RELEVANT: Mozarts gamle gjøkunge av en opera er i hendene på besetningen fra Den Kungliga Opera blitt gjort relevant for vår tid. Foto: Operaen.no

Strålende komedie i Operaen

- Trofasthet?! I dag tror selv ikke barn på slikt, sier hushjelpen Despina med et smil. Samtiden komponist Mozart og tekstforfatter da Ponte sikter til er Wien på slutten av 1700-tallet. Men utsagnet passer muligens enda bedre i dag. Den norske opera har fortsatt sine kolleger fra Kungliga Opera i Stockholm på besøk, tirsdag var det premiere på Mozarts «Cosi fan tutte». Dette er en opera som det er delte meninger om. Enten så elsker man den, eller så hater man den. Det som er sikkert er at den ytre handlingen er så tynn som overhode mulig. To kompiser vil teste sine kjæresters trofasthet. Dette gjør de ved å «dra i krigen», bare for å komme forkledd tilbake og prøve å avriste kvinnene deres trofasthet. Litt over tre timer tar dette prosjektet.
En slik simpel historie kan få selv såpeopera-publikummet til TVNorge til å rynke på nesen, og det virker som om regissør Ole Anders Tandberg har skjønt dette. Derfor gjøres det grep i den gamle opera-oppsettingen. Det hysteriske, de voldsomme følelsene, de ekstreme svingningene i sinne og lykke og kjærlighet og hat blir karikert. Sangerne synger den orginale librettoen, teksten, så svulstig og pompøs som da Ponte skrev den. Men scenene sprites opp ved at det nesten alltid er flere handlinger som skjer samtidig. Sangen er i front, men bak og på siden svinser artige bi-karakterer som får publikum til å smile med sin aktivitet. Det kan være Despina som setter ut sopp mens de to kvinnelige hovedkarakterene synger om sine voldsomme kjærlighet. Det kan være et ras av tjenere som klipper plenen mens butleren, vennen, Don Alfonso pusser sko og synger. Slik blir det mye humor i stykket, det blir lett å følge med - fordi det er morsomt. Skuespiller prestasjonene til sangerne er også gode. Det er kanskje ikke allverdens som kreves, men de mange små grepen gjøres godt. Stemmene til hovedrolleinnhaverne er alldeles strålende. Særlig Johan Edholm som Don Alfonso og Malin Byström som Fiordiligi. Edholms baryton er noe av det stødigste og sterke jeg har hørt. Den bærer over hele registeret. Også de to andre mannlige hovedrollene, Jesper Taube og Klas Hedlund besitter stor stemmprakt. Ikke minst duettsangene deres er tydelige, klare og passer godt til hverandre. Samtlige greier også å fargelegge sangen riktig i forhold til stemningen i den enkelte scene. Slik blir historien og det som skjer på scenen troverdig.
Det var med litt bange anelser jeg satte meg for å se dette stykket. Tre timer med hjerte-smerte kan bli litt mye. Men Mozarts gamle gjøkunge av en opera er i hendene på besetningen fra Den Kungliga Opera blitt gjort relevant for vår tid. Det var morsomt, flott musikk, gode stemmer og sogar momenter til ettertanke. Flott levert!
Cosi Fan Tutte av Wolfgang Amadeus Mozart
Premiere tirsdag 18 januar.
Vises i Den Norske Opera i Oslo
Musikal ledelse: Stefan Klingele
Regi: Ole Anders Tandberg
Sangere: Malin Byström, Susann Végh, Jesper Taube, Klas Hedlund, Marianne Hellgren Staykov, Johan Edholm