Stikker nål inn i hjertet til det ene barnet

I et land der det er blitt god folkeskikk å fnyse av hellige tekster, er abortloven et bemerkelsesverdig unntak.

PS: Denne lederartikkelen ble skrevet i februar 2016. Klikk her for å lese flere saker omfosterreduksjon

-----

Artikkelen fortsetter under annonsen.

«Kvinnen er ved bevissthet, og vi står over henne og ser på to ultralydskjermer mens vi stikker nålen inn i hjertet til det ene barnet. Så må vi vente mange minutter til hjertet slutter å slå».

FRISPARK:Elvis tvilling

Denne framstillingen kommer ikke fra en Ja til livet-aktivist. Den kommer ikke fra en prest eller predikant, ei heller fra en KrF-politiker eller en kristenkonservativ redaktør. Den kommer fra overlegeBirgitte Heiberg Kahrs ved Nasjonalt senter for fostermedisin vedSt. Olavs Hospital i Trondheim. Slik begrunner hun nemlig overfor NRK hvorfor hun synes det er problematisk å utføre tvillingaborter. I forrige uke ble det kjent at regjeringen trosser faglige råd og sier at gravide kvinner har rett til å få redusert antallet fostre i magen.

Hele begrepsbruken vitner om hvor dypt vi er sunket som samfunn og kultur.Fosterreduksjon er en nesten ufattelig eufemisme, en forskjønnende omskrivelse, av brutale realiteter. Som om grusomheten i inngrepet ikke var nok, påføres også den overlevende søsteren eller broren 15 prosent økt risiko for å dø. Men stortingsflertallet lar seg tydeligvis verken ryste eller rokke. Kvinnens rettigheter trumfer andre hensyn, erklærer Arbeiderpartiets helsepolitiske talspersonTorgeir Micaelsen.

I et land der det er blitt god folkeskikk å fnyse av hellige tekster, er abortloven et bemerkelsesverdig unntak. Den er tydeligvis hevet over debatt.

«For 200 år siden var noen av de mest respektable blant oss involvert i slavehandel. Praksisen var lovlig, sosialt akseptert og regnet som samfunnsbyggende. Bare kverulanter kritiserte det manglende menneskeverdet i slavehandelen», skriver forfatteren Håvard Rem på sin Facebook-side. Han konstaterer nøkternt at få i dag vil karakterisere kritikk av trekanthandelen mellom Europa, Afrika og Amerika, med mennesker som en av varene, som «moralisme».

MENINGER:«Vi tvillingmødre vet at våre tvillinger er knyttet sammen på et nivå selv ikke vi kan forstå»

«Historien lærer oss at vi ikke kan utelukke at folk etter hvert vil finne dagens abortpraksis like avskyelig som vi finner 1700-tallets slavehandel», fortsetter Rem. På en befriende tydelig måte utfordrer han også selvmotsigelsen i at de som ikke vil tilkjenne fosteret noen form for menneskeverd, er de mest tilbøyelige til å anklage andre for dehumanisering av andre grupper.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Civita-lederKristin Clemet påpeker i Vårt Land det paradoksale i at mange som er for abort, reagerer på at det ikke skal være lov å redusere antallet fostre. Hun ser flere mulige grunner til dette: Den medisinske risikoen. Vurderingen av at det ikke dreier seg om en nødssituasjon. Faren for seleksjon eller sortering av fostre. At mange kvinner i vår tid blir gravide med flere fostre fordi de har fått assistert befruktning. Og at både foreldre og de som faktisk blir født, kan komme til å måtte å leve med en sorg over den som aldri så dagens lys.

Selv er Clemet en av dem som har argumentert for at abortloven er et nødvendig onde. Vi mener den heller må betraktes som et alvorlig sykdomstegn i det som kalles verdens rikeste land. «For meg står det slik at de nasjoner som tillater abort, er de aller fattigste», saMor Teresa da hun mottokNobels Fredspris i 1979. Nå skal statsbetalte leger, med våre demokratisk valgte politikeres velsignelse, stikke nåler i fostres bankende hjerter med mål om å drepe. Da er fattigdommen blitt fortvilende dyp.

-----

Klikk her for å lese flere saker omfosterreduksjon