styrer menighetene eller inviteres til kirker for å undervise, profetere og rekruttere deltakere for ulike NAR- bevegelser og tiltak.

Noen har koblet NAR med karismatikk eller den klassiske pinsebevegelsen. NAR læresetninger er imidlertid helt forskjellige. Mens NAR- ledere fremmer karismatiske og klassiske pinsebevegelses undervisning om de mirakuløse gaver som er beskrevet i 1 Kor 12, inkludert gaver som å profetere, helbrede og tale i tunger, går de langt utover å fremme disse som gaver ; De fremmer også dagens profet og apostlers styrende posisjoner . Dette er formelle kirkeautoriteter , som vanligvis er stillinger bestående av pastorer og eldste. NAR- apostler og profeter hevder imidlertid å ha mye større autoritet enn pastorer og eldste. Dette skyldes at pastorer og eldste må underkaste seg apostlene og profetene, siden de er guddommelig autoriserte talsmenn for Gud. Også, pastorer og eldste styrer innenfor en enkelt kirke. Men NAR- apostler og profeter kan styre flere kirker på en gang. Og i mange tilfeller strekker autoriteten til disse apostlene og profetene seg utenfor kirker til arbeidsplasser, byer og nasjoner. Dermed hevder NAR- profeter og apostler å utøve ekstraordinær autoritet med ubegrenset ansvar. Disse påstandene har åpnet dører for misbrukende lederskap og fremme av skadelige og avvikende læresetninger som har forårsaket åndelig skade for utallige individer. De har bragt splittelse og uenigheter til mange familier og menigheter.

Del 2

Posisjon

1.) Vi avviser undervisningen at dagens apostler og profeter må ha spesielt anerkjente offisielle stillinger i kirkestyret.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Skriften gir ingen indikasjon på at dagens apostler og profeter skal ha formelle autoritets

posisjoner. De tre viktige skrifter som NAR- ledere ofte siterer - Efeserne 4:11, Efeserne 2:20 og 1 Kor 12:28 - støtter ikke dagens stillinger eller sier noe om autoritære posisjoner i det hele tatt. Annet enn Kristi apostler, som hadde en eksklusiv, tidsposisjon i den tidlige kirke, er de eneste to kirkeposisjonene tydelig identifiserbare i Det nye testamente eldste og diakoner (Apg 14:23; Titus 1: 5; 1 Tim 3: 1-13; Titus 1: 5-9).

Det er minst tre indikasjoner i Skriften at apostlers styrende posisjon var midlertidig. For det første hadde de tolv apostlene en unik rolle som Jesu følgesvenner og øyenvitner om Jesu jordiske tjeneste (Apg 1: 21-22; Apg 10: 39-41). Når den tiden var over, ville det ikke være flere levende øyenvitner med en slik myndighet, fri til å legge til oversikt over Jesu liv og lære. Mattias ble valgt til å erstatte Judas etter at Judas forrådte Jesus og drepte seg (Apostlenes gjerninger 1: 15-27). Men etter at apostlenes sirkel var ferdig med Mattias, ble det ikke gjort noe forsøk på å erstatte noen av de tolv etter deres dødsfall. Dette lukker døren for fremveksten av ytterligere apostler som ville ønske å dele denne unike rolle som Kristi autoriserte øyenvitner.

For det andre, Paulus - som hadde et unikt mandat å forkynne evangeliet til hedningene (Rom 1:16) - begrunnet at han var den siste apostelen. For ham var det et krav for å være en sent ankommende apostel (1 Kor 9: 1) at han mottok et personlig autorisert kall fra den oppstandne Kristus. Siden han var den siste ankommende av apostlene som fikk et møte ansikt til ansikt med den oppstandne Herre, var han den siste som kvalifiserte seg for dette spesielle apostelskapet (1 Kor 15: 8).

For det tredje gir Skriften ingen instruksjoner om å utnevne fremtidige apostler, og ingen indikasjon på at noen skulle bli anerkjent etter Kristi apostlers død. Men det gir instruksjoner for utnevnelse av eldste og diakoner (1 Tim 3: 1-13; Titus 1: 5-9). Hvis Gud hadde til hensikt for apostlene å styre kirken i neste og hver senere generasjon, som NAR- ledere hevder, så ville Skriftens forfattere ha gjort dette klart.

Selv om andre er identifisert som apostler i Det nye testamente og hadde viktige funksjoner, inkludert Barnabas (Apostlenes-gjerninger 13: 2-3, 14: 4, 14; 1 Kor 9: 6), Andronicus og Junia (Romerne 16: 7) og muligens andre – så utøvde de ikke samme myndighetsnivå og autoritet over skriften som de Tolv og Paulus.

I motsetning til NAR læresetninger om profeter,finnes det ikke noe bevis om at profetene i det nye testamentet hadde styrende posisjoner i de tidlige kirker. Det finnes ingen eksempler på utnevnelse av profeter, og det er heller ikke gitt instruksjoner for å utnevne profeter til posisjoner. Gitt bibelens stillhet om emnet, er det sannsynlig at profetene som omtales i Det nye testamente ikke styrte. Derfor er det ingen skriftlig støtte til slike spesielle posisjoner for profeter.

Vi bekrefter at Bibelen vitner om eldste (referert til som “tilsynsmenn”, “Eldste”, “hyrder” og “Pastorer”) og til diakoner som de to posisjonene som er uttrykkelig nevnt i Skriften for kirkestyring.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

2.) Vi avviser undervisningen at dagens profeter og apostler åpenbarer kirken “nye sannheter”. Også noen ganger omtalt av andre begreper, inkludert “nåværende sannhet”, “dagens sannhet” og “strategier”.

Profeter og apostler i dag åpenbarer ikke nye sannheter, det vil si, de åpenbarer ikke ny lære eller praksis som er avgjørende for at kirken skal oppfylle Guds vilje på jorden og for å fremme hans rike. Noen av de nye sannhetene som har blitt åpenbart av NAR- profeter og apostler, inkluderer behovet for at kirken skal delta i spesifikke faster eller bønner, og lansere 24/7 bønnerom. Men alle læresetninger og praksis som er avgjørende for kirkens helse og suksess, finnes i Skriften (2 Tim 3: 16-17). Når kristendommens sannheter ble bevart i Skriften, skulle kristne ikke forvente nye sannheter fra fremtidige profeter eller apostler. Snarere var de ment å beskytte de sannheter som allerede hadde blitt åpenbart - en gang for alle (Jude 3). Apostelen Paulus oppfordret sin elev Timoteus til å ta læresetningen han hadde lært av Paulus - de apostolske læresetningene - og “overlate dem til trofaste menn som også kan lære andre” (2 Tim 2: 2). Legg merke til at Paulus ikke fortalte Timoteus at han skulle se etter nye sannheter fra profeter eller fremtidige apostler. Han instruerte dem om å huske sannheter som allerede ble åpenbart gjennom Kristi apostler. Det er ingen bibelsk støtte til NAR- undervisningen at samtidige profeter og apostler kan åpenbare nye sannheter.

Vi bekrefter at Bibelen som består av 66 bøker fra Gamle og Nye Testamente - er kirkens øverste og endelige autoritet i alle saker angående tro og oppførsel. Som sådan bekrefter vi dens primære rolle i å etablere kirkens tro, praksis og oppdrag - både universelt og lokalt.

På grunn av disse vesentlige teologiske uenighetene er det lederskapet ved [sett inn navnet på din kirke] ikke kan støtte, godkjenne, anbefale, introdusere eller følge posisjonene eller læringene knyttet til NAR- bevegelsen. Videre støtter vi ikke bruk av bøker, bibelstudier, små gruppestudier, prekener, konferanser, musikk eller forkynnere som bruker kilder med direkte eller indirekte bånd til NAR- bevegelsen.

[1] For en detaljert undersøkelse og evaluering av den nye apostolske reformasjonens lære, se R. Douglas Geivett og Holly Pivec, en ny apostolisk reformasjon ? En bibelsk respons til en verdensomspennende bevegelse (Wooster, OH: Weaver Book Company 2014).

Til slutt tar jeg med et annet meget kort innlegg fra bloggen til Holly Pivec; http://www.spiritoferror.org/2015/05/gods-super-apostles-an-interview-with-doug-geivett/5513

her linker hun til et veldig informativt og bra intervju som er gjort med hennes medforfatter Douglas Geivett : Good Book Blog, utgitt av Talbot School of Theology, presenterte et viktig intervju med medforfatteren Doug Geivett om våre nye bøker:

https://www.biola.edu/blogs/good-book-blog/2015/god-s-super-apostles-an-interview-with-doug-geivett

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvis du aldri har hørt om den nye apostoliske reformasjonen, bør du lese dette intervjuet. Du har sannsynligvis erfaringer med denne bevegelsen, men har ikke skjønt det ennå. Som Doug observerer; “omtrent alle er berørt, enten direkte eller indirekte av de nye apostlene og profetene.”

Hvis du allerede vet om denne bevegelsen, kan du likevel lese intervjuet, da den gir en utmerket oversikt over bevegelsens natur og innflytelse i sitt nåværende utviklingsstadium. Vurder å dele intervjuet med Facebook-vennene dine for å sette NAR bevegelsen på radaren.